Wzmocnienie obrony Bałtyku: Pociski NSM w nowych Morskich Jednostkach Rakietowych dla MW RP

Podczas tegorocznych targów MSPO w Kielcach, 6 czerwca, Polska zawarła umowę z norweską firmą Kongsberg Defence & Aerospace na dostawę pocisków NSM oraz systemu dla dwóch Morskich Jednostek Rakietowych. Ten rekordowy kontrakt obejmuje nie tylko pociski, ale także system kierowania walką, niezbędne wozy dowodzenia, wyrzutnie oraz inne pojazdy zabezpieczenia i wsparcia.

Inwestycja w przyszłość obronności Polski i budowa zdolności do odstarszania

Zakontraktowane dla Sił Zbrojnych RP dwie kolejne Morskie Jednostki Rakietowe dostarczą siłom zbrojnym wyposażenie na najwyższym światowym poziomie. Co ważne, będą one dysponowały zdolnościami bojowymi wyższymi od jednostekk będących już na wyposażeniu SZ RP. Jednak tym, co wyróżnia nową umowę, jest fakt, że jednostki te zostaną wyposażone w najnowszą dostępną technologię oraz wersje sprzętu i oprogramowania.

Norweska firma Kongsberg, jako doświadczony producent, dostarczy Polsce nie tylko sprzęt, ale także pakiet wsparcia szkoleniowego oraz technicznego, a w ramach pakietu offsetowego przyczyni się do zwiększania zdolności polskiego przemysłu obronnego i zwiększy samodzielność naszego kraju w zakresie utrzymania i napraw oraz rozwijania technologii rakietowych. Kluczowe w ramach kontraktu będą również symulatory, które pozwolą na efektywne szkolenie i treningi bez konieczności wykorzystywania realnego sprzętu.

Udział Polskiego Przemysłu w Kontrakcie

Warto podkreślić, że realizacja tego ważnego kontraktu ściśle wiąże się z pakietem Transferu Technologii. Polskie podmioty będą aktywnie uczestniczyć w jego wdrożeniu. PIT – RADWAR dostarczy pojazdy dowodzenia, łączności oraz warsztatowe. Firma Jelcz będzie odpowiedzialna za produkcję podwozia dla całego systemu. Natomiast dzięki udziałowi w projekcie, Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce podniosą swoje kompetencje w zakresie utrzymania, obsługi technicznej i remontów systemu.

NSM Block 1A – przyszłość obrony przeciwokrętowej i nowa jakość w zakresie rażenia celów lądowych

NSM Block 1A stanowi najważniejszy element umocnienia polskiej obrony przeciwokrętowej. Te pociski rakietowe charakteryzują się nie tylko długim zasięgiem, ale także precyzyjnością oraz zdolnością zwalczania celów nawodnych i lądowych. W najnowszej wersji NSM osiągnięto jeszcze lepsze wyniki w zakresie wykrywania i przechwytywania celów, niezależnie od warunków pogodowych czy pory roku.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/innowacyjny-system-gluptak-prezentowany-podczas-mspo-2023/

Pocisk NSM, ważący 400 kg i mierzący cztery metry, korzysta z technologii GPS i systemów podczerwieni, co czyni go skutecznym narzędziem w zwalczaniu zagrożenia ze strony przeciwnika. Dzięki unikalnej konstrukcji o cechach stealth, NSM jest trudny do wykrycia i powstrzymania przez potencjalnego przeciwnika. Co więcej, jego zaawansowana głowica wykorzystuje bazę danych o okrętach i celach lądowych, co umożliwia skuteczne ich identyfikowanie w warunkach przeciwdziałania elektronicznego i  zakłóceń.

Warto również zauważyć, że pociski NSM, jako jedyny efektor piątej generacji cieszą się uznaniem na całym świecie. Firma Kongsberg Defence & Aerospace podkreśla, że rakiety te zostały wybrane jako uzbrojenie dla fregat i okrętów patrolowych wielu krajów, a w wersji lotniczej, jako Joint Straike Missile (JSM) nawet na uzbrojenie amerykańskich myśliwców najnowszej generacji F-35. Co więcej trwają daleko zaawansowane prace nad kolejna wersją tych pocisków, które pozwolą je również wykorzystywać, jako efektory na uzbrojeniu okrętów podwodnych, oraz zdecydowanie zwiększą ich niektóre parametry, takie jak prędkość, precyzja i zasięg rażenia.

W obliczu tych inwestycji jasnym jest, że Polska jest nie tylko zdecydowana, aby wzmocnić swoją pozycję w regionie oraz zapewnić maksymalne bezpieczeństwo swoim obywatelom, ale również ma szansę stać się krajem wiodącym w zakresie wzmacniania potencjału obronnego NATO i UE.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering