Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W piątek, 18 lutego br., do macierzystego portu powrócił okręt szkolny ORP Wodnik. Przez prawie dwa tygodnie, od poniedziałku, 7 lutego, na pokładzie okrętu zimową praktykę morską odbywało 41 podchorążych V rocznika Akademii Marynarki Wojennej.
Trasa rejsu obejmowała basen Morza Bałtyckiego i Cieśniny Duńskie. Podchorążowie zgłębiali tajniki nawigacji morskiej, nawigacji taktycznej, astronawigacji, okrętowych urządzeń nawigacyjnych, hydrometeorologii i oceanografii oraz wiedzy okrętowej. Realizowali zagadnienia obejmujące zasady prowadzenia dokumentacji w dziale elektromechanicznym i eksploatacji mechanicznych urządzeń okrętowych oraz pełnili wachty morskie jako dublerzy oficerów wachtowych.
Okręt szkolny ORP Wodnik przeznaczony jest do wykonywania długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych. Przez wszystkie lata służby wyszkoliło się na nim tysiące podchorążych Akademii Marynarki Wojennej. Okręt brał także udział w operacji „Pustynna burza”, pełniąc rolę okrętu-szpitala w działaniach na wodach Zatoki Perskiej w 1991 roku.
Na początku 2018 roku okręt odbył rejs szkolny na Morze Śródziemne i do Kuwejtu, po raz pierwszy także z podchorążymi z Arabii Saudyjskiej, Kataru i Kuwejtu studiującymi w AMW.
Autor: Sekcja Prasowa 3. FO


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.