Chińska stocznia Yangzijiang przeżywa boom w przemyśle stoczniowym
Opublikowane:
28 lipca, 2024
Największa chińska prywatna stocznia, Yangzijiang Shipbuilding, zanotowała imponujący wzrost portfela zamówień do ponad 16 miliardów dolarów. Ten dynamiczny rozwój odzwierciedla rosnące globalne zapotrzebowanie na jednostki o dużym tonażu oraz zaawansowane technologicznie statki.
Yangzijiang Shipbuilding ma za sobą wyjątkowy rok. Wzrost portfela zamówień, który przekroczył 16 miliardów dolarów, pokazuje, jak wielkie jest zapotrzebowanie na nowe jednostki. W odpowiedzi na rosnącą liczbę zamówień, stocznia rozszerzyła swoją działalność, nabywając działkę o powierzchni 800 m2 oraz prawie 1,6 km nabrzeża, co umożliwiło zwiększenie zdolności produkcyjnych.
Globalne zainteresowanie chińskimi stoczniami rośnie, ponieważ koreańskie i japońskie stocznie są zapełnione. W efekcie, ponad 60% wszystkich zamówień na statki handlowe w ubiegłym roku trafiło do chińskich stoczni.
Yangzijiang zyskuje również dzięki zamówieniom na bardziej zaawansowane jednostki. Japoński właściciel Nissen Kaiun podpisał kontrakt na budowę czterech bardzo dużych amoniakalnych statków transportowych (VLAC) we współpracy z Yangzi Mitsui. Jest to pierwsze zamówienie na VLAC w prywatnej stoczni w Chinach. Cena była bardzo konkurencyjna według chińskich mediów branżowych. Statki te będą napędzane podwójnym paliwem – LPG oraz amoniakiem – i zostaną dostarczone do 2029 roku. Do niedawna niszowy segment VLAC był zdominowany przez trzy największe stocznie Korei Południowej, które są przygotowane do realizacji projektów o wysokiej wartości dodanej, takich jak gazowce.
Sukces Yangzijiang wymaga nowych inwestycji. Firma nabyła sąsiednią działkę i przeznaczyła ponad 400 mln dolarów na 300 000-tonowy suchy dok. Inwestycja ta ma zwiększyć zdolność produkcyjną o 800 000 DWT rocznie i pozwolić na samowystarczalność przemysłową.
Yangzijiang planuje również utworzenie zaawansowanego zakładu produkcyjnego z przemysłową siecią danych 5G. Ekspansja jest częścią większego trendu w chińskim przemyśle stoczniowym, w którym także New Times Shipbuilding i inne stocznie inwestują w rozbudowę i modernizację. Według brokera stoczniowego BRS, chińskie portfele zamówień są zapełnione do 2027 roku, a niektóre aż do 2029 roku, co odzwierciedla rosnące globalne zapotrzebowanie na nowoczesne i zaawansowane jednostki morskie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.