Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Cotygodniowy przegląd wydarzeń na portalu „PromySKAT” informuje o najważniejszych zdarzeniach minionych dni. Tym razem wśród doniesień znajdziemy informacje o zaawansowanych pracach nad nowym promem dla Polferries.
Nowy prom budowany we włoskiej stoczni dla polskiego przewoźnika Polferries już wkrótce zostanie zwodowany. Ro-pax będzie miał 216 m długości, pojemność 1000 pasażerów i linię ładunkową o długości 3 tys. metrów, zwiększając tym samym zdolności przewozowe armatora o 25%. Prom będzie przystosowany do instalacji napędu LNG i będzie obsługiwał trasę Świnoujście-Ystad. PŻB wyczarteruje go na 10 lat, a polski przewoźnik ma prawo do jego pierwokupu. Dodatkowo, trwają prace nad budową serii nowych promów dla PŻB i PŻM w Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Dzięki operacji przeprowadzonej na statku-szpital Global Mercy, należącego do floty Mercy Ships, czteroletni chłopiec będzie mógł w przyszłości poruszać się normalnie. Jest to pierwsza tego typu interwencja w historii statków-szpitali organizacji charytatywnej, która przy pomocy tego typu jednostek dostarcza pomoc humanitarną w najbardziej potrzebujące rejony świata.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postepy-w-branzy-promowej/
Grupa CLdN wprowadziła nowy harmonogram połączeń, który poszerza ofertę luksemburskiego przewoźnika. Wprowadzono nowe połączenie Zeebrugge-Teesport oraz wzmocniono połączenie Zeebrugge-Purfleet, co umożliwia realizację trzech kursów dziennie w każdym kierunku. Dodatkowo pojawiła się nowa przeprawa pomiędzy Zeebrugge a Rotterdamem, co otwiera nowe możliwości transportowe. Zmiany wprowadzone przez CLdN to odpowiedź na rosnące potrzeby klientów.
Bornholmslinjen zdecydowało się na wyczarterowanie promu Stena Vinga. Będzie on pełnił rolę statku zastępczego dla jednostki Hammershus, która trafi do suchego doku. Stena Vinga został zbudowany z myślą o obsłudze połączeń na Bornholm i w przeszłości obsługiwał port w Rønne pod nazwą Hammerodde. Na trasie z/do Rønne Stena Vinga będzie pływać od 11 do 27 kwietnia br.
Molslinjen wciąż nie może rozpocząć obsługi połączeń na Bornholm przy udziale nowego promu dużych prędkości, ponieważ prace końcowe wciąż trwają w stoczni Austal na Filipinach.
Źródło: PromySKAT


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.