Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Marynarka Wojenna Brazylii z okrętem podwodnym Riachuelo

Budowa okrętów podwodnych w ramach programu S-BR jest realizowana przez Brazylijczyków przy pomocy technicznej francuskiej firmy Naval Group. Marynarka Wojenna Brazylii (Marinha do Brasil) wcieliła do służby okręt podwodny typu Riachuelo.

Marynarka Wojenna Brazylii a okrętami podwodnymi typu Riachuelo

Okręty podwodne typu Riachuelo są ulepszonym wariantem znanego typu Scorpène. Posiadają zaawansowane sensory oraz system zarządzania walką wykorzystujący nowoczesne i złożone algorytmy, które pozwalają okrętowi podwodnemu wykrywać i klasyfikować cele na dużych odległościach. S-BR ma również większą autonomię niż Scorpène, dzięki zmianie konstrukcyjnej polegającej na dodaniu środkowej sekcji w celu zwiększenia przestrzeni bytowej i pojemności zbiorników.

Program nacjonalizacji projektu zakwalifikował już około czterdziestu brazylijskich firm do produkcji komponentów okrętów podwodnych, w ponad stu projektach, z których główne to: produkcja zaworów do wody słonej przez firmę Micromazza, produkcja akumulatorów przez firmę NewPower oraz produkcja łożysk linii wałów przez firmę Miba.

Na potrzeby budowy brazylijskich konwencjonalnych okrętów podwodnych, a w przyszłości konwencjonalnie uzbrojonego okrętu podwodnego z napędem jądrowym Álvaro Alberto, w Itaguaí wybudowano kompleks marynarki wojennej, który posiada szereg obiektów, urządzeń i systemów specjalistycznych. Jest to jedna z najnowocześniejszych istniejących stoczni, dysponująca wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą oraz parku przemysłowego wyposażonego w sposób umożliwiający wykonanie różnych czynności związanych z produkcją, uruchomieniem i testowaniem budowanych jednostek. Wszystko to wymaga integracji zaawansowanych technologii, przestrzegania rygorystycznych norm i standardów jakości i bezpieczeństwa.

Szkolenie pierwszej załogi trwało około dwóch lat i czterech miesięcy i było podzielone na trzy etapy: wstępny, na lądzie i na pokładzie okrętu. W ramach szkolenia wstępnego załoga została poddana egzaminom teoretycznym. Opracowano również Plan Szkolenia Wstępnego, który realizowany był przez Centro de Instrução e Adestramento Almirante Áttila Monteiro Aché. Etapy szkolenia na lądzie i na pokładzie okretu przeprowadzili instruktorzy z Défense Conseil International, która jest firmą partnerską francuskiego Ministerstwa Obrony, odpowiedzialną za międzynarodowy transfer swojego wojskowego know-how do sił zbrojnych zaprzyjaźnionych państw.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. To kluczowy etap przygotowań projektu, który otwiera Grupie PGE drogę do udziału w aukcji kontraktów różnicowych zaplanowanej na 17 grudnia 2025 roku.

    Otrzymanie decyzji środowiskowej stanowi jedno z najważniejszych pozwoleń w procesie inwestycyjnym i jest niezbędne do rozpoczęcia etapu realizacji.

    Krok milowy w strategii Grupy PGE

    Projekt Baltica 1 jest jednym z trzech przedsięwzięć rozwijanych przez PGE Baltica, spółkę odpowiedzialną w Grupie PGE za morską energetykę wiatrową. Jak podkreślił prezes zarządu PGE, Dariusz Marzec, decyzja środowiskowa to „ważny krok w kierunku osiągnięcia celu przyjętego w strategii Grupy – uzyskania co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 roku”.

    To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój polskiego offshore nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie – dodał Dariusz Marzec.

    0,9 GW mocy i lokalizacja na Ławicy Środkowej

    Morska farma wiatrowa Baltica 1 będzie dysponować mocą zainstalowaną rzędu 0,9 GW. Zostanie zlokalizowana około 80 kilometrów na północ od wybrzeża, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.

    Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne oraz umowę przyłączeniową. Zakończenie budowy i oddanie farmy do eksploatacji przewidywane jest do końca 2032 roku, pod warunkiem uzyskania wsparcia w planowanej aukcji.

    Badania środowiska i polski wkład przemysłu

    Przed wydaniem decyzji środowiskowej, PGE Baltica zrealizowała kompleksowy program badań środowiska morskiego. Prowadziło je konsorcjum polskich podmiotów: Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w badaniach hydrograficznych i geologicznych.

    Zakres prac obejmował rozpoznanie budowy geologicznej, analizę osadów dennych i parametrów fizykochemicznych wody, a także obserwacje fauny i flory dna morskiego oraz gatunków ryb, ptaków i ssaków występujących w rejonie planowanej inwestycji.

    PGE zapowiada, że Baltica 1 będzie projektem realizowanym z szerokim udziałem krajowych firm – od dostaw komponentów po obsługę logistyczną i serwisową.

    Znaczenie Baltica 1 dla polskiej energetyki morskiej

    Projekt Baltica 1 stanowi naturalne rozwinięcie programu PGE na Bałtyku, który obejmuje także duży kompleks Baltica 2+3 o łącznej mocy 2,5 GW, realizowany wspólnie z duńskim partnerem Ørsted.

    Zakończenie procedury środowiskowej dla Baltica 1 potwierdza, że Polska konsekwentnie buduje zaplecze inwestycyjne i administracyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. To również krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa i dywersyfikacji źródeł zasilania.

    Źródło: Grupa PGE