W swojej ponad 30 – letniej historii, firma MARKOS ma projekty, których realizacja była z wielu względów wyjątkowa. Do jednego z nich zalicza się stworzenie dla holenderskiej firmy prototypu łodzi w całości wykonanej z aluminium.
Dla firmy bazującej na wieloletnim doświadczeniu w produkcji wyrobów kompozytowych było to spore wyzwanie, któremu firma potrafiła sprostać. Dziś efekty tej pracy są widoczne na wodach Królestwa Niderlandów.
Wykorzystywane dziś kompozyty zawsze były, są i z pewnością będą najważniejszą technologią obecną w firmie. Szerokie doświadczenie w ich zastosowaniu pozwala nam realizować wiele projektów z obszaru różnych branż. W przeszłości zdarzały się jednak przedsięwzięcia, które niewiele miały z nimi wspólnego. Tak było choćby w 2016, kiedy mury zakładu opuścił prototyp łodzi Still – wykonanej w całości z aluminium, na zlecenie jednej z holenderskich firm.
Od samego początku wiadomym było, że ze względu na swoją specyfikę projekt będzie dedykowany głównie rynkowi holenderskiemu. Niewielki ciężar wykonanej łodzi pozwalał na osiąganie niezłych parametrów poruszania się i względnie niskich kosztów samej produkcji. To sprawiało, że w porównaniu do łodzi wykonanych z kompozytów, akurat projekt Still, miał wiele atutów, które pozwalały realnie myśleć o dużym zainteresowaniu przyszłych klientów.
Przygotowanie samej prototypowej łodzi realizowane było wyłącznie w obrębie naszego zakładu. Od momentu pierwszych prac do przygotowania gotowego produktu potrzebowaliśmy dwustu trzech godzin, choć jesteśmy świadomi tego, że w razie zainteresowania kontynuacją całego projektu, z pewnością bylibyśmy w stanie zoptymalizować ten czas o co najmniej kilkanaście procent, gdyż wszyscy wiedzieliśmy, jakie elementy można było usprawnić.
Tomasz Moroń, kierownik Działu Produkcji Pomocniczej w MARKOS
Finał przygotowania wersji prototypowej okazał się na tyle udany, że sama łódź trafiła w końcu do seryjnej produkcji i dziś nadal jest w sprzedaży w ofercie wielu renomowanych dilerów.
Dla nas i naszego zespołu było to też ciekawe doświadczenie. Wiedzieliśmy, że pracujemy nad wyjątkowym projektem o zupełnie innej charakterystyce, lecz to każdego z nas mobilizowało do jeszcze większego skupienia i dbałości o każdy szczegół.
Marek Głowacki, szef Działu Spawalniczego w MARKOS
Łódź Stil 5,5 to produkt o wyraźnie rekreacyjnym przeznaczeniu. Fabrycznie montowany silnik ma moc 35 kW i pozwala na komfortowe podróżowanie po niewielkich jeziorach i rzekach. Gabaryty łodzi – 5,5 m długości oraz 2,2 m szerokości – umożliwiają łatwe poruszanie się w kanałach bardzo charakterystycznych dla miast Królestwa Niderlandów.
Choć z przyczyn od nas niezależnych, łódź nie doczekała się seryjnej produkcji w naszej firmie, to jednak powierzenie budowy wersji prototypowej stanowi dowód uznania dla naszej wiedzy i doświadczenia. Jako zespół mamy również wewnętrzną satysfakcję, że widok łodzi Stil na holenderskich wodach ma swój początek w Głobinie.
Piotr Chomontek, Dyrektor Techniczno – Handlowy MARKOS
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.