Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W dniach 15–17 sierpnia Szczecin ponownie stanie się żeglarską stolicą lata. Do Łasztowni i na Wały Chrobrego przypłyną żaglowce, jachty, okręty oraz jednostki z różnych zakątków świata, a nabrzeże wypełni się szantami, zapachem morza i marynistyczną atmosferą. W samym sercu wydarzeń znajdzie się Morskie Centrum Nauki, które przygotuje dla odwiedzających wyjątkowe atrakcje i morskie wyzwania.
W artykule
Podczas wydarzenia Żagle 2025 Morskie Centrum Nauki zaprosi miłośników morskich przygód do udziału w wyjątkowej grze terenowej, która odbędzie się w przestrzeni Wystawy Stałej. Uczestnicy będą tropić ukryte zadania, rozwiązywać zagadki i odkrywać tajniki żeglarskiego świata. Misja? Odnaleźć i rozwiązać łamigłówki rozmieszczone na terenie wystawy.
Czytaj więcej: Nadmorska wieś Gąski – ucieczka przed wakacyjnym hałasem i tłumem
To niepowtarzalna okazja, by poznać Wystawę Stałą w aktywnej, przygodowej formie. Zabawa nie ma ograniczeń wiekowych – liczy się ciekawość, zaangażowanie i chęć przeżycia czegoś wyjątkowego. Na uczestników – zarówno tych najmłodszych, jak i dorosłych – czeka przygoda w morskim klimacie, a udział w niej jest prosty – wystarczy kupić bilet wstępu na Wystawę Stałą.
Gra ma charakter bezobsługowy – uczestnicy samodzielnie będą przemierzać wystawę, wykonując kolejne zadania. Rozgrywka dostępna będzie w dniach 15–17 sierpnia, w godzinach 10:00–20:00.
Żagle 2025 to idealny powód, by odwiedzić Szczecin w drugiej połowie lata. Oprócz wrażeń żeglarskich czekają tu liczne kawiarnie i restauracje z widokiem na Odrę, spacery po klimatycznych bulwarach, rejsy statkami wycieczkowymi i zachody słońca nad Łasztownią. To także wyjątkowa szansa, by połączyć udział w wydarzeniu z poznawaniem zabytków miasta – od monumentalnych Wałów Chrobrego, przez Zamek Książąt Pomorskich, po urokliwe zakątki nadodrzańskich wysp.
Czytaj też: Wakacje w Świnoujściu. Miasto, które pachnie wędzoną rybą i morskim powietrzem
Latem wakacyjny Szczecin tętni życiem – organizowane są koncerty, festiwale i wydarzenia plenerowe, a w Morskim Centrum Nauki na odwiedzających czekają dodatkowe atrakcje dla turystów w Szczecinie. Na miejskich plażach można odpocząć w promieniach słońca z widokiem na żagle i portowe dźwigi. Miasto zachwyca zielenią parków, szerokimi alejami i bliskością wody, dzięki czemu każdy znajdzie tu swój sposób na letni wypoczynek. Każdy dzień można zakończyć koncertem szant, wieczornym spacerem lub spotkaniem w jednym z licznych ogródków gastronomicznych, które po zmroku zamieniają się w tętniące muzyką miejsca spotkań.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Ważnym elementem programu pozyskania okrętów podwodnych pozostaje jasne określenie zasad kontroli nad wrażliwymi komponentami – zarówno tymi, które mają być w pełni zlokalizowane w kraju, jak i tych objętych ograniczeniami eksportowymi.
W artykule
To umożliwi zbudowanie bezpiecznego i autonomicznego systemu utrzymania nowych jednostek. Hanwha Ocean złożyła ofertę pozwalającą osiągnąć ten cel: utrzymywanie MRO na polskiej ziemi, brak zależności od zewnętrznych podmiotów i terminy remontów zgodnie z potrzebą MW, a przede wszystkim – suwerenną kontrolę nad gotowością bojową jednostek podwodnych.
