Nowy statek wycieczkowy został odstawiony do terminala w porcie w Rostocku 12 grudnia, ale zanim do tego doszło, stoczniowcy z Papenburga musieli rozwiązać pewne problemy techniczne, które pojawiły się podczas prób jednostki. Początkowo harmonogram umowy pomiędzy Meyer Werft i armatorem zakładał, że statek zostanie przekazany AIDA Cruises w 2019 roku, ale stoczniowcy podeszli do sprawy ambitnie i zadeklarowali, że rewolucyjna jednostka będzie gotowa jeszcze przed końcem roku 2018. AIDAnova miała zostać odebrana w połowie listopada, a armator nawet zaplanował, że 2 grudnia statek odpłynie w dziewiczy rejs na Wyspy Kanaryjskie. Nie udało się dotrzymać tych terminów.
[powiazane1]
Budowa statku rozpoczęła się w 2016 roku, a kilka miesięcy temu, pod koniec sierpnia, w Papenbrugu odbył się niezwykle widowiskowy chrzest jednostki. Po ceremonii statek przepłynął do Eemshaven w Holandii, gdzie tamtejsi specjaliści wykonywali ostatnie prace wykończeniowe. Tam też AIDAnova została po raz pierwszy zatankowana skroplonym gazem.
Ani armator, ani stocznia nie podały oficjalnej przyczyny pierwszego przesunięcia terminu dostawy statku. Lokalne holenderskie media pisały wówczas, że na pokładzie jednostki wybuchł pożar. Z tych samych doniesień prasowych wynika, że nie był on groźny i szybko został opanowany, nie powodując poważnych strat.
Stocznia Meyer Werft zapowiadała wtedy, że termin wypłynięcie statku w dziewiczy rejs nie jest zagrożony, ale kilka tygodni później i to się zmieniło. 20 listopada firma stoczniowa poinformowała, że wszystkie próby jednostki zostaną zakończone do 30 listopada.
W końcu 12 grudnia statek przekazano armatorowi. Później AIDAnova odpłynęła na Teneryfę, skąd wczoraj wyruszyła w pierwszy siedmiodniowy rejs po Wyspach Kanaryjskich.
[powiazane2]
AIDANova to pierwszy na świecie statek wycieczkowy napędzany wyłącznie skroplonym gazem ziemnym LNG. Jednostka mierzy 337 metrów długości i 42 metry szerokości, a w rejs może zabrać nawet 6 600 pasażerów. Statek zbudowała niemiecka stocznia Meyer Werft w Papenburgu na zamówienie linii wycieczkowej Aida Cruises, która z kolei należy do morskiego giganta Carnival Corporation. Do 2023 roku niemiecka stocznia Meyer Werft ma zbudować dla Aida Cruises jeszcze dwa statki wycieczkowe napędzane skroplonym gazem.
Źródło: ostatkach.pl