Chorwacka stocznia Brodosplit buduje dwa wycieczkowce polarne

9 czerwca br. chorwacka stocznia Brodosplit zwodowała kadłub wycieczkowca polarnego, a kilka dni później ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę kolejnej takiej jednostki.

Statek, którego kadłub zwodowała stocznia Brodosplit, będzie mierzył 107,6 m długości i 17,6 m szerokości. Według zapowiedzi stoczni, będzie to jednostka szóstej klasy polarnej (PC 6) i otrzyma nazwę Hondius. To pierwsza na świecie jednostka pasażerska, która spełni wymagania rejestracyjne Lloyda dla szóstej klasy polarnej. Statek będzie pływał z prędkością 15 węzłów. Stocznia podała w komunikacie, że zapewnią ją dwa silniki o łącznej mocy 4 260 kW. Statek zamówiła firma Polar Expeditions Inc., ale jednostka ostatecznie trafi do Oceanwide Expeditions. Stępkę pod kadłub położono w grudniu ub.r.

Statek ten jest budowany w ramach nowego modelu finansowego wdrażanego przez Brodosplit. Polega on na tym, że jednostka pozostaje własnością stoczni, a klient korzysta z długoterminowego czarteru. Umowa czarterowa zawiera jednak możliwość zakupu statku przez klienta w dowolnym momencie.

Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.

Stocznia podała, że jednostka zabierze na pokład 196 pasażerów, do których dyspozycji będzie 85 kabin, oraz 70 członków załogi. W pierwszy rejs ma wyruszyć w przyszłym roku. Jeszcze w 2017 r. stocznia podawała, że jednostka zadebiutuje w marcu 2018 r., ale ostatnio poinformowała, że jednak będzie to czerwiec.

Kilka dni po wodowaniu, 12 czerwca br., stocznia poinformowała, że zdobyła kolejny kontrakt na budowę wycieczkowca polarnego. Zamówiła go firma Quark Expediotions, która specjalizuje się w organizacji turystycznych wypraw komercyjnych na Antarktydę oraz do Arktyki.

Stocznia Brodosplit buduje kolejny wycieczkowiec polarny. Wizualizacja LGM Marine.
Stocznia Brodosplit buduje kolejny wycieczkowiec polarny. Wizualizacja LGM Marine.

Stocznia podkreśla, że będzie to następny statek szóstej klasy polarnej. Jednostka będzie mierzyć 128 m długości oraz 21,5 m szerokości. Na pokład zabierze 200 pasażerów oraz 116 marynarzy i pracowników obsługi. Pasażerowie będą mogli skorzystać z zakwaterowania w 103 luksusowo wyposażonych kabinach. Statek napędzą cztery silniki dieslowo-elektryczne, które łącznie wytworzą moc 4,4 tys. kW i umożliwią jednostce pływanie z prędkością 16 węzłów. Projekt statku przygotowało norweskie biuro projektowe LMG Marine. Harmonogram prac zakłada, że statek wyruszy w dziewiczy rejs w sezonie 2020/2021 i najpierw popłynie w okolicę Antarktydy.

Stocznia podkreśliła w komunikacie, że chorwacki rząd wydał gwarancje finansowe zabezpieczające budowę statku. Wprowadzenie rządowych gwarancji było warunkiem kupującego jednostkę, czyli firmy Quark Expediotions.

Chorwacka stocznia podkreśliła również, że 75 proc. elementów do budowy statku będzie pochodziło od krajowych producentów.

Podpis: ŁP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering