Cięcie blach pod trzecią fregatę Type 31– HMS Formidable

9 października, w stoczni Babcock w Rosyth, Szkocja, odbyła się uroczystość cięcia blach na trzecią fregatę Type 31 Inspiration – HMS Formidable. Jest to kolejny ważny etap w programie budowy pięciu fregat typu Inspiration dla Royal Navy. Ceremonia miała miejsce zaledwie 20 miesięcy po podobnym wydarzeniu związanym z drugą fregatą, HMS Active, co świadczy o imponującym tempie realizacji programu i zaawansowanych możliwościach stoczni Babcock.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele brytyjskiego rządu, Royal Navy oraz międzynarodowych partnerów, w tym reprezentanci Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i PGZ Stoczni Wojennej. Polską stronę reprezentowali m.in. Jan Grabowski – członek zarządu PGZ S.A. odpowiedzialny za obszar morski, Roger Burek-Bors, dyrektor Pionu Projektów Morskich, Grzegorz Sowa – dyrektor programu MIECZNIK, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna – Marcin Ryngwelski oraz członkini zarządu PGZA Stocznia Wojenna – Beata Koniarska. Delegacja miała okazję obejrzeć postępy prac nad budową pierwszych fregat dla Royal Navy, co było częścią wizyty w budynku Venturer.
Podczas ceremonii dyrektor generalny Babcock, David Lockwood, podkreślił znaczenie fregat dla bezpieczeństwa Wielkiej Brytanii i ich kluczową rolę w operacjach obronnych prowadzonych we współpracy z sojusznikami. Zwrócił również uwagę na pozytywny wpływ programu budowy fregat na brytyjską gospodarkę, który przynosi korzyści społecznościom w całym kraju poprzez tworzenie nowych miejsc pracy.

Podczas ceremonii Jan Grabowski, członek zarządu PGZ S.A. odpowiedzialny za obszar morski, podkreślił znaczenie współpracy polsko-brytyjskiej: „Cieszymy się z postępów w budowie brytyjskiego członka rodziny Arrowhead, do której zaliczają się zarówno okręty Type 31, jak i nasze przyszłe fregaty wielozadaniowe MIECZNIK. Polsko-brytyjska współpraca w tym obszarze to doskonała okazja dla naszych przedsiębiorstw do zacieśnienia relacji, które przełożą się na wzrost bezpieczeństwa naszych krajów, co jest zbieżne z celami zarówno PGZ, jak i Babcock. Wierzymy, że dzięki współpracy będziemy w stanie odpowiadać nie tylko na potrzeby naszych sił morskich, ale także naszych sojuszników, oferując wspólnie rozwiązania i usługi z obszaru morskiego”.
Natomiast, Prezes PGZ Stocznia Wojenna, Marcin Ryngwelski, podkreślił znaczenie programu Miecznik oraz współpracy z Babcock: „Dzięki naszej współpracy z Babcock zdobywamy cenne doświadczenia, które mają kluczowe znaczenie dla realizacji programu Miecznik. Wspólne działania z partnerami brytyjskimi nie tylko wzmacniają nasze możliwości produkcyjne, ale także umożliwiają transfer wiedzy, który przyniesie korzyści dla całego polskiego przemysłu stoczniowego. Jesteśmy dumni, że możemy brać udział w tak ważnym projekcie, który zwiększa bezpieczeństwo Polski i wzmacnia naszą pozycję w międzynarodowym przemyśle obronnym”.
Ceremonii towarzyszył dzień pod hasłem „Formidable Engineering”, podczas którego zaprezentowano inicjatywy związane z promowaniem kompetencji STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) oraz aktywności skierowane do lokalnych społeczności i młodzieży, mające na celu rozwój przyszłych kadr inżynieryjnych.
HMS Formidable to nie tylko element brytyjskiego programu obronnego, ale także symbol międzynarodowej współpracy, w tym w ramach partnerstwa z Polską przy programie fregat MIECZNIK. Współpraca pomiędzy Babcock i PGZ przynosi korzyści nie tylko dla obronności, ale także dla rozwoju gospodarczego obu krajów, wzmacniając więzi przemysłowe i wspierając bezpieczeństwo regionu.
Źródło: Babcock International

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










