Transport Week 2023 – Bałtycki sektor morski odporny w obliczu wyzwań
Opublikowane:
14 marca, 2023
We wtorek zakończył się pierwszy dzień konferencji Transport Week 2023 – ważnego wydarzenia dla branży logistycznej, która skupiła uwagę na wyzwaniach, jakie stoją przed sektorem transportowym w regionie Morza Bałtyckiego (BSR).
W tym roku, ponad 200 przedstawicieli z różnych dziedzin sektora logistycznego uczestniczyło w konferencji, gdzie omawiano główne trendy wpływające na rozwój geopolityki, inteligentnych rozwiązań i kwestii cyberbezpieczeństwa, a także wyzwań związanych z projektami offshore wind.
W ramach konferencji omówiono główne trendy wpływające na rozwój sektora transportowego w BSR, takie jak geopolityka, inteligentne rozwiązania i kwestie cyberbezpieczeństwa, a także wyzwania związane z projektami offshore wind.
Analiza przedstawiona przez dr. Sönke Maatsch zawierała pozytywne informacje. Pomimo utraty połączeń z Rosją, porty w BSR były w stanie odnotować wzrost w wielu grupach ładunków w 2022 r. Import ropy naftowej wzrósł ze względu na zastąpienie ropy rurociągowej oraz przesunięcie importu ropy do innych regionów, w przypadku Polski – Norwegii, Arabii Saudyjskiej, Wielkiej Brytanii i USA.
Monika Rozmarynowska-Mrozek (Actia Forum) przedstawiła bardziej szczegółowe dane dla portów bałtyckich. W ruchu kontenerowym zarejestrowano ogólny wzrost, z naturalnym wyjątkiem portów o wysokim udziale połączeń opartych z kierunku rosyjskiego, takich jak Gdynia i Gdańsk. Ten ostatni przełożył się na spadek obrotów o 7,2% z 10 czołowych bałtyckich portów kontenerowych. Duże przesunięcia zaobserwowano również w przypadku importu węgla. Ilość węgla importowanego do Polski z Rosji spadła z 8,2 tys. ton (2022 r.) do 2,6 tys. ton (2023 r.), przy czym ogólny wolumen importowanego węgla wzrósł o 135% (do 20,9 tys. ton). Wzrósł również import LNG, a terminale w Świnoujściu i Kłajpedzie odnotowały wzrost odpowiednio o 54,6% i 102,6%.
W kontekście uzyskania niezależności energetycznej przez UE, porty europejskie będą musiały kontynuować poszukiwania nowych, pewnych źródeł przychodów oraz odświeżyć dotychczasowe modele biznesowe. Bliska współpraca portów i miast portowych będzie bardzo korzystna dla obu stron, czego przykładem była dyskusja przedstawicieli Portów Gdynia i Tallin oraz Miasta Gdynia.
Estoński port planuje zainwestować w biznes nieruchomości, a także w poprawę infrastruktury portowej w celu zwiększenia przepustowości. Jednym z obszarów, na który zwrócono uwagę, jest transport intermodalny, czyli połączenie różnych rodzajów transportu w jednym łańcuchu dostaw. Dobrym przykładem takiej inwestycji jest terminal intermodalny w Sławkowie, gdzie łączy się transport kolejowy i drogowy.
W trakcie konferencji omówiono również wyzwania związane z projektem offshore wind. W Polsce planuje się budowę farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, co wiąże się z koniecznością stworzenia odpowiedniej infrastruktury portowej do ich obsługi. Wyzwaniem jest również zagwarantowanie bezpieczeństwa na morzu i zapewnienie odpowiednich warunków pracy dla zaangażowanych w projekty pracowników.
Wiceprezes Jakub Budzyński z Polskiego Towarzystwa Morskiego Energetyki Wiatrowej podkreślił swoje spostrzeżenia dotyczące rozwoju morskich farm wiatrowych w kontekście portów. Zauważa, że porty mogą stać się wąskim gardłem w procesie rozwoju tego sektora, a rosnące zapotrzebowanie na obsługę ładunków związanych z morską energetyką wiatrową wymaga zwiększenia możliwości przeładunkowych w portach. Według Wiceprezesa, budowanie morskich farm wiatrowych musi więc iść w parze z rozbudową infrastruktury portowej, aby sektor mógł w pełni wykorzystać potencjał tych projektów.
Podsumowując, pierwszy dzień konferencji Transport Week 2023 skupił się na istotnych kwestiach związanych z rozwojem sektora transportowego w regionie Morza Bałtyckiego. Wśród głównych wyzwań wymieniono kwestie geopolityczne, rozwój nowych technologii i zabezpieczenie przed zagrożeniami cybernetycznymi oraz projekty offshore wind. Ważnym elementem jest również rozwój infrastruktury portowej oraz transportu intermodalnego.
Jutro odbędzie się drugi dzień konferencji Transport Week. W ramach wydarzenia odbędzie się pierwsza edycja Baltic Ports for Climate Conference, gdzie omówione zostaną najlepsze praktyki ochrony środowiska w porcie morskim.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.