Stena Line wzmacnia się na kolejnych trasach
Szwedzki przewoźnik promowy wzmocni swoją ofertę na trasie pomiędzy Szwecją a Łotwą. Na linii Nynäshamn-Ventspils pojawią się dwa dobrze znany promy – Stena Lagan i Stena Mersey. Ma się to stać wiosną 2021 r. Zanim do tego dojdzie, ukończony musi zostać proces wydłużania statków, dzięki czemu ich powierzchnia ładunkowa dla towarów wzrośnie aż o 30 procent. Gdy pojawią się na trasie, będą miały za sobą gruntowną modernizację, podczas której zostaną dostosowane do najnowszych standardów. Po przebudowie obie jednostki ro-pax będą miały po 222 m długości, 2875 m pasa ładunkowego, a na pokład będą mogły przyjąć po 970 pasażerów. „Dwa nowe promy będą stanowiły prawdziwą wartość dodaną w naszej flocie i dla naszych pasażerów” – powiedział Johan Edelman ze Stena Line. Oba promy zostały zbudowane w 2005 r. w zakładach Cantiere Navale Visentini, a w barwach Stena Line obsługiwały trasy na Morzu Irlandzkim.
Wielka Brytania zabezpiecza łańcuch dostaw po brexicie
Rząd Wielkiej Brytanii sygnował kolejne kontrakty, które mają zabezpieczyć po brexicie dostawy kluczowych towarów z Unii Europejskiej na Wyspy. Stosowne porozumienia zostały zawarte z przewoźnikami promowymi: P&O Ferries, Stena Line, DFDS oraz Brittany Ferries. Wartość podpisanych umów to blisko 78 milionów funtów. Ładunki w ramach zagwarantowanych kontraktami dostaw trafiać mają do portów: Felixstowe, Harwich, Hull, Newhaven, Poole, Portsmouth, Teesport oraz Tilbury. „Podpisanie tych umów gwarantuje, że niezbędne leki i inne kluczowe towary, niezależnie od efektów trwających negocjacji, będą mogły wciąż napływać do Wielkiej Brytanii po opuszczeniu przez nas Unii Europejskiej” – powiedział kierujący resortem transportu Grant Shapps.
Kłopoty promu Wawel
Należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom Wawel został czasowo wyłączony z eksploatacji. Jednostka przez ostatnie kilka dni pozostawała przy nabrzeżu w Nynäshamn. Miał to być efekt zdarzenia, do jakiego doszło w końcowej fazie ubiegłotygodniowego rejsu do Szwecji. Statek miał znaleźć się zbyt blisko płycizny, a według niektórych komunikatów prasowych, nawet wejść na mieliznę. W sprawie prowadzone jest dochodzenie, a zakres ewentualnych uszkodzeń nie jest znany. Statek w czwartek nie wyszedł w planowy rejs, a na stronie PŻB pojawił się komunikat o jego postoju stoczniowym. W związku z tym obsługa trasy Gdańsk-Nynäshamn realizowana jest obecnie wyłącznie przez prom Nova Star (odejścia z Gdańska: wtorek, czwartek, sobota, a z Nynäshamn: poniedziałek, środa, piątek).
Rozpoczyna się budowa kolejnych trzech promów E-Flexer
14 października w stoczni CMI Jinling Weihai odbyła się uroczystość położenia stępki pod trzy kolejne promy typu E-Flexer. Ze względu na sytuację epidemiczną, wydarzenie miało bardzo kameralną oprawę. Z faktu, że położenie stępki miało miejsce jeszcze przed końcem roku, cieszą się przedstawiciele Stena RoRo. Będą to już trzy ostatnie jednostki zakontraktowanej dotąd w Chinach serii dziewięciu statków E-Flexer. Trzy 240-metrowe promy, których proces budowy bardzo teraz przyspieszy, mają zostać dostarczone w 2022 r. Przypomnijmy, że dwa promy E-Flexer pływają już po Morzu Irlandzkim (Stena Estrid i Stena Edda; w sumie Stena Line będzie eksploatować pięć takich statków), a niedawno do Europy dotarła Galicia, która zasili flotę Brittany Ferries (francuski przewoźnik będzie czarterował trzy takie statki w ramach długoterminowej umowy). Operatorem jednego z promów E-Flexer będzie też DFDS, który będzie korzystał z takiej jednostki do wykonywania połączeń na kanale La Manche.
Norled będzie miało nowy, ekologiczny prom
Firma Norled i stocznia Westcon podpisały umowę, na mocy której dla norweskiego armatora powstanie nowy elektryczny prom. Będzie to dwukierunkowa, wykonana z aluminium jednostka o długości 45 m. Na swój pokład będzie mogła ona przyjąć 100 pasażerów, 27 pojazdów oraz dwie naczepy. Zastosowanie pojemnych baterii pozwoli uniknąć ich ładowania w ciągu dnia. Budowa ma zostać ukończona w 2022 r., a prom będzie obsługiwał połączenie Nedstrand-Stavanger. To już kolejna w tym roku współpraca firmy Norled i Westcon. Kilka miesięcy temu oba podmioty porozumiały się w kwestii budowy dwóch innych ekologicznych jednostek. Jedna z nich będzie pierwszym w Norwegii promem zasilanym wodorem.
Fot. PromySkat
Źródło: PromySkat