Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kolejny etap wsparcia Indii dla rosyjskiej ropy

Indyjski rynek ubezpieczeń morskich staje się kluczowym elementem w zabezpieczeniu transportu rosyjskiej ropy. Cztery kolejne rosyjskie firmy zwróciły się do władz w New Delhi o zgodę na ubezpieczenie tankowców cumujących w portach tego południowoazjatyckiego kraju.

Rosyjska ropa szuka okna na świat

Według źródeł branżowych, indyjskie ministerstwo żeglugi analizuje wnioski złożone przez Sberbank Insurance, Balance Insurance, Ugoria Insurance oraz ASTK. Celem tych działań jest zapewnienie ubezpieczenia dla floty rosyjskich tankowców, co ma kluczowe znaczenie w obliczu zachodnich sankcji ograniczających dostęp Moskwy do globalnych rynków finansowych i ubezpieczeniowych.

Rozszerzenie listy rosyjskich ubezpieczycieli w Indiach pozwoli na legalne ubezpieczenie dostaw rosyjskiej ropy, mimo że większość tankowców to jednostki o wątpliwym stanie technicznym, co istotnie zwiększa ryzyko awarii podczas transportu. Od czasu inwazji na Ukrainę Indie stały się jednym z głównych odbiorców rosyjskiej ropy naftowej, korzystając z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez Moskwę. Jak wynika z danych Kpler, w kwietniu bieżącego roku dzienny import rosyjskiej ropy do Indii osiągnął poziom 2,15 mln baryłek, co jest najwyższym wynikiem od maja 2023 roku.

Adaptacja Rosji do sankcji na rynku azjatyckim

Dotychczas Indie przedłużyły zezwolenia na działalność kilku rosyjskim firmom ubezpieczeniowym, w tym Alfastrakhovanie, Sogaz Insurance Co. oraz Ingosstrakh, mimo że zostały one objęte sankcjami nałożonymi przez Stany Zjednoczone. Działania te pokazują pragmatyczne podejście władz w New Delhi, które balansują między presją Zachodu i potrzebą zabezpieczenia własnych interesów energetycznych.

Dodanie nowych podmiotów do listy zatwierdzonych ubezpieczycieli może być kolejnym krokiem w umacnianiu rosyjsko-indyjskiej współpracy w sektorze energetycznym. Warto zauważyć, że Soglasie Insurance Co., jako jedna z nielicznych rosyjskich firm nieobjętych sankcjami, już wcześniej uzyskała stosowne pozwolenia.

Branża morska w regionie Azji Południowej staje się areną, na której Federacja Rosyjska skutecznie omija ograniczenia narzucone przez Zachód, wykorzystując elastyczność lokalnych regulacji. To z kolei pozwala Moskwie nie tylko utrzymać ciągłość eksportu ropy, lecz także umacniać swoją pozycję na rynkach azjatyckich mimo ograniczeń w dostępie do tradycyjnych kanałów ubezpieczeniowych, co może mieć długofalowe konsekwencje dla globalnego rynku energetycznego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz