Zabezpieczenie przez atakami terrorystycznymi polskich morskich farm wiatrowych

Potencjalne zagrożenia dla morskich farm wiatrowych, sposoby ich ochrony oraz aspekty prawne bezpieczeństwa funkcjonowania tych obiektów są przedmiotem analizy „Ochrona infrastruktury energetycznej w aspekcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na obszarach morskich RP” autorstwa kmdr ppor. mgr inż. Tomasza Chyły, eksperta Instytutu Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza w Rzeszowie.  

PGE planuje budowę do 2040 r. morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 6,5 GW, natomiast Orlen posiada koncesję na budowę farmy o mocy do 1,2 GW, której budowa zakończyłaby się w 2026 r. W zależności od inwestora zlokalizowane będą one w odległości od 23 do 80 km od brzegu, czyli niejednokrotnie poza linią horyzontu radiolokacyjnego czy optycznego.

Lokalizacja tych obiektów wpływająca na wydłużony czas reakcji służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Państwa powoduje, że po uruchomieniu mogą stać się celem aktów o charakterze terrorystycznym. Szeroki zakres możliwych działań i złożoność środowiska morskiego powoduje, że morska infrastruktura krytyczna jaką są farmy offshore jest niezwykle trudna do sprawowania nad nią ochrony i zabezpieczenia jej przed możliwymi atakami destabilizującymi pracę.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wykorzystanie-azerskich-doswiadczen-z-sektora-oil-gas-przy-projektach-offshore-wind/

Łatwy dostęp do elementów służących do budowy bezzałogowego statku powietrznego o dużym zasięgu i udźwigu (lub użycie komercyjnej jednostki jak skuter, jacht czy łódź motorowa, jako platformy do startu drona), a także coraz większa dostępność pojazdów typu ROV (zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych) operujących w toni wodnej, które mogą dokonać aktu dywersji, pozwala przypuszczać, że przeniesienie ładunku wybuchowego w rejon turbiny wiatrowej lub kabli podmorskich jest coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem.

kmdr ppor. mgr inż. Tomasz Chyła

Analiza zawiera opis ochrony morskich farm wiatrowych przed działaniami z użyciem dronów powietrznych. Omówione są w niej również w pełnym zakresie ramy prawne bezpieczeństwa funkcjonowania morskich farm wiatrowych. Wynika z nich m.in., że operatorzy morskich farm wiatrowych będą musieli (po formalnym uznaniu ich za obiekty wchodzące w skład systemów infrastruktury krytycznej) zaimplementować rozwiązania techniczne z zakresu monitoringu farmy w części nawodnej (jak i napowietrznej) oraz podwodnej.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/grupa-pge-wybiera-port-w-ustce-na-centrum-serwisowe-dla-projektow-offshore-wideo%EF%BF%BC/

Osobny rozdział opracowania dotyczy monitoringu obszaru wokół farm offshore.   Przedstawione są w nim zarówno obecne możliwości sprzętowe (radary i samoloty), jak i rozwiązania proponowane przez autora.

Autorem analizy jest kmdr ppor. mgr inż. Tomasz Chyła, starszy wykładowca na Wydziale Dowodzenia i Operacji Morskich w Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza w Rzeszowie.  

Zapraszamy do przeczytania całej analizy.

Autor: Witold Szwagrun/IPE

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.