Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W kontynuacji naszego rozważania wpływu kryzysu na Morzu Czerwonym na globalne łańcuchy dostaw, skupiamy się teraz na szczególnych wyzwaniach, przed którymi stanęła Wielka Brytania. Po analizie sytuacji indyjskich eksporterów i ich zmagania z utratą zamówień oraz wzrostem kosztów transportu, przechodzimy do badania konsekwencji kryzysu dla brytyjskiego importu, ze szczególnym uwzględnieniem herbaty – towaru o kluczowym znaczeniu dla brytyjskich konsumentów.
Druga część naszego tekstu rzuca światło na pierwsze symptomy kryzysu w dostawach, które zaczynają być odczuwalne na Wyspach Brytyjskich, podkreślając wagę bezpieczeństwa morskich szlaków handlowych i ich wpływ na codzienne życie.
Po zrozumieniu skali problemu, z jakim zmierzyły się indyjskie firmy eksportowe, przenosimy naszą uwagę na Wielką Brytanię, gdzie wpływ kryzysu na Morzu Czerwonym zaczyna manifestować się poprzez coraz większe zakłócenia w łańcuchach dostaw. Te rosnące problemy logistyczne, będące bezpośrednim wynikiem napięć w regionie, składają się na pierwsze znaczące braki w brytyjskich supermarketach.
W obliczu rosnących zakłóceń logistycznych, wywołanych kryzysem na Morzu Czerwonym, brytyjskie supermarkety zaczynają odczuwać pierwsze braki w dostawach. Wśród najbardziej dotkniętych firm znajduje się Tetley Tea, ikona brytyjskiego rynku herbaty, która alarmuje o krytycznym stanie swoich magazynów. To z kolei przekłada się na ograniczenia w dostawach do punktów handlowych, wywołując niepokój wśród konsumentów.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/morze-czerwone-chiny-apeluja-o-zaprzestanie-atakow-na-statki-handlowe/
Brytyjskie Konsorcjum Detalistów zauważyło „tymczasowe zakłócenia” w dostawach niektórych linii czarnej herbaty, a także odnotowano pewne opóźnienia w dostawach herbat smakowych. Mimo że dwie największe grupy supermarketów w kraju wykazały we wtorek wystarczającą podaż na swoich stronach internetowych, istnieje ogólne ostrzeżenie, że długość zakłóceń w transporcie morskim na Morzu Czerwonym będzie decydować o ewentualnym wystąpieniu pustych półek w sklepach w Europie.
Z powodu trwających zakłóceń, import towarów do Wielkiej Brytanii, w tym herbaty, napotyka poważne trudności. Sytuacja ta zmusza detalicznych gigantów, jak Sainsbury’s, do mierzenia się z pustymi półkami, gdzie dotychczas królowała czarna herbata. Zdaniem przedstawicieli Tetley, „import jest w stanie krytycznym”, co stanowi bezpośrednie odzwierciedlenie wpływu konfliktu na globalne łańcuchy dostaw.
Nie można jednak pominąć szerszego kontekstu sytuacji na Morzu Czerwonym, gdzie od kilku miesięcy dochodzi do ataków na statki handlowe przez rebeliantów Huti. Te działania mają nie tylko wymiar lokalny, ale wpływają również na globalną wymianę handlową, podkreślając wagę bezpieczeństwa morskich tras transportowych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowe-wytyczne-w-obliczu-zagrozen-na-morzu-czerwonym/
Firma Tetley, mimo obecnych trudności, zapewnia o działaniach mających na celu stabilizację dostaw. Współpraca z międzynarodowymi partnerami oraz ciągłe monitorowanie sytuacji mają pomóc w przeciwdziałaniu dalszym zakłóceniom. Jest to kluczowe dla utrzymania zaufania konsumentów i zapewnienia ciągłości dostępności ulubionych produktów na brytyjskim rynku.
Kryzys na Morzu Czerwonym uwydatnia zależność Wielkiej Brytanii od globalnych łańcuchów dostaw i podkreśla znaczenie bezpieczeństwa morskich szlaków handlowych. Działania podjęte przez rząd oraz firmy, takie jak Tetley, są świadectwem dążenia do minimalizacji wpływu globalnych kryzysów na życie codzienne obywateli.
W obecnym kryzysie, gdzie każdy element łańcucha dostaw jest na wagę złota, kluczowe staje się wspólne działanie na rzecz stabilizacji i bezpieczeństwa międzynarodowego handlu. Wyspy Brytyjskie, choć geograficznie oddalone od centrum konfliktu, doświadczają jego skutków, co stanowi przypomnienie o globalnej współzależności i potrzebie solidarności międzynarodowej.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Reuters


Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.
W artykule
Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.
To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.
Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.
Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.
Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN
Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.
Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.
Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.
Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.
Źródło: Grupa ORLEN