Szkocka stocznia buduje pierwszy na świecie wodorowy prom ro-pax

Na realizację innowacyjnego projektu prywatna szkocka stocznia Ferguson Marine pozyskała fundusze z unijnego programu Horyzont 2020. Projekt HySeas III przedstawiono podczas sympozjum „Smart Shipping” w Glasgow.
– Chcemy zwodować pierwszy na świecie prom wodorowy do 2021 roku. Na rynku europejskim jest kilka firm, które mają podobne ambicje, ale wierzymy, że nasz prom będzie pierwszą jednostką o takim rozmiarze, i spodziewamy się, że nasz statek będzie pierwszym na świecie wodorowym promem samochodowo-osobowym – mówi John Morgan, rzecznik prasowy stoczni Ferguson Marine.
Statek budowany jest w ramach projektu HySeas III. Liderami projektu są spółka stoczniowa Ferguson Marine oraz Uniwersytet w St Andrews, ale do konsorcjum projektowego należą również Kongsberg, Ballard Power Systems Europe, dostawca paliwa wodorowego McPhy, Niemiecka Agencja Kosmiczna DLR oraz stowarzyszenie producentów promów morskich Interferry. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską w ramach program Horyzont 2020.
Jego podstawowym celem jest zbudowanie i przetestowanie układu napędowego statku na lądzie w warunkach właściwych dla realnej żeglugi. W projekcie wykorzystana zostanie technologia napędowa dostarczona przez Ballard Power Systems Europe, która jest z powodzeniem wykorzystywana w transporcie lądowym. Konsorcjum projektowe nie ujawniło jeszcze szczegółów konstrukcji systemu napędowego.
Zobacz też: MON szykuje dokumenty do programu Miecznik.
W informacji na temat projektu wskazano również źródło paliwa dla statku, który jest budowany. HySeas III będzie operował w okolicy Orkadów, gdzie hydrogen jest wytwarzany z nadwyżki energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania wyeliminowano z projektu emisję dwutlenku węgla, która towarzyszy produkcji wodoru z paliw kopalnych. Obecnie z nich wytwarza się 95-proc. światowej produkcji wodoru.
HySeas III to nie pierwszy ekologiczny projekt stoczniowej spółki Ferguson Marine. W 2012 r. stocznia zwodowała statek Hallaig. Był to wówczas pierwszy na świecie prom zasilany energią z baterii. Z kolei w listopadzie 2017 r. stocznia zakończyła budowę statku Glenn Sannox – pierwszego promu z napędem hybrydowym dieslowo-gazowym (LNG), jaki kiedykolwiek został zbudowany w Zjednoczonym Królestwie. Obecnie stocznia Ferguson Marine buduje siostrzaną jednostkę tego statku.
Podpis: ar
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











