Kolejny wycieczkowiec przekazany przez Fincantieri
Opublikowane:
6 lipca, 2025
Fot. @Fincantieri/X
26 czerwca w stoczni Fincantieri w Ankonie odbyła się ceremonia przekazania nowego wycieczkowca Viking Vesta, zbudowanego dla norweskiego armatora Viking. W wydarzeniu wzięli udział prezes i dyrektor generalny Viking, Torstein Hagen, oraz dyrektor generalny Merchant Ships Division w Fincantieri, Luigi Matarazzo. Jednostka wkrótce rozpocznie swój pierwszy rejs komercyjny.
W artykule
Wieloletnia współpraca przynosi nowe efekty
Viking Vesta to 14. jednostka przekazana przez włoski koncern stoczniowy Fincantieri norweskiemu armatorowi Viking, w tym dwa statki ekspedycyjne zbudowane w ramach współpracy trwającej od 2012 roku. Część zrealizowanych zamówień dotyczyła budowy jednostek w zakładach stoczniowych zależnej spółki Vard. Całkowity potencjał współpracy – uwzględniający zakontraktowane statki, podpisane umowy oraz opcje przewidziane do finalizacji – obejmuje obecnie 28 jednostek.
Today, in our Ancona shipyard, we delivered Viking Vesta, the second of a new series of cruise ships that we are building for the shipowner Viking. The ceremony was attended, among others, by our General Manager of the Merchant Ships Division, Luigi #Matarazzo, and the Chairman… pic.twitter.com/r2dn9pTo9A
Viking Vesta należy do segmentu średniej wielkości wycieczkowców, zaprojektowanych zgodnie z rygorystycznymi normami środowiskowymi. Projektanci uwzględnili szereg rozwiązań redukujących emisje, zużycie energii i generowany hałas. Jednostka ma tonaż brutto około 54 300 ton, oferuje 499 kabin i może pomieścić do 998 pasażerów.
Napęd wodorowy na wycieczkowcach Fincantieri
Fincantieri i Viking zapowiedzieli pierwszy na świecie wycieczkowiec napędzie wodorowym, który ma zostać przekazany jeszcze przed końcem 2026 roku. Viking Libra, budowany w stoczni w Ankonie, zostanie wyposażony w zbiorniki wodoru przechowywanego na pokładzie, wykorzystywanego zarówno do napędu, jak i wytwarzania energii elektrycznej. W tej samej stoczni powstaje także siostrzana jednostka – Viking Astrea, której przekazanie planowane jest na 2027 rok. Statek otrzyma tożsame systemy zeroemisyjne, umożliwiające żeglugę w obszarach objętych szczególną ochroną środowiskową.
Perspektywy dalszej rozbudowy floty
W październiku 2024 roku Fincantieri i Viking zawarły kolejną umowę na budowę dwóch statków wycieczkowych z terminem dostawy zaplanowanym na 2030 rok. Wartość kontraktu oszacowano wstępnie na kwotę od 500 mln do miliarda euro. Dodatkowo, podpisano opcję na cztery kolejne jednostki, których budowa przewidziana jest na lata 2031-2032.
Wszystkie nowe statki powstają zgodnie z aktualnymi przepisami bezpieczeństwa żeglugi oraz są wyposażane w wysoko wydajne siłownie i systemy ograniczające emisję zanieczyszczeń. Fincantieri podkreśla, że współpraca z Vikingiem to nie tylko kontynuacja długoletnich relacji handlowych, lecz także wspólny rozwój technologii przyszłości dla zrównoważonej żeglugi pasażerskiej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.