Wyzwania i rola kobiet w przemianach branży morskiej [WYWIAD]

W dzisiejszym wywiadzie na naszym portalu Profesor Marek Grzybowski, ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej, rozmawia z Dorotą Lost-Siemińską o roli kobiet w branży morskiej, rzucając światło na ich wpływ i znaczenie w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze.
Dzisiejszymi gośćmi na łamach naszego portalu są Profesor Marek Grzybowski, uznany ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej, któremu udzieliła wywiadu Pani Dorota Lost-Siemińska, Dyrektor Działu Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), omawiając kwestie dotyczące równości płci, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim.
Profesor Marek Grzybowski, znany ekspert w dziedzinie ekonomii morskiej i zarządzania, od lat aktywnie angażuje się w promowanie i rozwój branży morskiej. Jako menedżer BALTIC SEA & SPACE CLUSTER, Grzybowski odgrywa kluczową rolę w integrowaniu wiedzy między nauką a biznesem, wspierając inicjatywy lokalne i międzynarodowe. Jego działalność obejmuje organizowanie wydarzeń, warsztatów i konferencji, które mają na celu wspieranie współpracy pomiędzy sektorem morskim a innymi obszarami gospodarki. Jest również aktywnym publicystą, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem na łamach serwisu GospodarkaMorska.pl oraz innych platform, co czyni go cenionym głosem w świecie morskim. Jego zaangażowanie w rozwój branży morskiej i promocję innowacyjnych technologii ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości tego sektora.
Z kolei Dorota Lost-Siemińska, jako Dyrektor Działu Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), koncentruje swoją działalność na promowaniu bezpieczeństwa, ochrony środowiska morskiego oraz zrównoważonego rozwoju w branży morskiej. Jej praca ma kluczowe znaczenie w formułowaniu międzynarodowych standardów i przepisów, które wpływają na globalny transport morski. Lost-Siemińska jest również orędowniczką równości płci w sektorze morskim, aktywnie działając na rzecz wzmocnienia roli kobiet i zwiększania ich reprezentacji na różnych szczeblach branży. Jej zaangażowanie w kształtowanie polityk równościowych i wspieranie kobiet w branży morskiej ma ogromny wpływ na promowanie bardziej inkluzji i sprawiedliwości w tym sektorze.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/ot-logistics-klucz-do-nowoczesnej-logistyki-i-rozwoju-portow-w-polsce/
Marek Grzybowski: Dziękuję za możliwość przeprowadzenia tego wywiadu, Pani Dyrektor. Moje pierwsze pytanie dotyczy roli Pionu Spraw Prawnych i Stosunków Zewnętrznych IMO. Jakie są główne zadania tego działu, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w transporcie morskim?
Dorota Lost-Siemińska: Dziękuję za to pytanie. Nasz dział odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polityki IMO oraz w promowaniu międzynarodowych standardów w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony środowiska morskiego. Koncentrujemy się na tworzeniu i wdrażaniu prawa morskiego, które jest zgodne z 17. Celami Zrównoważonego Rozwoju. Naszym celem jest zapewnienie, aby transport morski był nie tylko bezpieczny, ale również zrównoważony i ekologiczny.
MG: Proszę opisać dziedziny, w jakich funkcjonował Dział Prawny i Stosunków Zewnętrznych IMO?
DLS: Dział Spraw Prawnych i Relacji Zewnętrznych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) składa się z czterech kluczowych biur, każde z nich odgrywa specyficzną i ważną rolę. Biuro Spraw Prawnych (LAO) koncentruje się na udzielaniu porad prawnych, ochronie interesów prawnych IMO oraz wsparciu w procesie nowelizacji traktatów. Biuro Współpracy Zewnętrznej (URE) zajmuje się koordynacją i obsługą ważnych spotkań oraz wydarzeń, pełniąc rolę mostu pomiędzy Stałymi Misjami a rządem Zjednoczonego Królestwa. Służby Informacji Publicznej (PIS) odpowiadają za komunikację i promocję działań IMO, angażując się w tworzenie i rozpowszechnianie informacji na temat pracy organizacji. Centrum Wiedzy Morskiej (MKC), natomiast, dostarcza niezbędnych zasobów informacyjnych i usług wsparcia dla Sekretariatu IMO i jego delegatów, odgrywając kluczową rolę w gromadzeniu i dystrybucji wiedzy morskiej.

