Zachodnie firmy naruszają limit cenowy na rosyjską ropę naftową
Opublikowane:
21 marca, 2023
Organizacja pozarządowa Global Witness zakończyła raport dotyczący eksportu rosyjskiej ropy naftowej na Dalekim Wschodzie, potwierdzając sprzedaż tego surowca znacznie powyżej limitu cenowego przy pomocy firm żeglugowych z siedzibą w UE. Ustalenia te wskazują na powszechne obchodzenie mechanizmu limitu, przy niewielkich działaniach regulacyjnych mających na celu egzekwowanie jego przestrzegania.
Pomimo wprowadzenia przez kraje UE/G7 limitu cenowego na transporty morskie rosyjskiej ropy w celu ograniczenia płynności finansowej do Moskwy, podmioty żeglugowe z siedzibą w UE nadal świadczą usługi dla rosyjskiego eksportu po cenach przekraczających ustalony limit cenowy. Ograniczenie obejmuje handlowców, armatorów, brokerów, ubezpieczycieli i inne ogniwa morskiego łańcucha wartości.
Sektor P&I jest silnie skoncentrowany w UE i Wielkiej Brytanii, a spodziewano się, że obostrzenie to ograniczy dostęp do ochrony ubezpieczeniowej dla rosyjskich ładunków ropy. Eksport rosyjskiego gatunku ESPO z Pacyfiku w Koźminie osiągnął średnią cenę 76 dolarów za baryłkę w ciągu pierwszych dwóch miesięcy obowiązywania limitu cenowego który wynosił 60 dolarów.
Według Global Witness, eksport rosyjskiej ropy powyżej limitu cenowego wyniósł ponad 20 mln baryłek ropy o wartości 1,5 mld dolarów, a około 42% ubezpieczeń przesyłek było zawartych w UE lub Wielkiej Brytanii. Armatorzy i ubezpieczyciele, którzy sami nie mają dostępu do danych dotyczących cen ropy, mogą polegać na poświadczeniach od właściciela ładunku, aby ustalić, czy cena sprzedaży ropy jest zgodna z przepisami. Jak dotąd, niewiele wskazuje na to, że agencje egzekwujące sankcje traktują priorytetowo przestrzeganie przepisów w sektorze.
Szwajcarski Sekretariat Stanu do Spraw Gospodarczych skupia się na edukowaniu firm w zakresie przepisów, a greckie organy odpowiedzialne za egzekwowanie sankcji odmówiły komentarza. Władze brytyjskie utworzyły biuro do wdrożenia limitu cenowego, jednak do tej pory jedynie pięć podmiotów żeglugowych zwróciło się o wydanie odpowiednich zaświadczeń. Global Witness ostrzega, że bez nadzoru, zachodnie firmy mogą swobodnie wykorzystywać nieprzejrzystość systemu price cap.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.