Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowe otwarcie dla Econowind. Japoński armator wspiera rozwój systemu VentoFoil

Japońska spółka żeglugowa Nissen Kaiun z Imabari została udziałowcem holenderskiej firmy Econowind, rozwijającej system VentoFoil wspomagający napęd statków energią wiatru. Porozumienie potwierdza rosnące zainteresowanie armatorów rozwiązaniami, które realnie ograniczają zużycie paliwa i emisje w żegludze.

Według przedstawiciela spółki Nissen Kaiun decyzja o zaangażowaniu kapitałowym wynikała z wysokiego poziomu dojrzałości technologicznej rozwiązania oferowanego przez Holendrów oraz jego praktycznego zastosowania na różnych typach jednostek. Armator rozważa instalację wielkogabarytowych urządzeń typu VentoFoil na wybranych statkach ze swojej floty.

Jak zaznaczają przedstawiciele japońskiej firmy, Econowind oferuje technologię, która działa w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych i jednocześnie nie stwarza trudności dla załóg. Z punktu widzenia armatora ma to szczególne znaczenie. Redukcja zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych pozostaje dziś kluczowym kierunkiem rozwoju floty w Japonii.

Ponad 130 instalacji systemu VentoFoil na całym świecie

System VentoFoil to rozwijana przez Econowind technologia wspomagająca napęd jednostek morskich przy wykorzystaniu energii wiatru. Składa się z profilu aerodynamicznego o kształcie skrzydła oraz układu kontroli przepływu powietrza w warstwie przyściennej, wykorzystującego podciśnienie.

Urządzenia tego typu mogą być instalowane zarówno na nowych statkach, jak i montowane na jednostkach już eksploatowanych. Dotychczas sprzedano już ponad 130 zestawów VentoFoil dla operatorów żeglugi bliskiego i dalekiego zasięgu, w różnych segmentach rynku.

Według danych producenta, zastosowanie dwóch systemów VentoFoil pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10 procent, w zależności od trasy i warunków pogodowych.

Partnerstwo z Nissen Kaiun umożliwi nam rozwój większych urządzeń przeznaczonych dla jednostek oceanicznych oraz stworzenie bazy produkcyjnej w Azji. Armator ten posiada silną pozycję na rynku japońskim i azjatyckim, co może znacząco przyspieszyć dalszą ekspansję technologii VentoFoil.

Daan Koornneef, Prezes Zarządu Econowind

Rozwiązanie niezależne od rodzaju napędu głównego

Rozwiązania wspomagające napęd statków przy użyciu energii wiatru zyskują na znaczeniu w związku z zaostrzającymi się regulacjami w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Technologia VentoFoil może być stosowana niezależnie od rodzaju silnika głównego i stosowanego paliwa.

Systemy te nie zastępują głównego napędu, lecz zapewniają wymierne zmniejszenie zużycia paliwa, szczególnie na trasach z korzystnym wiatrem bocznym lub tylnym. Tym samym są zgodne z polityką dekarbonizacji i umożliwiają stopniową transformację energetyczną w żegludze.

Źródło: Econowind/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.