Najbardziej ekologiczne masowce na świecie już pływają po Bałtyku [WIDEO]
Opublikowane:
16 listopada, 2018
Fińska spółka żeglugowa ESL Shipping, należąca do grupy kapitałowej Aspo, wprowadziła do eksploatacji parę nowych masowców – Viiki oraz Haagę. To nowoczesne jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym, które została okrzyknięte najbardziej ekologicznymi statkami do przewozu towarów masowych na świecie.
ESL Shipping z grupy Aspo to jedna z najsilniejszych firm specjalizujących się w przewozie suchych ładunków masowych w regionie Morza Bałtyckiego. Firma działa od niemal 70 lat, a jej głównymi klientami są spółki działające w sektorze energetyczny, stalowym oraz chemicznym. Armator przewozi dla nich surowce, np. węgiel czy rudę żelaza. Flota fińskiej spółki składa się z 20 jednostek o łącznym tonażu 332 tys. ton.
[powiazane1]
W ubiegłym roku firma zamówiła dwa nowe masowce wyposażone w napęd zasilany ekologicznym skroplonym gazem ziemnym. ESL Shipping bierze bowiem udział w projekcie Bothia Bulk, który współfinansuje Unia Europejska. Chodzi w nim o modernizację połączeń morskich pomiędzy bałtyckimi portami Luleå, Oxelösund i Raahe w taki sposób, aby dostosować je do przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
W 2017 roku kontrakt na budowę dwóch siostrzanych jednostek pozyskała chińska stocznia Jinling Shipyard w Nanjing, należąca do grupy stoczniowej Sinotrans & CSC Shipbuilding Industry Corporation. Przy ogłoszeniu kontraktu na budowę statków ogłoszono, że wejdą one do regularnego użytkowania w drugiej połowie 2018 roku i terminu tego udało się dotrzymać. Budowa dwóch jednostek kosztowała ok. 60 mln euro.
[powiazane2]
14 listopada fińska spółka ESL Shipping podała, że obie jednostki – Viiki oraz Haaga – rozpoczęły operowanie po Morzu Bałtyckim. To pierwsze na świecie duże masowce napędzane skroplonym gazem ziemnym. Kadłuby 160-metrowych jednostek zostały wzmocnione, żeby spełniać wymagania stawiane klasie lodowej 1A. Dzięki najnowocześniejszym technologiom armatorowi udało się znacznie ograniczyć emisję dwutlenku węgla. W przypadku Viiki i Haaga będzie ona mniejsza o 50 proc. w porównaniu ze starszymi statkami, pływającymi we flocie ESL Shipping. Badania przeprowadzone podczas rejsu z Japonii do Finlandii wykazały, że emisję ograniczono o ok. 40 proc. ESL Shipping podkreśla, że nowe statki spełniają wymagania środowiskowe wynikające z norm IMO, które wejdą w życie w 2025 roku.
Statki zostały zaprojektowane z myślą o regularnej obsłudze kilku połączeń portowych w północnym regionie Morza Bałtyckiego. Jednostki często będą wykorzystywać ich własne automatyczne dźwigi, które zostały zaprojektowane przy współpracy firmy MacGregor.
[powiazane3]
Wszystko wskazuje na to, że nowe statki spółki ESL Shipping będą intensywnie eksploatowane. 90 proc. eksportu oraz 80 proc. importu Finlandii odbywa się z wykorzystaniem transportu morskiego. Ze względu na geograficzne położenie tego kraju jest to najtańsza i najważniejsza gałąź logistyki.
Jednostki zaprojektowało fińskie biuro Deltamarin. Choć zbudowała je chińska stocznia, to 60 proc. sprzętu oraz wyposażenia okrętowego dostarczyły spółki z Europy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.