Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Amerykańska Straż Przybrzeżna (USCG) zrealizowała opcję kontraktową, powierzając stoczni Austal USA budowę drugiego kutra patrolowego typu Heritage w ramach tzw. drugiego etapu (Stage 2).
W artykule
W ramach podpisanego kontraktu przewidziano również zabezpieczenie kluczowych komponentów o wydłużonym cyklu dostaw, niezbędnych do rozpoczęcia budowy trzeciej jednostki tego typu. Całość kontraktu opiewa na 273 mln USD i stanowi fragment większego zamówienia ramowego, które docelowo obejmuje 11 kutrów patrolowych – o łącznej wartości szacowanej na 3,3 mld dolarów.
Nowe patrolowce typu Heritage (Offshore Patrol Cutter – OPC) mają stać się filarem morskiej obecności Straży Przybrzeżnej USA. Będą odpowiadać za prowadzenie misji dalekomorskich, takich jak zwalczanie przemytu narkotyków i nielegalnej migracji, egzekwowanie prawa, a także akcje poszukiwawczo-ratownicze. Jednostki te będą również zdolne do działania jako mobilne stanowiska dowodzenia w sytuacjach kryzysowych – takich jak klęski żywiołowe, masowe migracje czy nagłe zagrożenia bezpieczeństwa morskiego.
Każdy z okrętów będzie mierzyć ok. 110 m, osiągać zasięg 10 200 mil morskich przy prędkości 14 węzłów i posiadać autonomiczność do 60 dni. Układ zasilania jednostki oparto na czterech agregatach prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi, każdy o mocy 940 eKW. Napęd główny stanowią dwa silniki diesla Fairbanks Morse 16V28/33D STC, rozwijające moc 7280 kW. Zdolność do działania samodzielnie lub w ramach zespołów zadaniowych, a także wspierania obecności USA w regionie Arktyki, czyni z tych jednostek nieodzowny element strategii morskiej Stanów Zjednoczonych.
Budowa pierwszego kutra Pickering rozpoczęła się latem ubiegłego roku i trwa obecnie w zakładach stoczniowych Austal USA w Mobile w stanie Alabama. Wszystkie moduły kadłuba wykonane są ze stali i powstają w ramach nowej infrastruktury spawalniczo-montażowej. W tym tygodniu ruszy także budowa drugiej jednostki.
Czytaj więcej: Austal USA z kontraktem na budowę kutrów patrolowych dla US Coast Guard
Rozwój programu OPC zbiegł się w czasie z realizacją wartego 750 mln USD projektu rozbudowy zakładów Austal USA, zwiększającego moce produkcyjne zarówno w zakresie okrętów nawodnych, jak i podwodnych. W tej samej lokalizacji realizowana jest również budowa jednostek dla US Navy w ramach programów T-ATS (holowniki, jednostki ratownicze i zabezpieczenia) oraz okręty desantowe (LCU).
Kontynuacja programu budowy kutrów patrolowych typu Heritage wpisuje się w założenia projektu Force Design 2028, zakładającego gruntowną transformację U.S. Coast Guard poprzez bezprecedensowy pakiet finansowy o wartości blisko 25 miliardów dolarów. Dla porównania, roczny budżet formacji nie przekracza obecnie 13 miliardów USD.
Rozwój programu kutrów Offshore Patrol Cutter nie przebiegał bez zakłóceń. Dotychczasowy wykonawca – stocznia Eastern Shipbuilding Group (ESG) z Florydy – utracił część zamówienia z powodu poważnych opóźnień w realizacji oraz przekroczenia zakładanych kosztów budowy. Jak informowaliśmy wcześniej na naszym portalu (link do tekstu), decyzję o częściowym rozwiązaniu umowy z ESG podjął Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych, uznając dalsze utrzymywanie kontraktu za nieefektywne z punktu widzenia interesu publicznego. W rezultacie anulowano zamówienie na dwie z czterech planowanych jednostek tego typu, natomiast pozostałe zadania przekierowano do Austal USA – co otworzyło drogę do dynamicznego wejścia tego wykonawcy w fazę produkcji seryjnej.
Pomimo problemów, kluczowym celem dla USCG pozostaje pozyskanie 25 nowych dużych kutrów patrolowych, które mają zastąpić wysłużone jednostki i zwiększyć zdolność działania w rejonach kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa morskiego Stanów Zjednoczonych. Przewidziane środki obejmują również finansowanie szeroko zakrojonej modernizacji infrastruktury portowej, przybrzeżnej i logistycznej, a także rozbudowę zaplecza szkoleniowego. W ramach pakietu planowane jest również pozyskanie 40 nowych śmigłowców oraz 21 jednostek patrolowych różnego typu, w tym lodołamaczy.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Gdy w polskich portach, zakładach stoczniowych oraz fabrykach po prawie trzech miesiącach jesiennej harówki większość zdążyła już zapomnieć, jak pachnie ciepłe powietrze nad morzem, tydzień nad andaluzyjskie „Wybrzeże Światła” Costa de la Luz staje się nie kaprysem, lecz sensowną inwestycją przed grudniowym maratonem.
W artykule
Costa de la Luz to kawałek Atlantyku, który uparcie udaje późne lato, kiedy u nas listopad dawno zaciągnął niebo szarą płachtą. Między Kadyksem a Huelvą ciągną się szerokie, jasne plaże, za plecami białe miasteczka, przed oczami horyzont aż po Portugalię. W dzień termometry pokazują w okolicach 19–21°C, woda ma mniej więcej tyle, ile Bałtyk w lipcu, a słońce potrafi świecić po kilka godzin dziennie, jakby nikt mu nie powiedział, że sezon już się skończył.
Tymczasem w naszym kraju od niemal trzech miesięcy trwa zupełnie inny świat. Suwnice chodzą od świtu, w dokach nie ma dnia bez spawania, a kolejne palenie blach czeka już w grafiku. Na terminalach zmiana goni zmianę, offshore chce wszystko „na wczoraj”, a marynarka trzyma swoje harmonogramy. Podobnie wygląda to na lądzie. W hutach piece idą pełną mocą, w zakładach produkcyjnych kolejne zlecenia wjeżdżają jedno za drugim, a na budowach trwa gonitwa przed zimą.
Po wakacjach zostały pojedyncze zdjęcia w telefonie i rachunek za lody w nadmorskim barze. Większość z nas dawno weszła w tryb: „roboty jest tyle, że nawet nie ma kiedy zatęsknić za plażą”.
Czytaj więcej: Październik nad morzem: 5 spokojnych miejsc na krótki wypad
A jednak gdzieś z tyłu głowy siedzi ta myśl, która wraca właśnie teraz. Dzień zrobił się tak krótki, że wychodzimy z domu po ciemku i wracamy o zmroku, jakby ktoś wyłączył światło na całą dobę.
W dodatku przyszły pierwsze przymrozki — przez ostatnie dwie noce temperatura w wielu miejscach naszego kraju spadała poniżej zera, trawa skrzypi pod butami, a w powietrzu czuć już zapowiedź zimy. Grudzień wisi w kalendarzu jak „ciężka, zimna” chmura.
I wtedy pojawia się ta myśl: może warto na chwilę wyskoczyć tam, gdzie pod koniec listopada Atlantyk wciąż pachnie ciepłym powietrzem.
Zamiast kolejnego weekendu spędzonego między pracą a obowiązkami – kilka dni na Costa de la Luz. Rano krótki spacer w cienkim t-shircie. W południe kawa pod palmą. Wieczorem kolacja przy szumie fal, a nie przy jednostajnym hałasie sprężarek czy wentylatorów.
To mały reset dla tych, którzy część lata i prawie całą jesień przepracowali na pełnych obrotach. Wychodzili z domu o ciemku, wracali po zmroku i nawet nie mieli kiedy naprawdę złapać oddechu.
Bo jeśli jest w roku moment, żeby przypomnieć sobie, jak wygląda ciepłe słońce odbijające się na wodzie, a nie na stalowej burcie – to właśnie teraz. Szukając w sieci miejsc, gdzie listopad wciąż pachnie latem, trafiłem na cztery miejsca na południowym wybrzeżu Hiszpanii – Costa de la Luz, którymi chcę się z Tobą podzielić i na które chcę Cię po prostu zaprosić. Zapraszam
Pierwszym miejscem, które staje przed oczami, jest Kadyks. Na mapie wygląda jak okręt zacumowany na końcu lądu – kawałek miasta wysunięty w Atlantyk tak daleko, jak tylko się da. Stare miasto siedzi na wąskim półwyspie, z trzech stron otulonym wodą. Z jednej strony masz szeroką, miejską Playa de la Victoria, z drugiej zaś bardziej kameralną La Caletę – plażę, która w filmach potrafi udawać Hawanę.

To miasto jest jak stworzone dla ludzi, którzy całe życie kręcą się wokół portów. Idziesz promenadą, mijasz stocznię, wstępujesz na chwilę na targ rybny, gdzie lód chrzęści pod nożami sprzedawców, a zapach morza jest mocniejszy niż w jakimkolwiek porcie kontenerowym. Wieczorem siadasz w barze na tortillitas de camarones – cienkie, chrupiące placki z małymi krewetkami, coś między przekąską a rytuałem. Do tego kieliszek chłodnego wina, szum rozmów i gdzieś w tle Atlantyk, który przypomina, po co tu właściwie przyjechałeś.
Drugim miejscem, które w tej opowieści pojawia się od razu po Kadyksie, jest Conil de la Frontera. Conil to klasyczne andaluzyjskie miasteczko: białe domy, wąskie uliczki i długi pas piasku, który zaczyna się właściwie tuż za ostatnią zabudową. Latem bywa tu tłoczno, ale poza sezonem zostaje to, czego najbardziej brakuje ludziom przyzwyczajonym do hałasu suwnic i młotów pneumatycznych: cisza, równy szum fal i zapach smażonej ryby unoszący się znad małych barów przy plaży.
Czytaj więcej: Październik w Gdańsku. Mekka przemysłu stoczniowego i jesiennego spokoju
Te miejscowi żyją z morza – w kartach dań króluje świeży tuńczyk, kalmary, dorady, wszystko proste, bez zadęcia, jakby wrzucone na patelnię prosto z porannego połowu. To dobre miejsce na swój własny rytm dnia: rano spacer albo kąpiel na pustej plaży, w południe ryba z widokiem na wodę, a po południu kilka akapitów napisanych przy otwartym oknie, kiedy Atlantyk zagląda do środka razem z wiatrem.
Jeśli dwa pierwsze miejsca wydają Ci się zbyt spokojne, trzecim, które wpadło mi w oko podczas internetowych poszukiwań, jest Tarifa. Tam, gdzie Atlantyk spotyka się z Morzem Śródziemnym, leży miasteczko, które żyje z wiatru. Tu przyjeżdżają kitesurferzy i windsurferzy z całej Europy, bo statystyki są bezlitosne: wieje prawie zawsze. Szeroka plaża ciągnie się kilometrami, w tle rysują się góry, a po drugiej stronie cieśniny migocze w nocy światło Afryki.
To miejsce trochę bardziej dzikie, mniej „hotelowe”, bardziej na ludzi, którzy lubią żywioł, a nie równo przystrzyżone trawniki przy basenie. Idealne, jeśli naprawdę chcesz się odciąć od stoczniowej rutyny i przypomnieć sobie, jak wygląda morze w wersji nieobudowanej nabrzeżem: fala, piasek, wiatr, szum linek od latawców nad głową. Tu trudno udawać, że morze jest tylko „tłem do pracy” – ono gra pierwszą rolę.
A na koniec – wybór, który szczególnie przyciągnął moją uwagę podczas szukania tych miejsc: El Puerto de Santa María. Jeśli brakuje Ci portowej infrastruktury, ale marzysz o niej w wakacyjnej wersji, to bardzo dobry kierunek. Miasto ma kilka plaż ciągnących się wzdłuż zatoki, a do tego marinę Puerto Sherry – z jachtami, beach barami i knajpami przy samym nabrzeżu. To trochę inny świat niż surowe przemysłowe porty: te same maszty i liny, ale zamiast dźwigów – palmy, zamiast hałasu doków – rozmowy przy stolikach. Dla kogoś z branży to ciekawa perspektywa: zobaczyć, jak wygląda „miękkie” oblicze portu, zorientowanego na turystykę i rekreację, a nie tylko przeładunek.
Czytaj więcej: Spokojna, szeroka i nadmorska. Wioska Sianożęty, która nie udaje kurortu
El Puerto de Santa María to port, który po godzinach zdejmuje roboczy kombinezon i zakłada lnianą koszulę. Z jednej strony masz Puerto Sherry – marinę z jachtami, beach barami i knajpami przy samym nabrzeżu, gdzie zamiast stukotu dźwigów słychać rozmowy i szkło stukające o blat. Kilka kroków dalej stoi kamienny Castillo de San Marcos, twierdza pamiętająca czasy, gdy wino i przyprawy wyjeżdżały stąd żaglowcami w świat. Do tego bodegi sherry, w których między rzędami beczek czujesz, że handel morski ma tu dłuższą historię niż niejedna stocznia. Idealne miejsce na dzień, w którym chcesz mieć i morze, i port, ale w wersji zdecydowanie bardziej wakacyjnej niż przemysłowej.
To wszystko działa dlatego, że klimat naprawdę pozwala uciec od polskiego, pochmurnego listopada. W połowie miesiąca temperatury w dzień trzymają 18–22°C, nocą spadają do 10–14°C. Atlantyk ma około 18-19°C, zdarzają się dni, gdy dobija do 20°C – czyli tyle, ile Bałtyk potrafi mieć w lipcu.
I tu pojawia się pytanie, które warto sobie zadać: może zamiast kolejnego weekendu w ciemnym, listopadowym rytmie, lepiej spędzić kilka dni tam, gdzie po południu wciąż można usiąść nad wodą w koszuli z krótkim rękawkiem? Może Costa de la Luz to właśnie ten moment w roku, kiedy warto pozwolić sobie na krótkie odejście od codzienności – żeby wrócić z głową lżejszą, a spojrzeniem wychodzącym poza kalendarz.
Jeśli szukasz miejsca na cichy oddech tuż przed zimą, te cztery wybrzeżne miejscowości Andaluzji naprawdę są tego warte. Może w tym roku to Ty sprawdzisz, jak wygląda koniec listopada tam, gdzie słońce wciąż pamięta o lecie?
Autor: Mariusz Dasiewicz