Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Globalny rynek turbin wiatrowych typu offshore i onshore w 2024 roku będzie wart już ponad 70 miliardów dolarów, a samych morskich farm wiatrowych ponad 16 mld dolarów, wynika z analiz Global Market Insights.
Autorzy raportu Global Martet Insights przewidują także, że w 2024 roku wolumen mocy wszystkich farm nowych farm wiatrowych budowanych roczni będzie wynosił 70 GW. W raporcie czytamy także, że liczba morskich farm wiatrowych stawianych na głębokości 30 metrów zrośnie o ponad 14 proc. w 2024 roku.
Silny trend wzrostowy obejmujący energetykę morską w skali globalnej spowoduje rozwój farm wiatrowych budowanych na głębokościach większych niż 50 metrów.
Zobacz też: Møller-Mærsk i Vopak łączą siły w rotterdamskim terminalu paliwowym.
Według analityków Global Market Insights, morski sektor energetyki wiatrowej będzie coraz bardziej zyskiwał na popularności, przede wszystkim ze względu na rosnący trend, dotyczący zastępowania konwencjonalnych technologii energetycznych przez technologie przyjazne środowisku naturalnemu.

Silny trend wzrostowy na rynku farm wiatrowych, także morskich, ma również spowodować spadek kosztów budowy morskich farm wiatrowych, a także zwiększyć konkurencję pomiędzy firmami, specjalizującymi się w produkcji tego rodzaju konstrukcji.
W raporcie czytamy także, że w okresie do 2024 roku na europejskim rynku farm wiatrowych w skali roku będą powstawać nowe farmy o łącznej mocy 20 GW. Tylko w ubiegłym roku w całej Europie powstały nowe instalacje o łącznej mocy 16,8 GW wytwarzanej dzięki wykorzystaniu wiatru, z czego tylko blisko czterokrotnie większą moc mają nowo powstałe farmy onshore.
Zobacz też: 125 lat stoczni Damen Shipyards Galati.
W raporcie analitycy Global Market Insights wskazują, że przełożenie na cenę budowy nowych farm wiatrowych będą miały rosnące inwestycje w prace o charakterze badawczo-rozwojowym, związane z energetyką wiatrową. Już w chwili obecnej silna konkurencja pomiędzy spółkami produkujących na potrzeby nowych konstrukcji spowodowały np. spadek cen modułów wirnikowych. Analitycy podkreślają, że na dynamikę globalnego rynku pozytywnie wpłynie także rozwój tendencji, którą możemy obserwować już teraz. Chodzi o zwiększanie rozmiarów łopatek oraz wysokości wieży, które przełoży się na większą wydajność konkretnych instalacji.
Podpis: am
Offshore – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.