Tajwański armator Yang Ming Marine Transport Corporation zawarł kontrakt ze stocznią Hanwha Ocean na budowę siedmiu nowoczesnych kontenerowców o pojemności 15 880 TEU. Jednostki będą pierwszymi na Tajwanie kontenerowcami dwupaliwowymi zasilanymi LNG. Dostawy zaplanowano na lata 2028–2029.
Kontenerowce LNG i zakłady stoczniowe Hanwha Ocean i Yang Ming
Podpisy pod dokumentami złożyli prezes Yang Ming – Chuck Tsai oraz Charles Kim, dyrektor generalny Hanwha Ocean. Kontrakt wpisuje się w rosnącą presję rynkową na inwestycje w jednostki przyjazne środowisku, zgodne z aktualnymi wytycznymi IMO. Zawarta umowa stanowi ważny element strategii redukcji emisji i odnowy tonażu floty.
Nowe jednostki będą pierwszymi tajwańskimi kontenerowcami z napędem dwupaliwowym LNG oraz przygotowaniem do konwersji na napęd amoniakalny. Otrzymały notację „Ammonia Fuel Ready (AFR) Level 1C” nadaną przez Amerykańskie Biuro Żeglugowe (ABS). Projekt przewiduje dalsze dostosowanie napędu do paliw alternatywnych, co zapewnia elastyczność eksploatacyjną i gotowość do dekarbonizacji w perspektywie średnio i długoterminowej.
Innowacyjny zbiornik LNG typu B jako element strategii dekarbonizacji żeglugi
Cechą wyróżniającą nowe jednostki będzie pierwszy na świecie zbiornik LNG typu B o ciśnieniu projektowym 1,0 bar. Rozwiązanie opracowano w ramach wspólnego projektu badawczo-rozwojowego Hanwha Ocean i ABS z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa oraz efektywności magazynowania paliwa w warunkach eksploatacji morskiej. W porównaniu z konstrukcjami o ciśnieniu 0,7 bar nowy zbiornik daje lepsze parametry pracy i zgodność z przyszłymi wymogami dotyczącymi zasilania z lądu.
Zgodnie z przyjętymi standardami, zastosowanie napędu dwupaliwowego LNG pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o około 20% względem paliw konwencjonalnych. LNG postrzegane jest jako paliwo przejściowe, które ogranicza wpływ transportu morskiego na klimat do czasu upowszechnienia rozwiązań bezemisyjnych.
Yang Ming już wcześniej zlecił budowę pięciu kontenerowców dwupaliwowych LNG o pojemności 15 500 TEU, których wejście do eksploatacji przewidziano na 2026 rok. Docelowo, flota armatora zostanie uzupełniona o łącznie dwanaście statków z napędem LNG.
Amoniak w żegludze jako strategia zrównoważonego rozwoju
Amoniak jako paliwo morskie zyskuje na znaczeniu w kontekście długofalowej transformacji energetycznej. Jego kluczową zaletą jest brak emisji dwutlenku węgla podczas spalania. Yang Ming zamierza wykorzystać przygotowanie swoich nowych jednostek do konwersji na amoniak, aby szybciej dostosować się do przyszłych regulacji środowiskowych oraz zwiększyć konkurencyjność na rynku żeglugi międzynarodowej.
W kontekście globalnych zmian w przemyśle żeglugowym Yang Ming deklaruje dalsze wycofywanie starszych jednostek, dywersyfikację źródeł energii oraz inwestycje w technologie niskoemisyjne. Rozbudowa floty o kontenerowce z napędem dwupaliwowym dwupaliwowym NG i przygotowaniem do napędu amoniakalnego (AFR) potwierdza konsekwentne ograniczanie śladu węglowego oraz usprawnienie działań w globalnej sieci połączeń żeglugowych.
Autor: Mariusz Dasiewicz