Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wyzwania i rola kobiet w przemianach branży morskiej [WYWIAD]

W dzisiejszym wywiadzie na naszym portalu Profesor Marek Grzybowski, ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej, rozmawia z Dorotą Lost-Siemińską o roli kobiet w branży morskiej, rzucając światło na ich wpływ i znaczenie w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze.

Dzisiejszymi gośćmi na łamach naszego portalu są Profesor Marek Grzybowski, uznany ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej, któremu udzieliła wywiadu Pani Dorota Lost-Siemińska, Dyrektor Działu Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), omawiając kwestie dotyczące równości płci, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim.

Profesor Marek Grzybowski, znany ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej i zarządzania, od lat aktywnie angażuje się w promowanie i rozwój branży morskiej. Jako menedżer BALTIC SEA & SPACE CLUSTER, Grzybowski odgrywa kluczową rolę w integrowaniu wiedzy między nauką a biznesem, wspierając inicjatywy lokalne i międzynarodowe. Jego działalność obejmuje organizowanie wydarzeń, warsztatów i konferencji, które mają na celu wspieranie współpracy pomiędzy sektorem morskim a innymi obszarami gospodarki. Jest również aktywnym publicystą, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem na łamach serwisu GospodarkaMorska.pl oraz innych platform, co czyni go cenionym głosem w świecie morskim. Jego zaangażowanie w rozwój branży morskiej i promocję innowacyjnych technologii ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości tego sektora.

Z kolei Dorota Lost-Siemińska, jako Dyrektor Działu Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), koncentruje swoją działalność na promowaniu bezpieczeństwa, ochrony środowiska morskiego oraz zrównoważonego rozwoju w branży morskiej. Jej praca ma kluczowe znaczenie w formułowaniu międzynarodowych standardów i przepisów, które wpływają na globalny transport morski. Lost-Siemińska jest również orędowniczką równości płci w sektorze morskim, aktywnie działając na rzecz wzmocnienia roli kobiet i zwiększania ich reprezentacji na różnych szczeblach branży. Jej zaangażowanie w kształtowanie polityk równościowych i wspieranie kobiet w branży morskiej ma ogromny wpływ na promowanie bardziej inkluzji i sprawiedliwości w tym sektorze.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/ot-logistics-klucz-do-nowoczesnej-logistyki-i-rozwoju-portow-w-polsce/

Marek Grzybowski: Dziękuję za możliwość przeprowadzenia tego wywiadu, Pani Dyrektor. Moje pierwsze pytanie dotyczy roli Pionu Spraw Prawnych i Stosunków Zewnętrznych IMO. Jakie są główne zadania tego działu, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w transporcie morskim?

Dorota Lost-Siemińska: Dziękuję za to pytanie. Nasz dział odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polityki IMO oraz w promowaniu międzynarodowych standardów w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony środowiska morskiego. Koncentrujemy się na tworzeniu i wdrażaniu prawa morskiego, które jest zgodne z 17. Celami Zrównoważonego Rozwoju. Naszym celem jest zapewnienie, aby transport morski był nie tylko bezpieczny, ale również zrównoważony i ekologiczny.

MG: Proszę opisać dziedziny, w jakich funkcjonował Dział Prawny i Stosunków Zewnętrznych IMO?

DLS: Dział Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) składa się z czterech kluczowych biur, każde z nich odgrywa specyficzną i ważną rolę. Biuro Spraw Prawnych (LAO) koncentruje się na udzielaniu porad prawnych, ochronie interesów prawnych IMO oraz wsparciu w procesie nowelizacji traktatów. Biuro Współpracy Zewnętrznej (URE) zajmuje się koordynacją i obsługą ważnych spotkań oraz wydarzeń, pełniąc rolę mostu pomiędzy Stałymi Misjami a rządem Zjednoczonego Królestwa. Służby Informacji Publicznej (PIS) odpowiadają za komunikację i promocję działań IMO, angażując się w tworzenie i rozpowszechnianie informacji na temat pracy organizacji. Centrum Wiedzy Morskiej (MKC), natomiast, dostarcza niezbędnych zasobów informacyjnych i usług wsparcia dla Sekretariatu IMO i jego delegatów, odgrywając kluczową rolę w gromadzeniu i dystrybucji wiedzy morskiej.