Czytaj więcej: Propozycja Hanwha Ocean w ramach programu Orka
Wybór koreańskiego pakietu to inwestycja w polską niezależność technologiczną i przemysłową. Zapisy kontraktowe w programie ORKA muszą zabezpieczyć Polsce kontrolę i stały dostęp do technologii. Dla osiągnięcia rzeczywistej niezależności najważniejsze jest, by baza do obsługi i serwisu (MRO) była zlokalizowana w Polsce i pod kontrolą Sił Zbrojnych RP.
Pełna lokalizacja zdolności MRO w Polsce oraz utrzymanie bazy serwisowej pod bezpośrednim nadzorem Sił Zbrojnych to kluczowe warunki, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w kontrakcie – bez nich suwerenność eksploatacyjna nowych okrętów byłaby jedynie pozorna.
Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka
Kluczowym elementem koreańskiej propozycji w programie Orka jest transfer technologii. Oferta Hanwha Ocean obejmuje przekazanie wiedzy niezbędnej do eksploatacji, napraw, remontów i rozwoju krajowych zdolności projektowych i przemysłowych. Dzięki temu Polska zyskuje realną szansę budowy własnych kompetencji w zakresie konstrukcji i utrzymania okrętów podwodnych, co jest bezpośrednim krokiem w stronę niezależności technologicznej.
Konieczne są twarde gwarancje transferu know-how, obejmujące licencje, dokumentację źródłową, szkolenia i precyzyjnie określone harmonogramy wsparcia, aby zapewnić realne przejęcie kompetencji przez polskie podmioty.
Seong-Woo Park
Koreańska propozycja to pakiet kompleksowy: nowoczesne jednostki (KSS-III Batch 2) plus pełne wsparcie serwisowe, logistyczne i szkoleniowe oraz propozycje finansowania wspieranego przez rząd Korei. To podejście obniża całkowity koszt posiadania (TCO) i ryzyko operacyjne dla Polski i w praktyce gwarantuje ciągłość eksploatacji i natychmiastowe wsparcie serwisowe. Koreańskie zakłady mają doświadczenie w seryjnej produkcji okrętów i w szybkim wdrażaniu programów – to przewaga przy realizacji kalendarzy wymaganych przez MON. Dodatkowo możliwość przekazania do użycia starszej, ale wciąż sprawnej jednostki z koreańskiej floty jako rozwiązania przejściowego pozwala skrócić czas, w którym Polska uzyska realne zdolności bojowe, dzięki czemu minimalizujemy lukę zdolnościową w okresie przejściowym.
Czytaj też: Jang Yeong-sil otwiera nowy etap w koreańskim programie okrętów podwodnych
Oferta Korei zawiera mechanizmy współpracy z polskimi firmami i uczelniami – w tym z Politechniką Gdańską, co sprzyja tworzeniu lokalnego łańcucha wartości: dostaw podzespołów, usług inżynierskich, programów badawczo-rozwojowych oraz kształcenia kadr. Wsparcie finansowe w postaci 100 mln dolarów i jeszcze więcej dodatkowo ułatwi wdrożenie – to nie tylko korzyść militarna, ale też gospodarcza: rozwój stoczni, dostawców technologii, integratorów systemów i ośrodków badawczych. W praktyce transfer technologii może stać się impulsem do długofalowej modernizacji polskiego przemysłu morskiego oraz jego powrotu do czasów świetności.
Hanwha deklaruje, że transfer technologii obejmuje ustanowienie pełnych zdolności MRO w kraju partnera, w tym szkolenia stoczni i personelu technicznego. Utrzymywanie MRO na polskiej ziemi oznacza: brak zależności od zewnętrznych terminów remontów i doraźnych napraw, suwerenną kontrolę nad gotowością bojową oraz ochronę wrażliwych technologii i procedur obsługowych. To punkt decydujący przy ocenie oferty — i jeden z głównych argumentów przemawiających za wyborem pakietu koreańskiego.
Źródło: Hanwha Ocean