Do Sztokholmu zawinęło 40 okrętów NATO

Przed rozpoczynającą się w niedzielę 51. edycją ćwiczenia Baltops 22, do Sztokholmu zawinęło 40 okrętów NATO, w tym mierzący 260 metrów amerykański desantowiec USS Kearsarge. Od soboty szwedzka marynarka wojenna świętuje swoje 500-lecie.

Sojusznicy NATO wspierają Szwecję i Finlandię wobec zagrożeń ze Wschodu

Według ministra obrony Szwecji Petera Hultqvista obecność na jubileuszu tak silnej reprezentacji zaprzyjaźnionych armii jest „wyraźnym sygnałem wsparcia dla członkostwa Szwecji i Finlandii w NATO”.

Przebywający w Sztokholmie dowódca VI Floty USA wiceadmirał Eugene H. Black przyznał w sobotę na konferencji prasowej, że udział wojsk amerykańskich we wspólnym ćwiczeniu Baltops 22 na Morzu Bałtyckim jest również formą ochrony Szwecji i Finlandii przed groźbami ze strony Rosji.

Black określił szwedzką marynarkę wojenną jako „jedną z najlepszych na świecie”, która specjalizuje się m.in. w działaniach okrętów podwodnych na trudnych wodach. U wybrzeży Szwecji znajduje się 200 tys. skalistych wysp.

Baltops 22: odpowiedź wolnego świata na agresję Rosji

Marynarka wojenna USA ma raczej doświadczenie w operacjach na otwartym morzu. Dzięki wejściu Szwecji do NATO nasza współpraca osiągnie jeszcze wyższy poziom.

wiceadmirał Eugene H. Black, dowódca VI Floty USA

Dowódca szwedzkiej marynarki wojennej kontradmirał Ewa Skoog Haslum podkreśliła, że Szwecja już od lat 90. uczestniczy w manewrach Baltops, ale w tym roku ćwiczenia są szczególnie ważne z uwagi na okoliczności zewnętrzne. Dla Szwecji to także okazja dostosowania się do standardów NATO – podkreśliła Skoog Haslum.

Mamy inny obraz sytuacji w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Manewry będą bardziej zaawansowane.

Michaela Claessona, generał szwedzkich sił zbrojnych

14-dniowe ćwiczenie Baltops 2022 odbędzie się w dniach 5-16 czerwca na środkowym i południowym Bałtyku, na poligonach w Polsce, Niemczech oraz krajach bałtyckich. Weźmie w nich udział ponad 45 okrętów, 75 samolotów oraz około 7 tys. żołnierzy z 16 państw oraz NATO.

Od soboty w Sztokholmie marynarka wojenna Szwecji świętuje 500-lecie swojego istnienia. Przy muzeum galeonu Waza dla publiczności przygotowano festyn. W tym roku z powodu „wyzwań dotyczących bezpieczeństwa” nie ma jednak możliwości zwiedzania okrętów państw NATO, zakazane jest także robienie zdjęć dronami.

Amerykański okręt desantowy USS Kearsarge zwiedziła w sobotę premier Szwecji Magdalena Andersson.

Za początek szwedzkiej floty uważa się zakup przez króla Gustawa I Wazę 10 okrętów z Lubeki, które zostały dostarczone do Szwecji 7 czerwca 1522 roku.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.

    Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.

    Stocznie w świątecznym rytmie

    Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.

    Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.

    Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.

    W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.

    Morze jako wspólnota odpowiedzialności

    Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.

    To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.

    W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.