Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Hanwha Ocean z kontraktem na nowe kontenerowce LNG

Tajwański armator Yang Ming Marine Transport Corporation zawarł kontrakt ze stocznią Hanwha Ocean na budowę siedmiu nowoczesnych kontenerowców o pojemności 15 880 TEU. Jednostki będą pierwszymi na Tajwanie kontenerowcami dwupaliwowymi zasilanymi LNG. Dostawy zaplanowano na lata 2028–2029.

Kontenerowce LNG i zakłady stoczniowe Hanwha Ocean i Yang Ming

Podpisy pod dokumentami złożyli prezes Yang Ming – Chuck Tsai oraz Charles Kim, dyrektor generalny Hanwha Ocean. Kontrakt wpisuje się w rosnącą presję rynkową na inwestycje w jednostki przyjazne środowisku, zgodne z aktualnymi wytycznymi IMO. Zawarta umowa stanowi ważny element strategii redukcji emisji i odnowy tonażu floty.

Nowe jednostki będą pierwszymi tajwańskimi kontenerowcami z napędem dwupaliwowym LNG oraz przygotowaniem do konwersji na napęd amoniakalny. Otrzymały notację „Ammonia Fuel Ready (AFR) Level 1C” nadaną przez Amerykańskie Biuro Żeglugowe (ABS). Projekt przewiduje dalsze dostosowanie napędu do paliw alternatywnych, co zapewnia elastyczność eksploatacyjną i gotowość do dekarbonizacji w perspektywie średnio i długoterminowej.

Innowacyjny zbiornik LNG typu B jako element strategii dekarbonizacji żeglugi

Cechą wyróżniającą nowe jednostki będzie pierwszy na świecie zbiornik LNG typu B o ciśnieniu projektowym 1,0 bar. Rozwiązanie opracowano w ramach wspólnego projektu badawczo-rozwojowego Hanwha Ocean i ABS z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa oraz efektywności magazynowania paliwa w warunkach eksploatacji morskiej. W porównaniu z konstrukcjami o ciśnieniu 0,7 bar nowy zbiornik daje lepsze parametry pracy i zgodność z przyszłymi wymogami dotyczącymi zasilania z lądu.

Zgodnie z przyjętymi standardami, zastosowanie napędu dwupaliwowego LNG pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o około 20% względem paliw konwencjonalnych. LNG postrzegane jest jako paliwo przejściowe, które ogranicza wpływ transportu morskiego na klimat do czasu upowszechnienia rozwiązań bezemisyjnych.

Yang Ming już wcześniej zlecił budowę pięciu kontenerowców dwupaliwowych LNG o pojemności 15 500 TEU, których wejście do eksploatacji przewidziano na 2026 rok. Docelowo, flota armatora zostanie uzupełniona o łącznie dwanaście statków z napędem LNG.

Amoniak w żegludze jako strategia zrównoważonego rozwoju

Amoniak jako paliwo morskie zyskuje na znaczeniu w kontekście długofalowej transformacji energetycznej. Jego kluczową zaletą jest brak emisji dwutlenku węgla podczas spalania. Yang Ming zamierza wykorzystać przygotowanie swoich nowych jednostek do konwersji na amoniak, aby szybciej dostosować się do przyszłych regulacji środowiskowych oraz zwiększyć konkurencyjność na rynku żeglugi międzynarodowej.

W kontekście globalnych zmian w przemyśle żeglugowym Yang Ming deklaruje dalsze wycofywanie starszych jednostek, dywersyfikację źródeł energii oraz inwestycje w technologie niskoemisyjne. Rozbudowa floty o kontenerowce z napędem dwupaliwowym dwupaliwowym NG i przygotowaniem do napędu amoniakalnego (AFR) potwierdza konsekwentne ograniczanie śladu węglowego oraz usprawnienie działań w globalnej sieci połączeń żeglugowych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltic Power: pierwsza polska farma offshore nabiera kształtu

    Baltic Power: pierwsza polska farma offshore nabiera kształtu

    Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.

    Polska technologia dla polskiej energetyki

    Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.

    To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.

    Projekt oparty na polskim łańcuchu dostaw

    Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.

    Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.

    Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.

    Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN

    Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.

    Baltic Power – pierwszy duży krok Polski w stronę offshore

    Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.

    Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.

    Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.

    Infrastruktura przyszłości na Bałtyku

    Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.

    Źródło: Grupa ORLEN