Pożar na pokładzie tankowca GT Unity i dramatyczna akcja ratunkowa

8 sierpnia u wybrzeży Wietnamu doszło do dramatycznej akcji ratunkowej. Kontenerowiec Androusa pływający pod banderą Liberii błyskawicznie podjął całą 20-osobową załogę tankowca GT Unity, na którym wybuchł pożar podczas rejsu z Malezji do Dung Quat z ładunkiem ok. 3,8 tys. ton ropy na pokładzie.
W artykule
Pożar tankowca GT Unity u wybrzeży Wietnamu
W godzinach porannych GT Unity, pływający pod banderą Wietnamu, nadał sygnał MAYDAY po wykryciu pożaru w pomieszczeniu instalacji elektrycznej siłowni. Statek znajdował się ok. 104 mile morskie na południowy-południowy wschód od wyspy Côn Đảo oraz 190 mil SSE od przylądka Vũng Tàu, w rejonie Ho Chi Minh City. Załoga próbowała samodzielnie opanować ogień, jednak sytuacja szybko wymknęła się spod kontroli.
Czytaj więcej: Pożar na Wan Hai 503 – przebieg akcji ratunkowej na kontenerowcu
Centrum koordynacji ratownictwa morskiego w Wietnamie wysłało do akcji kuter patrolowy KN 210 i powiadomiło znajdujący się w pobliżu kontenerowiec Androusa, prosząc o natychmiastowe udzielenie pomocy. Informacja trafiła także do załogi pobliskiej platformy wiertniczej.
Dalszy przebieg akcji ratunkowej
Jako pierwsza na miejsce dotarła jednostka Androusa. Kapitan kontenerowca zgłosił, że część załogi tankowca opuściła pokład przy użyciu tratw ratunkowych. Wkrótce wszyscy marynarze – w tym jedna osoba w stanie krytycznym – zostali podjęci na pokład kontenerowca.
Następnie wszyscy członkowie załogi zostali przekazani na pokład jednostki SAR-413, na której udzielono pierwszej pomocy po czym przetransportowano ich na ląd. Dyrektor Vietnam Maritime Administration zapowiedział przyznanie kapitanowi i załodze Androusy dyplomu uznania za profesjonalizm i odpowiedzialność.
Czytaj też: Pożar na kontenerowcu Wan Hai 503. Trwa akcja ratunkowa
Pożar na tankowcu GT Unity udało się w zasadzie opanować wczoraj po południu; jednostka jest stabilna na morzu, a służby ratunkowe m.in. patrolowiec KN 210 pozostają w gotowości do zabezpieczenia i holowania. Na razie nie ma doniesień o wycieku paliwa do morza, a armator przygotowuje operację mającą na celu odholowanie do najbliższego portu.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











