Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stoltenberg: zakończyliśmy szczyt, który przygotuje nas na wyzwania przyszłości 

Zakończyliśmy szczyt, który przygotuje nas na wyzwania przyszłości – oświadczył w czwartek sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg na konferencji prasowej w Madrycie po zakończeniu trzydniowego szczytu Sojuszu.

Podjęliśmy decyzję o fundamentalnej zmianie w naszym odstraszaniu i obronie. Zgodziliśmy się, by zaprosić Finlandię i Szwecję, by wstąpiły do naszego Sojuszu. Porozumieliśmy się w sprawie długoterminowego wsparcia dla Ukrainy. Zaaprobowaliśmy nową koncepcję strategiczną NATO. Zgodziliśmy się zwiększyć wysiłki w walce ze zmianami klimatycznymi. (…) Podjęliśmy decyzję o zwiększeniu inwestycji w NATO i zwiększeniu wspólnego budżetu.

Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO

Jak powiedział odpowiadając na pytanie o wsparcie wojskowe dla ukraińskiej armii, Sojusz Północnoatlantycki ma za zadanie pomóc Ukrainie przejść ze starego sowieckiego sprzętu na nowoczesny, natowski.

Dopytywany o groźby Rosji w związku z zaproszeniem Szwecji i Finlandii do przystąpienia do NATO, odparł: „Finlandia i Szwecja zostaną członkami NATO; jesteśmy gotowi bronić wszystkich sojuszników, jesteśmy gotowi na każdą ewentualność”.

Jak powiedział, Chiny i Rosja używają narzędzi ekonomicznych i hybrydowych, by wywierać wpływ na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej i Sahelu.

Ostatnia sesja szczytu była poświęcona zagrożeniom i wyzwaniom na Bliskim Wschodzie, Afryce Północnej i Sahelu. Brak stabilności w tych regionach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo wszystkich sojuszników. Nasza nowa koncepcja strategiczna określa terroryzm, jako jedno z głównych zagrożeń dla naszego bezpieczeństwa.

Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO

Dodał, że sojusznicy są zdecydowani, by walczyć z całą „determinacją i solidarnością” z terroryzmem we wszystkich jego formach i przejawach, udostępniając m.in. informacje wywiadowcze sojusznikom.

Rosja i Chiny nadal usiłują czerpać korzyści polityczne, gospodarcze i militarne w naszym południowym sąsiedztwie. Zarówno Moskwa, jak i Pekin używają narzędzi gospodarczych i hybrydowych, żeby osiągać swoje cele w regionie.

Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO

W czwartek na szczycie w Madrycie przywódcy dyskutowali też o kryzysie żywnościowym. Stoltenberg powiedział, że globalny kryzys żywnościowy jest bezpośrednim rezultatem ataku Rosji na Ukrainę.

Ceny żywności osiągają rekordowe poziomy, wiele krajów jest uzależnionych od importu z Ukrainy pszenicy i innej żywności. Na szczycie NATO rozmawialiśmy, jak złagodzić ten kryzys i przewieźć zboże z Ukrainy drogą morską i lądową.

Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO

Przekonywał, ze najlepszym sposobem zakończenia kryzysu żywnościowego jest zakończenie wojny. Ten kryzys nie jest spowodowany sankcjami NATO, ale wojną Putina – oświadczył.

Jak dodał, sojusznicy są zaangażowani na różne sposoby, by znaleźć drogę wydostania zboża i żywności z Ukrainy. Wskazał, że Turcja pełni kluczową rolę dla przyspieszenia zawarcia „pewnych porozumień”.

Grecja jest gotowa do tego, żeby udostępnić statki, żeby wydostać zboża z Ukrainy. Inni alianci są zaangażowani w pewne dyplomatyczne wysiłki, by zawrzeć pewne porozumienia, tak żeby statki mogły pływać po Morzu Czarnym ze zbożem i żywnością.

Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO

Według Jensa Stoltenberga, kraje podejmują też wysiłki, aby zwiększyć możliwości transportu zbóż drogą lądową. Bardzo trudno zrekompensować to, co można transportować droga morską – dodał sekretarz generalny.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.