Rolls-Royce zaprojektuje największy rybacki trawler w swojej historii

Brytyjski koncern przygotuje projekt największego statku rybackiego w swojej historii. Trawler będzie miał 100 m długości. Zamówiła go amerykańska firma Arctic Storm Management Group.

Przygotowanie projektu Rolls-Royce’owi zleciła amerykańska stocznia Thoma-Sea Marine Constructors z Luizjany, która z kolei otrzymała zlecenie na budowę statku od Arctic Storm Management Group z siedzibą w Seattle.

Największy trawler rybacki oznacza największe pieniądze z tego rodzaju zamówień. Na umowie z amerykańskim kontrahentem Rolls-Royce zarobi ponad 15 mln funtów. Będzie to również pierwszy projekt trawlera rybackiego przygotowany przez brytyjski koncern, który zostanie wykorzystany do budowy jednostki w USA.

Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.

Przy projekcie Rolls-Royce ściśle współpracuje z przyszłym właścicielem rekordowego trawlera. Na pokładzie statku będzie znajdował się zakład przetwórstwa filetów, surimi, mączki rybnej oraz oleju rybnego. Brytyjska firma podała, że załoga 100-metrowego statku będzie składała się ze 150 osób.

– To będzie największy i najbardziej zaawansowany statek rybacki, jaki kiedykolwiek zbudowano w USA. Fakt, że zarówno za projekt, jak i dostawę i integrację kompleksowego pakietu wyposażenia będzie odpowiadał Rolls-Royce, ma dla nas kluczowe znaczenie – powiedział Doug Christensen, dyrektor generalny Arctic Storm Management Group.

100 m długości i 21 m szerokości – to imponujące rozmiary nowego trawlera. Rolls-Royce podał w komunikacie, że statek będzie oparty na projekcie trawlera, który znajduje się w ofercie brytyjskiej firmy. Chodzi o NVC 336 WP. To jednostka zaprojektowana do pelagicznego połowu mintaja i dorsza na wodach północnego Pacyfiku, jednak jej długość katalogowa to 80 m.

– Artcic Storm Management Group to nasz długoletni klient w zakresie naszych produktów i usług. Cieszymy się, że firma wybrała kompletny projekt Rolls-Royce’a oraz zintegrowany pakiet rozwiązań systemowych i wyposażenia dla nowego statku. Wieloletnie doświadczenie Arctic Storm w tego typu rybołówstwie stanowi duża wartość dodaną wniesioną w projekt statku. Razem tworzymy nie tylko statek rybacki, ale także w pełni wyposażony pływający zakład przetwórstwa ryb – powiedział Knut Eilert Røsvik z Rolls-Royce – Marine, SVP Ship Design & Systems.

Zobacz też: MSC Cruises zamawia, buduje, odbiera. Ofensywa promowa armatora.

Oprócz projektu Rolls-Royce dostarczy układ napędowy, wykorzystujący silnik główny Bergen B33:45 oraz generatory Bergen. Układ ten, według koncernu, umożliwia optymalizację zużycia paliwa, umożliwia redukcję zużycia paliwa oraz poziomu generowanego hałasu, a także wibracji. Rolls-Royce dostarczy także dziobowy ster strumieniowy, systemy urządzeń pokładowych, systemy automatyki i sterowania, elektryczny układ zasilania, urządzenia sterowe oraz ster kierunku.

Podpis: mb

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.