MG: Jakie działania podejmuje IMO w zakresie bezpieczeństwa i ochrony ludzi na morzu?

DLS: Bezpieczeństwo na morzu jest naszym priorytetem. Oprócz tworzenia i aktualizowania międzynarodowych konwencji, takich jak SOLAS czy MARPOL, intensywnie pracujemy nad poprawą standardów szkolenia załóg oraz wdrażamy nowe technologie, które zwiększają bezpieczeństwo na morzu. Prowadzimy również programy edukacyjne i kampanie świadomościowe, mające na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa wśród marynarzy i operatorów statków.

MG: Jakie wyzwania napotyka Pani dział w kontekście globalnych zmian, takich jak zmiany klimatyczne czy pandemia COVID-19?

DLS: Zmiany klimatyczne i pandemia COVID-19 stanowią dla nas ogromne wyzwania. Musimy dostosowywać naszą politykę i przepisy, aby sprostać zmieniającym się warunkom. Pandemia szczególnie uwydatniła potrzebę elastyczności i zdolności adaptacyjnych w branży morskiej. Pracujemy nad tworzeniem rozwiązań, które zapewnią ciągłość działania branży morskiej w obliczu takich globalnych zagrożeń.

W odpowiedzi na pandemię COVID-19, IMO szybko zareagowała, wprowadzając nowe protokoły bezpieczeństwa i zdrowia dla marynarzy, w tym szczegółowe wytyczne dotyczące zmian załóg, kwarantanny i testowania. Dodatkowo, IMO odegrało kluczową rolę w negocjacjach na arenie międzynarodowej, prowadząc do uznania marynarzy za kluczowych pracowników i umożliwiając im priorytetowe traktowanie w programach szczepień przeciw COVID-19.

MG: Jakie są Pani przewidywania na przyszłość branży morskiej, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i roli kobiet w branży morskiej?

DLS: Przewiduję, że branża morska będzie kontynuować swoją transformację w kierunku większego zrównoważenia. Będziemy świadkami wzrostu inwestycji w zielone technologie, odnawialne źródła energii i innowacyjne rozwiązania zmniejszające wpływ transportu morskiego na środowisko. Wierzę również, że równość płci stanie się standardem, a kobiety będą coraz bardziej widoczne i wpływowe w każdym aspekcie branży morskiej.

MG: Sytuacja biznesu morskiego zmieniła się diametralnie po pandemii Covid-19. Jak radzi sobie IMO w tej sytuacji?

DLS: Rzeczywiście, pandemia Covid-19 przyniosła znaczące zmiany. Od początku 2020 roku, IMO dostosowało się do nowych metod pracy i stawiło czoła wyzwaniom w sektorze spedycyjnym. Pomimo trudności, takich jak ograniczony dostęp do portów czy repatriacja załóg, sektor morski nieustannie zapewniał kluczowe dostawy. Sekretarz Generalny IMO współpracował z rządami i różnymi organizacjami ONZ, aby zapewnić wsparcie marynarzom, w tym poprzez rezolucję ONZ dotyczącą kluczowej roli personelu morskiego i konieczności ich priorytetowego traktowania w programach szczepień przeciwko Covid-19.

MG: Atak Rosji na Ukrainę stwarza nowe wyzwania dla światowego biznesu morskiego. Jaka była reakcja IMO na tę sytuację?

DLS: Rada IMO, podczas swojej nadzwyczajnej sesji, zwróciła się do komitetów IMO o zwiększenie wysiłków na rzecz wsparcia dotkniętych marynarzy i statków handlowych. W latach 2022–2023 organy IMO, w tym Rada i Komitet Prawny, potępiły działania Rosji i wezwały do wycofania się z Ukrainy. Zgromadzenie IMO przyjęło uchwałę dotyczącą wpływu rosyjskiej inwazji na Ukrainę na żeglugę międzynarodową.

W obliczu konfliktu na Ukrainie, IMO podjęła szereg działań, w tym organizację spotkań i konsultacji z państwami członkowskimi w celu oceny i minimalizacji ryzyka dla bezpieczeństwa morskiego. Ponadto, zainicjowano współpracę z innymi międzynarodowymi organizacjami w celu zapewnienia wsparcia humanitarnego i logistycznego dla marynarzy i statków dotkniętych konfliktem, a także wdrożono specjalne środki bezpieczeństwa dla obszarów konfliktowych.

MG: Rośnie rola kobiet w branży logistyki morskiej. Jakie działania należy zmobilizować na rzecz równości płci?

DLS: Branża spedycyjna jest tradycyjnie zdominowana przez mężczyzn, jednak IMO od 1988 roku aktywnie pracuje nad równością płci. W ramach programu „Kobiety na morzu” dążymy do zwiększenia udziału kobiet zarówno na stanowiskach lądowych, jak i morskich. Instytucje szkolące morskie IMO również utrzymują równowagę płci. Wspieramy dostęp kobiet do szkoleń i zatrudnienia w sektorze morskim. IMO jest zaangażowane we wspieranie państw członkowskich w realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w tym celu 5 dotyczącego równości płci.

MG: Temat IMO World Maritime na rok 2023: „MARPOL na 50. – Nasze zaangażowanie trwa”. Jak zmienił się MARPOL przez te 50 lat? Jakie wyzwania czekają nas w nadchodzących latach?

DLS: Rok 2023 to ważna rocznica – 50 lat obowiązywania MARPOL, kluczowego traktatu zapobiegającego zanieczyszczeniom środowiska morskiego ze statków. Początkowo skupiał się na przypadkowych i operacyjnych wyciekach ropy oraz na zanieczyszczeniach powodowanych przez chemikalia i inne niebezpieczne towary. Z biegiem lat MARPOL ewoluował, reagując na nowe wyzwania ekologiczne, w tym zapobieganie zanieczyszczaniu powietrza przez statki.

W obliczu globalnego kryzysu klimatycznego kluczowym wyzwaniem staje się dekarbonizacja żeglugi, mająca zasadnicze znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. IMO skupia się na promowaniu zrównoważonej żeglugi oraz ochronie oceanów i ich populacji. Przed branżą morską stoją wyzwania związane z dekarbonizacją, cyfryzacją oraz rozwojem innowacyjnych technologii, w tym automatyzacji. Istotnym elementem tych zmian jest zapewnienie marynarzom odpowiedniego szkolenia i wyposażenia, aby mogli skutecznie sprostać wymaganiom technologicznych transformacji.

Z Panią Dyrektor Dorotą Lost-Siemińską rozmawiał Marek Grzybowski.

Źródło: BALTIC SEA & SPACE CLUSTER (BSSC)

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Ważnym elementem programu pozyskania okrętów podwodnych pozostaje jasne określenie zasad kontroli nad wrażliwymi komponentami – zarówno tymi, które mają być w pełni zlokalizowane w kraju, jak i tych objętych ograniczeniami eksportowymi. 

    MRO w Polsce jako warunek suwerenności programu Orka

    To umożliwi zbudowanie bezpiecznego i autonomicznego systemu utrzymania nowych jednostek. Hanwha Ocean złożyła ofertę pozwalającą osiągnąć ten cel: utrzymywanie MRO na polskiej ziemi, brak zależności od zewnętrznych podmiotów i terminy remontów zgodnie z potrzebą MW, a przede wszystkim – suwerenną kontrolę nad gotowością bojową jednostek podwodnych.

