Indonezja wysyła okręt wojenny na Północne Morze Natuna

Indonezja wysłała okręt wojenny na sporne wody Północnego Morza Natuna, aby śledzić ruchy chińskiej jednostki Coast Guard.

Okręt wojenny, morski samolot patrolowy i dron zostały rozmieszczone na spornych wodach Północnego Morza Natuna w celu śledzenia ruchów chińskiego okrętu. Chińska jednostka nie prowadziła działań zbrojnych, ale musimy sprawdzać ruchy tego okrętu, ponieważ od pewnego czasu znajduje się w wyłącznej strefie ekonomicznej (EEZ) Indonezji.

Laksamana Muhammad Ali, Szef Indonezyjskiej Marynarki Wojennej

Dane dotyczące śledzenia statków wskazują, że chińska jednostka Coast Guard, CCG 5901, od 30 grudnia znajdował się na wodach Morzu Północnego Natuna, w pobliżu indonezyjskiego pola gazowego Tuna Block i wietnamskiego pola naftowo-gazowego Chim Sao – podała agencji Reuters indonezyjska organizacja Ocean Justice Initiative.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/na-wodach-indonezji-wybuchl-pozar-na-pokladzie-statku-towarowego-wideo/

Chiński okręt CCG 5901 jest największą na świecie jednostką Coast Guard i ze względu na swoje rozmiary nosi przydomek „potwora”. Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) daje okrętom prawo do nawigacji przez EEZ.

Obecność chińskiej jednostki może sygnalizować rosnącą agresję Pekinu i następuje po tym, jak Wietnam i Indonezja zawarły porozumienie w sprawie swoich granic WSE w tym obszarze. Indonezja zatwierdziła również niedawno plan rozwoju pola gazowego Tuna, obejmujący inwestycję za ponad 3 mld USD w celu rozpoczęcia produkcji.

Największy naród Azji Południowo-Wschodniej twierdzi, że zgodnie z UNCLOS południowy kraniec Morza Południowochińskiego jest jego wyłączną strefą ekonomiczną, i w 2017 roku nazwał ten obszar jako Morze Północne Natuna. Była to część sprzeciwu morskim ambicjom terytorialnym i roszczeniom Chin na Morzu Południowochińskim. 

W 2021 roku okręty Indonezji i Chin przez kilka miesięcy obserwowały ruchy okrętów w pobliżu podwodnej platformy wiertniczej, która przeprowadzała testy w indonezyjskiej strefie rozwoju pól gazowych. Wówczas Chiny wezwały Indonezję do zaprzestania próbnych wierceń, twierdząc, że działania te miały miejsce na ich wodach.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/raport-imb-wzywa-do-czujnosci-podkreslajac-spadek-piractwa-w-2022-r/

Pekin nadal stosuje działania na pograniczu prawa, aby nękać innych pretendentów do spornych obszarów na Morzu Południowochińskim. Państwo Środka twierdzi, że indonezyjski obszar morski znajduje się w obrębie ich ekspansywnych roszczeń terytorialnych na spornych wodach, które wyznaczają Linię Dziewięciu Kresek w kształcie litery U. Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał w 2016 roku, że Linia Dziewięciu Kresek nie ma żadnych podstaw prawnych.

W przeszłości Indonezja wielokrotnie zatrzymywała chińskie kutry i jednostki patrolowe w rejonie wysp Natuna w wyniku czego zwiększyła w tym regionie swoją obecność wojskową. Przez ponad dekadę Chiny dawały do zrozumienia, że nie muszą prowadzić wojny, aby osiągnąć swoje cele. Pekin wybrał metodę konfliktu przymusu o niskiej intensywności, w której Chiny stosują stopniowe kroki w celu rozszerzenia faktycznej kontroli nad spornymi wodami. 

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna