Niemiecka stocznia Meyer Werft poinformowała, że dostawa pierwszego na świecie statku wycieczkowego zasilanego skroplonym gazem ziemnym została przesunięta. Harmonogram zakładał, że właściciel oficjalnie odbierze jednostkę 15 listopada.
AIDANova to pierwszy na świecie statek wycieczkowy napędzany wyłącznie skroplonym gazem ziemny LNG. Jednostka mierzy 337 metrów długości i 42 metry szerokości, a w rejs może zabrać nawet 6 600 pasażerów. Statek zbudowała niemiecka stocznie Meyer Werft w Papenburgu na zamówienie linii wycieczkowej Aida Cruises, która z kolei należy do morskiego giganta Carnival Corporation.
Zobacz też: Jesienna wycieczka przez kanał La Manche. Specjalna oferta DFDS.
Statek został zwodowany 21 sierpnia, a dziesięć dni później odbył się jego chrzest, czemu towarzyszyła widowiskowa ceremonia. Na początku września statek przepłynął do Eemshaven w Holandii. Tam specjaliści wykonywali jeszcze ostateczne prace. Wprowadzenie statku do eksploatacji zaplanowane było na 15 listopada, ale już wiadomo, że ta się nie stanie, jednak nowa data oddania jednostki nie została jeszcze wyznaczona.
Linia wycieczkowa Aida Cruises poinformowała w komunikacie, że termin wypłynięcia statku w dziewiczy rejs nie jest zagrożony. 2 grudnia jednostka ma odpłynąć z Hamburga na Wyspy Kanaryjskie.
Ani armator, ani niemiecka stocznia nie podały oficjalnej przyczyny opóźnienia odbioru jednostki. Lokalne media holenderskie ostatnio pisały, że na pokładzie statku wybuchł „mały pożar”. Z doniesień prasowych wynika, że był on ograniczony do jednej kabiny statku i szybko został ugaszony.
Zobacz też: Saab włączył kolejną polską firmę w łańcuch dostaw dla okrętów podwodnych A26.
Stocznia Meyer Werft podkreśla, że przed wprowadzeniem jednostki do regularnej eksploatacji istotne jest staranne przetestowanie wszystkich systemów tego prototypowego statku. Spółka z Papenburga podała także, że zakończenie prób morskich nieznacznie się opóźni.
18 października odbyło się pierwsze bunkrowanie statku AIDAnova skroplonym gazem ziemnym. Operacja została przeprowadzona w Eemshaven i użyto do niej bunkierki Cardissa. To ta sama jednostka, która ostatnio posłużyła do zatankowania LNG nowego tankowca rosyjskiego armatora Sovcomflot. Na statku AIDAnova zamontowane są trzy zbiorniki na skroplony gaz ziemny. Dwa mają po 8 metrów średnicy i mierzą po ok. 35 metrów długości. Każdy z nich mieści 1,5 tys. metrów sześc. LNG. Trzeci zbiornik jest mniejszy: 5 metrów średnicy, 28 metrów długości, 520 metrów sześc. pojemności.
Zobacz też: Rosja: korweta rakietowa typu Karakurt zwodowana w stoczni Pella
Stocznia Meyer Werft do 2023 roku zbuduje dwa kolejne wycieczkowce napędzane skroplonym gazem ziemnym dla linii wycieczkowej Aida Cruises.
Źródło: www.ostatkach.pl