    Czytaj więcej: Propozycja Hanwha Ocean w ramach programu Orka

    Wybór koreańskiego pakietu to inwestycja w polską niezależność technologiczną i przemysłową. Zapisy kontraktowe w programie ORKA muszą zabezpieczyć Polsce   kontrolę i stały dostęp do technologii. Dla osiągnięcia rzeczywistej niezależności najważniejsze jest, by baza do obsługi i serwisu (MRO) była zlokalizowana w Polsce i pod kontrolą Sił Zbrojnych RP.

    Pełna lokalizacja zdolności MRO w Polsce oraz utrzymanie bazy serwisowej pod bezpośrednim nadzorem Sił Zbrojnych to kluczowe warunki, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w kontrakcie – bez nich suwerenność eksploatacyjna nowych okrętów byłaby jedynie pozorna.

    Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka

    Zmniejszone ryzyko operacyjne

    Kluczowym elementem koreańskiej propozycji w programie Orka jest transfer technologii. Oferta Hanwha Ocean obejmuje przekazanie wiedzy niezbędnej do eksploatacji, napraw, remontów i rozwoju krajowych zdolności projektowych i przemysłowych. Dzięki temu Polska zyskuje realną szansę budowy własnych kompetencji w zakresie konstrukcji i utrzymania okrętów podwodnych, co jest bezpośrednim krokiem w stronę niezależności technologicznej. 

    Konieczne są twarde gwarancje transferu know-how, obejmujące licencje, dokumentację źródłową, szkolenia i precyzyjnie określone harmonogramy wsparcia, aby zapewnić realne przejęcie kompetencji przez polskie podmioty.

    Seong-Woo Park

    Koreańska propozycja to pakiet kompleksowy: nowoczesne jednostki (KSS-III Batch 2) plus pełne wsparcie serwisowe, logistyczne i szkoleniowe oraz propozycje finansowania wspieranego przez rząd Korei. To podejście obniża całkowity koszt posiadania (TCO) i ryzyko operacyjne dla Polski i w praktyce gwarantuje ciągłość eksploatacji i natychmiastowe wsparcie serwisowe. Koreańskie zakłady mają doświadczenie w seryjnej produkcji okrętów i w szybkim wdrażaniu programów – to przewaga przy realizacji kalendarzy wymaganych przez MON. Dodatkowo możliwość przekazania do użycia starszej, ale wciąż sprawnej jednostki z koreańskiej floty jako rozwiązania przejściowego pozwala skrócić czas, w którym Polska uzyska realne zdolności bojowe, dzięki czemu minimalizujemy lukę zdolnościową w okresie przejściowym. 

    Czytaj też: Jang Yeong-sil otwiera nowy etap w koreańskim programie okrętów podwodnych

    Oferta Korei zawiera mechanizmy współpracy z polskimi firmami i uczelniami – w tym z Politechniką Gdańską, co sprzyja tworzeniu lokalnego łańcucha wartości: dostaw podzespołów, usług inżynierskich, programów badawczo-rozwojowych oraz kształcenia kadr. Wsparcie finansowe w postaci 100 mln dolarów i jeszcze więcej dodatkowo ułatwi wdrożenie – to nie tylko korzyść militarna, ale też gospodarcza: rozwój stoczni, dostawców technologii, integratorów systemów i ośrodków badawczych. W praktyce transfer technologii może stać się impulsem do długofalowej modernizacji polskiego przemysłu morskiego oraz jego powrotu do czasów świetności. 

    Hanwha deklaruje, że transfer technologii obejmuje ustanowienie pełnych zdolności MRO w kraju partnera, w tym szkolenia stoczni i personelu technicznego. Utrzymywanie MRO na polskiej ziemi oznacza: brak zależności od zewnętrznych terminów remontów i doraźnych napraw, suwerenną kontrolę nad gotowością bojową oraz ochronę wrażliwych technologii i procedur obsługowych. To punkt decydujący przy ocenie oferty — i jeden z głównych argumentów przemawiających za wyborem pakietu koreańskiego. 

    Źródło: Hanwha Ocean