Cztery porty, jedna strategia – Polska morska ofensywa logistyczna
Opublikowane:
25 czerwca, 2025
Czy polskie porty wyrosną na realną siłę w europejskim systemie transportowym? Podpisane 24 czerwca porozumienie między zarządami portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu może otworzyć nowy rozdział w historii krajowej infrastruktury morskiej.
W artykule
Porozumienie zamiast rywalizacji w polskich portach
Dotychczas porty konkurowały między sobą, czasem wręcz na granicy zdrowej rywalizacji. Dziś deklarują wspólne działanie, podkreślając, że współpraca nie oznacza rezygnacji z ambicji. Chodzi o zbudowanie wspólnego frontu, który pozwoli silniej akcentować interesy Polski w unijnych gremiach oraz przyciągać większe inwestycje.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślił:
To nie chodzi o to, żeby nie konkurować – konkurencja jest dobra. Ale wspólnie możemy być słyszani i zauważani na arenie międzynarodowej.
Infrastruktura, bezpieczeństwo, cyfryzacja
Porozumienie obejmuje szereg strategicznych obszarów: zrównoważony rozwój, interoperacyjne systemy informatyczne, bezpieczeństwo infrastruktury i transformację energetyczną. Nie bez powodu – porty są nie tylko logistycznymi węzłami, lecz również elementami infrastruktury krytycznej.
Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, akcentuje potrzebę spójności działań:
W czasach turbulencji geopolitycznych warto mówić jednym głosem. Zwiększamy tym samym naszą efektywność i wiarygodność.
Porty przyszłości – energia i cyfryzacja
Porozumienie przewiduje szeroki zakres wspólnych działań: od projektów infrastrukturalnych jak Droga Czerwona w Gdyni czy nowe połączenie z Wyspą Portową w Gdańsku, po wdrażanie systemów OPS i bunkrowania paliw alternatywnych.
Porty chcą również opracować wspólny „Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”. To dokument, który ma nadać kierunek na dekady.
Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ, zaznacza:
Silne porty to silne państwo – to fakt, nie hasło. Musimy działać razem, by przyspieszyć kluczowe inwestycje.
Cyfrowy port, realna przewaga
W centrum planów znalazła się też cyfryzacja – integracja krajowego PCS z unijnym systemem EMSWe ma usprawnić zarządzanie ruchem i formalnościami. Porty chcą również wykorzystać narzędzia AI do eliminacji barier celnych i zwiększenia transparentności.
Zgodnie z założeniami, cyfrowa integracja ma nie tylko przyspieszyć procesy, lecz także zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną terenów portowych – w tym przez 30-letnie umowy dzierżawy czy modyfikacje planów zagospodarowania.
Polska ofensywa na Bałtyku?
Czy portowa strategia może stać się fundamentem nowej polityki morskiej Polski? Wiele zależy od determinacji sygnatariuszy. Z pewnością pierwszy krok został już wykonany.
Zawiązane porozumienie to nie tylko gest dobrej woli. To konkretna deklaracja działania w obliczu rosnących wyzwań – energetycznych, geopolitycznych i infrastrukturalnych. Wspólny cel: uczynić z polskich portów morskich zintegrowane centra logistyczne, konkurencyjne nie tylko regionalnie, lecz także globalnie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.