Nowy wycieczkowiec Asuka III we flocie NYK Cruises

Nowoczesny i luksusowy wycieczkowiec Asuka III oficjalnie dołączył do floty japońskiego armatora NYK Cruises. Jednostka została przekazana 10 kwietnia podczas uroczystości w stoczni MEYER WERFT w Papenburgu. To kolejny etap rozwoju segmentu premium japońskiej żeglugi wycieczkowej, który łączy zaawansowaną technologię z estetyką inspirowaną tradycyjną kulturą Japonii.
W artykule
Ceremonia przekazania w stoczni MEYER WERFT
W ceremonii przekazania statku udział wzięli Hiroyuki Endo, prezes NYK Cruises, Bernd Eikens, dyrektor generalny MEYER WERFT Group, kierownictwo stoczni oraz pracownicy armatora, a także kapitan jednostki Hisashai Kogue. Podczas uroczystości odbył się również tradycyjny ceremoniał przekazania statku, zgodnie z praktyką stosowaną przy odbiorze jednostek przez armatora.
Japońska elegancja i artyzm na morzu
Asuka III to nowy standard luksusu na wodach wokół Japonii. Wycieczkowiec zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie dla 740 pasażerów, oferując przestronne kabiny i apartamenty, z których wiele wyposażono w balkony z widokiem na morze. Wnętrza jednostki harmonijnie łączą nowoczesny styl z tradycyjną estetyką japońską. Na pokładzie można podziwiać oryginalne dzieła uznanych artystów – jak monumentalny fresk autorstwa Hiroshiego Senju w Gallery Café (pokład 6) czy obrazy Reijiego Hiramatsu w restauracji Noblesse (pokład 6).
Rozkład rejsów i trasa wokół Japonii
Podczas inauguracyjnego sezonu Asuka III zawinie do ponad 30 portów w całej Japonii, w tym m.in. Hakodate, Otaru, Takamatsu, Shingu, Muroran i Moji. W sierpniu jednostka odbędzie swój pierwszy rejs dookoła Japonii – tzw. Japan Circumnavigation Cruise, który rozpocznie się w Jokohamie i potrwa 12 dni. W jego trakcie odwiedzi kluczowe porty położone zarówno na wybrzeżu Pacyfiku, jak i Morza Japońskiego.
Innowacja i ekologia na pokładzie
Wyróżnikiem Asuka III jest jej zaawansowana efektywność energetyczna. Nowy wycieczkowiec należy do grona najbardziej ekologicznych jednostek w swojej klasie. Dzięki zastosowanym technologiom ograniczającym emisję CO₂, wpisuje się w strategię dekarbonizacji żeglugi i dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Dostarczenie Asuka III zgodnie z harmonogramem to wielki sukces naszego zespołu. Choć część wyposażenia wnętrz trafi na pokład dopiero w Jokohamie, już teraz można dostrzec klasę tej jednostki, która będzie służyć japońskim pasażerom przez lata.
Bernd Eikens
Próby morskie i gotowość do pierwszego rejsu
Jeszcze przed formalnym przekazaniem jednostki, Asuka III odbyła kompleksowe próby morskie na wodach Morza Północnego. Zakończyły się one 18 marca i przebiegały pod nadzorem kapitana stoczniowego Wolfganga Thosa, z udziałem doświadczonych pilotów morskich oraz zespołu MEYER WERFT. Testy potwierdziły wysoką jakość wykonania jednostki oraz jej pełną gotowość do rozpoczęcia rejsów komercyjnych.
Źródło: NYK Cruises

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









