Chociaż formalnie program skonstruowania nowej jednostki tego typu zaczął się w 2010 roku, to w praktyce ciągle brakowało najważniejszej decyzji, tj. zarezerwowania środków finansowych. W wyniku zeszłorocznych dyskusji postanowiono o przeznaczeniu kwoty 424 mln euro na nowy okręt, mający zastąpić dotychczas użytkowany okręt ratunkowy Anteo. Budowany przez włoskie przedsiębiorstwo stoczniowe Fincantieri SDO-SuRS, będzie wielozadaniową jednostką ratowania załóg okrętów podwodnych zdolną do wykonywania różnych rodzajów misji.
[powiazane1]
Ów misje obejmują: ratownictwo załóg okrętów podwodnych (za pomocą systemu ratownictwa podwodnego (submarine rescue system, SRS); wsparcie nurków (poprzez system saturacji organicznej (organic saturation system, SAT) z wykorzystaniem dwóch komór hiperbarycznych, systemu transferu ciśnieniowego oraz łodzi hiperbarycznej; działania hydro-oceanograficzne korzystając m.in. ze specyficznych czujników i sprzętu, w tym echosondy, czy dziennika dopplerowskiego; jak również wsparcie morskich sił specjalnych.
Włoski SDO-SuRS będzie okrętem o długości 120 m i wyporności około 8 500 ton. Napędzany ma być za pomocą zintegrowanego, w pełni elektrycznego układu napędowego (integrated full-electric propulsion, IFEP), wykorzystującego dwie azymutalne kapsuły napędowe i dwa stery dziobowe – zdolne do osiągnięcia maksymalnej prędkości 15 węzłów.
[powiazane2]
Nowa jednostka ma być wyposażona w szeroką gamę czujników, w tym dwóch do precyzyjnego pozycjonowania akustycznego, jedną echosondę z pojedynczą wiązką, trzy echosondy z wieloma wiązkami, a także np. w podwodny telefon. Będzie w stanie także zabrać na pokład specjalistyczny sprzęt, jak np. komora ratunkowa McCanna, zestaw do nurkowania atmosferycznego, trzy zdalnie sterowane pojazdy (jeden pracujący na głębokości do 3000 m, jeden mający zasięg obserwacyjny do 3000 m głębokości i jeden pracujący na głębokości do 1000 m), jak również autonomiczny pojazd podwodny schodzący na głębokość do 3000 m.
Urządzenia, które będą zamontowane na okręcie pozwolą na reagowanie na szereg sytuacji związanych ze znajdującymi się w tarapatach okrętami podwodnymi. W efekcie zmniejszeniu ma ulec liczba ofiar śmiertelnych przy operacjach ratunkowych.
Podpis: km