Okręt ratowniczy INS Nistar wcielony do służby w Indyjskiej Marynarce Wojennej
Opublikowane:
20 lipca, 2025
Fot. @indiannavy/X
18 lipca do służby w Indyjskiej Marynarce Wojennej wcielono INS Nistar – pierwszy w pełni indyjski okręt przeznaczony do ratownictwa morskiego i prowadzenia prac podwodnych. Jednostka została zbudowana w stoczni Hindustan Shipyard Limited (HSL) w Visakhapatnam, gdzie opracowano również jej dokumentację projektową.
W artykule
Przebieg programu i charakterystyka okrętu INS Nistar
Zamówienie na dwa bliźniacze okręty wsparcia prac podwodnych złożono we wrześniu 2018 roku. Budowa INS Nistar rozpoczęła się w grudniu 2019 roku, natomiast wodowanie miało miejsce we wrześniu 2022 roku, równolegle z jednostką INS Nipun. Ich projekt powstał w ramach programu Aatmanirbharta (samowystarczalne Indie), realizowanego przy współudziale ponad 120 lokalnych dostawców.
🛡️From the depths, we deliver⚓#INSNistar, the first indigenously designed and constructed Diving Support Vessel, marks a transformative leap in India's underwater operational capabilities.
Okręt ma 118 metrów długości, 23 metry szerokości i wyporność przekraczającą 10 000 ton. Prędkość marszowa wynosi 14 węzłów, a autonomiczność jednostki przekracza 60 dni. Załogę stanowi 250 marynarzy, w tym 25 oficerów.
Wyposażenie i możliwości operacyjne
INS Nistar wyposażono w nowoczesne systemy wspierające prace podwodne: hiperbaryczną łódź ratowniczą, zdalnie sterowane pojazdy podwodne ROV, komory dekompresyjne, sonar boczny, dzwon nurkowy oraz dźwig o udźwigu 15 ton. Precyzyjne utrzymanie pozycji zapewnia zaawansowany układ napędowy z azymutalnymi sterami strumieniowymi. Pokład dziobowy dostosowano do operacji śmigłowcowych w technologii NVG.
Nistar będzie jednostką-matką dla pojazdu DSRV, czyli systemu ratownictwa podwodnego, umożliwiającego wsparcie w operacjach ratowania załóg okrętów podwodnych. Każdy z posiadanych przez Indie zestawów DSRV (Tiger 9 i Tiger 10) pozwala na jednorazowe podjęcie 14 marynarzy z głębokości do 650 metrów. Oprócz pojazdów ratowniczych, system ISRS obejmuje m.in. urządzenia do wodowania i podnoszenia LARS, system dekompresyjny (do 90 osób) oraz pojazd IROV typu Atom.
Wcześniej system ISRS stosowano z wykorzystaniem tymczasowego okrętu-matki SCI Sabarmati. Teraz, z dedykowanymi jednostkami DSV, zdolności ratownicze Indyjskiej Marynarki Wojennej zostaną istotnie wzmocnione.
Warto w tym kontekście przypomnieć, że również Marynarka Wojenna RP pracuje nad pozyskaniem wyspecjalizowanej jednostki zdolnej do wsparcia operacji ratownictwa podwodnego. Okręt ratowniczy o kryptonimie Ratownik, który powstaje w PGZ Stoczni Wojennej, ma zapewnić podobny zakres zdolności, obejmujący ochronę infrastruktury krytycznej, prowadzenie poszukiwań na dnie morza oraz ewakuację załóg z nowych okrętów podwodnych które zostaną pozyskane w ramach programu Orka. O jego znaczeniu dla Marynarki Wojennej RP pisaliśmy wcześniej na naszym portalu.
Nowy wymiar obecności morskiej Indii
Wprowadzenie do służby INS Nistar zwiększa zdolności operacyjne Indii nie tylko w kontekście ratownictwa morskiego, lecz także w zakresie działań na dnie morskim – obszarze, który staje się kluczowy dla marynarek wojennych państw aspirujących do statusu regionalnego mocarstwa. W tym aspekcie Indie i Polska podążają zbieżnymi drogami budowy zdolności skrojonych pod potrzeby przyszłych konfliktów o kontrolę nad podmorską infrastrukturą.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.