Podpisano umowę ws. programu inwestycyjnego dla Drogi Czerwonej
Opublikowane:
18 lutego, 2022
W 2029 r. ma powstać Droga Czerwona łącząca Port Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. W czwartek w siedzibie gdyńskiego portu podpisano umowę ws. programu inwestycyjnego dla tej trasy.
„To historyczna chwila dla Drogi Czerwonej. Jest to historia trudna, niełatwa i długa niestety. Dziś znajduje ona swój finisz w postaci startu procesu inwestycyjnego” – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marcin Horała.
Zaznaczył, że pokrycie kosztów inwestycji z budżetu państwa, a nie samorządu miasta Gdynia, umożliwiła przeprowadzona w ubiegłej kadencji nowelizacja ustawy o portach i przystaniach morskich.
Wiceminister wyjaśnił, że następnym krokiem po umowie ws. programu inwestycyjnego będzie powstanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ). Podał, że na prace przygotowawcze nad realizacją Czerwonej Drogi CPK przeznaczy 20 mln zł.
„To jest droga życia dla gdyńskiego portu, absolutnie niezbędna, już teraz, przy obecnych przeładunkach. A jeśli myślimy o rozwoju portu Gdyni i zwiększeniu w przyszłości przeładunków, to jest praktycznie niemożliwe bez realizacji Drogi Czerwonej” – podkreślił Horała.
Dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Anita Oleksiak poinformowała PAP, że w październiku tego roku jest planowany wybór wykonawcy na etap przygotowawczy tj. koncepcję.
„Jest ona niezbędna z uwagi na to, że teren jest mocno zurbanizowany i jest wielu interesariuszy. Ten etap przygotowawczy planujemy zakończyć pod koniec 2025 r. Początek 2026 r. będzie wówczas tym momentem, kiedy planujemy ogłoszenie przetargu na samą realizację drogi w trybie +projektuj i buduj+, żeby przyspieszyć ten proces” – dodała.
Oleksiak podała, że orientacyjny termin oddania Drogi Czerwonej do użytku to 2029 r., a jej koszt obecnie szacowany jest na ponad dwa miliardy złotych.
Dwujezdniowa Droga Czerwona o długości ok. 9 kilometrów poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą. Trójmiasta. Na wyprowadzeniu ciężkiego tranzytu z Trasy Kwiatkowskiego skorzystają też mieszkańcy Gdyni – łatwiejszy będzie dojazd do północnych dzielnic miasta. Planowana trasa stanie się częścią transeuropejskiej sieci TEN-T.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.