Wzrost Eksportu Zboża z Ukrainy przez Morze Czarne

W grudniu 2023 roku Ukraina osiągnęła rekordowy poziom eksportu zboża w tym produktów rolnych przez Morze Czarne, co stanowi przełom w kontekście ograniczeń nałożonych przez wojnę z Rosją. Ten przełomowy krok jest efektem ponownego otwarcia głównych portów morskich oraz skutecznego utworzenia morskich szlaków eksportowych.

Zwiększenie eksportu było możliwe dzięki odzyskaniu przez Ukrainę kontroli nad zachodnią częścią Morza Czarnego, co skutkowało ograniczeniem działań Floty Czarnomorskiej Rosji. Kluczowe znaczenie miało również wprowadzenie brytyjskiego mechanizmu ubezpieczeniowego Unity oraz współpraca z Turcją, Rumunią i Bułgarią w zakresie zwalczania min morskich, które adwersarz stawiał na tych wodach. Działania te przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa i obniżenia kosztów ubezpieczeń na eksport ukraińskiego zboża i produktów rolnych.

W odpowiedzi na te wydarzenia, Rosja przeprowadziła strategiczną zmianę, przenosząc swoje okręty z bazy w Sewastopolu na Krymie do Noworosyjska i innych lokalizacji. Te działania są reakcją na sukcesy Ukrainy, która skutecznie atakuje rosyjską Flotę Czarnomorską od kilku miesięcy, ograniczając tym samym zdolność Rosji do efektywnej agresji na wodach Morza Czarnego. Ukraińskie działania zmieniły układ sił na Morzu Czarnym, co ma bezpośredni wpływ na handel morski w tym regionie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/ukraina-organizuje-przekazanie-60-masowcow-ze-zbozem-dla-najbiedniejszych-krajow-swiata/

Dodatkowo, w 2023 roku, Ukraina wyeksportowała drogą morską łącznie 15 milionów ton towarów, w tym znaczną ilość produktów rolnych. Jest to szczególnie istotne w kontekście ograniczonej działalności rosyjskiej Floty Czarnomorskiej w zachodniej części Morza Czarnego. Mechanizm ubezpieczeniowy Unity, uruchomiony przy pomocy Wielkiej Brytanii, dodatkowo wsparł eksport ukraińskich produktów rolnych.

W kontekście bezpieczeństwa na Morzu Czarnym, należy zwrócić uwagę na aktywność państw ościennych, zwłaszcza zagrożenia min morskich na tych wodach. Współpraca międzynarodowa, w tym zaangażowanie Turcji, Rumunii i Bułgarii, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu stabilności i bezpieczeństwa na tych wodach, co ma bezpośredni wpływ na możliwości eksportowe Ukrainy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski