Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Chrzest i wodowanie kolejnego niszczyciela min dla Marynarki Wojennej RP

19 marca w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu i wodowania piątego z serii niszczyciela min projektu 258 typu Kormoran II – przyszłego ORP Rybitwa (605). Jednostka ta wzmocni w przyszłości potencjał przeciwminowy Marynarki Wojennej RP, wchodząc w skład świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców.

Ceremonia miała uroczysty, tradycyjny charakter, a obecność licznych przedstawicieli wojska, administracji i przemysłu okrętowego podkreśliła jej znaczenie nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale i całej branży. Po poświęceniu kadłuba matka chrzestna, pani Maria Teryfter – żona byłego dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, kontradmirała Krzysztofa Teryftera (dowodził w latach 2009–2014) – wypowiedziała symboliczne słowa: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza”, nadając tym samym okrętowi imię Rybitwa. Następnie dokonano wodowania okrętu, który teraz przejdzie fazę doposażenia, zakończoną próbami morskimi.

ORP Rybitwa to kolejny okręt projektu 258, przystosowany do prowadzenia kompleksowych działań przeciwminowych na akwenach przybrzeżnych i morskich. Jednostka będzie wyposażona m.in. w systemem dynamicznego pozycjonowania, uzbrojeniem OSU-35K – nowoczesnym, zdalnie sterowanym systemem artyleryjskim obrony bezpośredniej, wyposażonym w automatyczną armatę kal. 35 mm i optoelektroniczny system kierowania ogniem, umożliwiającym zwalczanie różnych typów zagrożeń z wysoką precyzją – zarówno w dzień, jak i w nocy, w każdych warunkach pogodowych – oraz zestawem pojazdów bezzałogowych, pozwalających na neutralizację zagrożeń podwodnych z bezpiecznej odległości. Zdolności te umożliwią realizację szerokiego spektrum zadań – od patrolowania torów wodnych i ochrony infrastruktury krytycznej, po wykrywanie, klasyfikację i niszczenie min morskich.

Zakończenie prac nad przyszłym ORP Rybitwa i jego wcielenie do służby zaplanowano na 2026 rok. Równolegle w stoczni Remontowa Shipbuilding trwa budowa dla MW RP kolejnych jednostek typu Kormoran II oraz okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • EDINAF – kierunek w stronę cyfryzacji europejskich okrętów wojennych

    EDINAF – kierunek w stronę cyfryzacji europejskich okrętów wojennych

    27 listopada w Ferrolu zakończono obrady projektu EDINAF – jednej z kluczowych inicjatyw Europejskiego Funduszu Obronnego poświęconych stworzeniu wspólnej architektury cyfrowej dla przyszłych europejskich okrętów wojennych. 

    Architektura przeznaczona dla nowej generacji europejskich okrętów

    Opracowywana architektura została zdefiniowana jako fundament dla jednostek, które powstaną w kolejnych latach, ponieważ projekt nie zakłada dostosowywania istniejących okrętów do nowego standardu.

    Trzyletnie prace, prowadzone pod przewodnictwem Navantii, podsumowano w ośrodku COEX Digital Twin, który stanowi centrum kompetencyjne w dziedzinie bliźniaków cyfrowych. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele głównych firm europejskiego przemysłu obronnego, Komisji Europejskiej oraz delegacje siedmiu marynarek wojennych.

    EDINAF łączy 31 partnerów z ośmiu państw, koncentrując się na pełnej zgodności systemów, odporności cyfrowej oraz integracji z przyszłą „naval combat cloud”.

    Cyfrowa współpraca jednostki załogowej z bezzałogową

    Jednym z kluczowych elementów spotkania była demonstracja techniczna z wykorzystaniem bezzałogowego pojazdu nawodnego Poniente. Ćwiczenie polegało na przeprowadzeniu operacji opartej o pełną integrację danych sensorycznych, systemów walki i rozwiązań logistycznych, które były przetwarzane w czasie rzeczywistym na pokładzie oraz w bazie lądowej.

    Symulacja zakładała wykonanie inspekcji podejrzanej jednostki w estuarium Ferrol z użyciem Poniente. Równolegle system został poddany cyberatakowi, co pozwoliło ocenić odporność cyfrowej architektury na zakłócenia oraz zdolność do przywracania ciągłości działania po wystąpieniu krytycznych błędów.

    Celem scenariusza było sprawdzenie, w jaki sposób EDINAF wspiera proces podejmowania decyzji, ogranicza ryzyko oraz optymalizuje wykorzystanie dostępnych sił w warunkach asymetrycznego środowiska operacyjnego.

    Odporność cyfrowa – fundament przyszłej floty europejskiej

    EDINAF należy do najbardziej złożonych projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Obronny. W przedsięwzięciu uczestniczy 31 podmiotów z ośmiu państw: Hiszpanii, Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Niderlandów, Szwecji oraz Norwegii. Całość realizowana jest pod patronatem siedmiu europejskich resortów obrony. Projekt opiera się na trzech głównych filarach:

    • zdefiniowanie referencyjnej architektury cyfrowej,
    • opracowanie platformy umożliwiającej wdrażanie systemów zgodnie z przyjętym modelem,
    • zapewnienie interoperacyjności pomiędzy marynarkami państw NATO.

    Szczególny nacisk położono na zdolność do bezproblemowej współpracy systemów pochodzących od różnych producentów, odporność cyfrową na zagrożenia coraz bardziej złożone oraz integrację z tzw. „naval combat cloud”, która ma stać się kluczowym elementem przyszłej obrony kolektywnej.

    Znaczenie EDINAF dla przyszłych europejskich okrętów wojennych

    Podczas obrad określono kolejne kroki, które doprowadzą do pełnego wdrożenia opracowanej architektury. Rozwiązania wypracowane w ramach projektu mają w przyszłości stanowić podstawę cyfrową dla fregat, korwet, okrętów podwodnych oraz jednostek pomocniczych budowanych na potrzeby europejskich flot.

    Jednolita platforma cyfrowa ma skrócić czas projektowania, zmniejszyć koszty i zwiększyć konkurencyjność europejskiego przemysłu, jednocześnie wzmacniając suwerenność technologiczną Europy w kluczowej domenie morskiej.

    Zgromadzenie zakończono prezentacją mapy drogowej określającej działania przewidziane na rok 2026.

    Źródło: Navantia