MG: Jakie działania podejmuje IMO w zakresie bezpieczeństwa i ochrony ludzi na morzu?
DLS: Bezpieczeństwo na morzu jest naszym priorytetem. Oprócz tworzenia i aktualizowania międzynarodowych konwencji, takich jak SOLAS czy MARPOL, intensywnie pracujemy nad poprawą standardów szkolenia załóg oraz wdrażamy nowe technologie, które zwiększają bezpieczeństwo na morzu. Prowadzimy również programy edukacyjne i kampanie świadomościowe, mające na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa wśród marynarzy i operatorów statków.
MG: Jakie wyzwania napotyka Pani dział w kontekście globalnych zmian, takich jak zmiany klimatyczne czy pandemia COVID-19?
DLS: Zmiany klimatyczne i pandemia COVID-19 stanowią dla nas ogromne wyzwania. Musimy dostosowywać naszą politykę i przepisy, aby sprostać zmieniającym się warunkom. Pandemia szczególnie uwydatniła potrzebę elastyczności i zdolności adaptacyjnych w branży morskiej. Pracujemy nad tworzeniem rozwiązań, które zapewnią ciągłość działania branży morskiej w obliczu takich globalnych zagrożeń.
W odpowiedzi na pandemię COVID-19, IMO szybko zareagowała, wprowadzając nowe protokoły bezpieczeństwa i zdrowia dla marynarzy, w tym szczegółowe wytyczne dotyczące zmian załóg, kwarantanny i testowania. Dodatkowo, IMO odegrało kluczową rolę w negocjacjach na arenie międzynarodowej, prowadząc do uznania marynarzy za kluczowych pracowników i umożliwiając im priorytetowe traktowanie w programach szczepień przeciw COVID-19.
MG: Jakie są Pani przewidywania na przyszłość branży morskiej, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i roli kobiet w branży morskiej?
DLS: Przewiduję, że branża morska będzie kontynuować swoją transformację w kierunku większego zrównoważenia. Będziemy świadkami wzrostu inwestycji w zielone technologie, odnawialne źródła energii i innowacyjne rozwiązania zmniejszające wpływ transportu morskiego na środowisko. Wierzę również, że równość płci stanie się standardem, a kobiety będą coraz bardziej widoczne i wpływowe w każdym aspekcie branży morskiej.
MG: Sytuacja biznesu morskiego zmieniła się diametralnie po pandemii Covid-19. Jak radzi sobie IMO w tej sytuacji?
DLS: Rzeczywiście, pandemia Covid-19 przyniosła znaczące zmiany. Od początku 2020 roku, IMO dostosowało się do nowych metod pracy i stawiło czoła wyzwaniom w sektorze spedycyjnym. Pomimo trudności, takich jak ograniczony dostęp do portów czy repatriacja załóg, sektor morski nieustannie zapewniał kluczowe dostawy. Sekretarz Generalny IMO współpracował z rządami i różnymi organizacjami ONZ, aby zapewnić wsparcie marynarzom, w tym poprzez rezolucję ONZ dotyczącą kluczowej roli personelu morskiego i konieczności ich priorytetowego traktowania w programach szczepień przeciwko Covid-19.
MG: Atak Rosji na Ukrainę stwarza nowe wyzwania dla światowego biznesu morskiego. Jaka była reakcja IMO na tę sytuację?
DLS: Rada IMO, podczas swojej nadzwyczajnej sesji, zwróciła się do komitetów IMO o zwiększenie wysiłków na rzecz wsparcia dotkniętych marynarzy i statków handlowych. W latach 2022–2023 organy IMO, w tym Rada i Komitet Prawny, potępiły działania Rosji i wezwały do wycofania się z Ukrainy. Zgromadzenie IMO przyjęło uchwałę dotyczącą wpływu rosyjskiej inwazji na Ukrainę na żeglugę międzynarodową.
W obliczu konfliktu na Ukrainie, IMO podjęła szereg działań, w tym organizację spotkań i konsultacji z państwami członkowskimi w celu oceny i minimalizacji ryzyka dla bezpieczeństwa morskiego. Ponadto, zainicjowano współpracę z innymi międzynarodowymi organizacjami w celu zapewnienia wsparcia humanitarnego i logistycznego dla marynarzy i statków dotkniętych konfliktem, a także wdrożono specjalne środki bezpieczeństwa dla obszarów konfliktowych.
MG: Rośnie rola kobiet w branży logistyki morskiej. Jakie działania należy zmobilizować na rzecz równości płci?
DLS: Branża spedycyjna jest tradycyjnie zdominowana przez mężczyzn, jednak IMO od 1988 roku aktywnie pracuje nad równością płci. W ramach programu „Kobiety na morzu” dążymy do zwiększenia udziału kobiet zarówno na stanowiskach lądowych, jak i morskich. Instytucje szkolące morskie IMO również utrzymują równowagę płci. Wspieramy dostęp kobiet do szkoleń i zatrudnienia w sektorze morskim. IMO jest zaangażowane we wspieranie państw członkowskich w realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w tym celu 5 dotyczącego równości płci.
MG: Temat IMO World Maritime na rok 2023: „MARPOL na 50. – Nasze zaangażowanie trwa”. Jak zmienił się MARPOL przez te 50 lat? Jakie wyzwania czekają nas w nadchodzących latach?
DLS: Rok 2023 to ważna rocznica – 50 lat obowiązywania MARPOL, kluczowego traktatu zapobiegającego zanieczyszczeniom środowiska morskiego ze statków. Początkowo skupiał się na przypadkowych i operacyjnych wyciekach ropy oraz na zanieczyszczeniach powodowanych przez chemikalia i inne niebezpieczne towary. Z biegiem lat MARPOL ewoluował, reagując na nowe wyzwania ekologiczne, w tym zapobieganie zanieczyszczaniu powietrza przez statki.
W obliczu globalnego kryzysu klimatycznego kluczowym wyzwaniem staje się dekarbonizacja żeglugi, mająca zasadnicze znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. IMO skupia się na promowaniu zrównoważonej żeglugi oraz ochronie oceanów i ich populacji. Przed branżą morską stoją wyzwania związane z dekarbonizacją, cyfryzacją oraz rozwojem innowacyjnych technologii, w tym automatyzacji. Istotnym elementem tych zmian jest zapewnienie marynarzom odpowiedniego szkolenia i wyposażenia, aby mogli skutecznie sprostać wymaganiom technologicznych transformacji.
Z Panią Dyrektor Dorotą Lost-Siemińską rozmawiał Marek Grzybowski.
Źródło: BALTIC SEA & SPACE CLUSTER (BSSC)

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










