Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Do Sztokholmu zawinęło 40 okrętów NATO

Przed rozpoczynającą się w niedzielę 51. edycją ćwiczenia Baltops 22, do Sztokholmu zawinęło 40 okrętów NATO, w tym mierzący 260 metrów amerykański desantowiec USS Kearsarge. Od soboty szwedzka marynarka wojenna świętuje swoje 500-lecie.

Sojusznicy NATO wspierają Szwecję i Finlandię wobec zagrożeń ze Wschodu

Według ministra obrony Szwecji Petera Hultqvista obecność na jubileuszu tak silnej reprezentacji zaprzyjaźnionych armii jest „wyraźnym sygnałem wsparcia dla członkostwa Szwecji i Finlandii w NATO”.

Przebywający w Sztokholmie dowódca VI Floty USA wiceadmirał Eugene H. Black przyznał w sobotę na konferencji prasowej, że udział wojsk amerykańskich we wspólnym ćwiczeniu Baltops 22 na Morzu Bałtyckim jest również formą ochrony Szwecji i Finlandii przed groźbami ze strony Rosji.

Black określił szwedzką marynarkę wojenną jako „jedną z najlepszych na świecie”, która specjalizuje się m.in. w działaniach okrętów podwodnych na trudnych wodach. U wybrzeży Szwecji znajduje się 200 tys. skalistych wysp.

Baltops 22: odpowiedź wolnego świata na agresję Rosji

Marynarka wojenna USA ma raczej doświadczenie w operacjach na otwartym morzu. Dzięki wejściu Szwecji do NATO nasza współpraca osiągnie jeszcze wyższy poziom.

wiceadmirał Eugene H. Black, dowódca VI Floty USA

Dowódca szwedzkiej marynarki wojennej kontradmirał Ewa Skoog Haslum podkreśliła, że Szwecja już od lat 90. uczestniczy w manewrach Baltops, ale w tym roku ćwiczenia są szczególnie ważne z uwagi na okoliczności zewnętrzne. Dla Szwecji to także okazja dostosowania się do standardów NATO – podkreśliła Skoog Haslum.

Mamy inny obraz sytuacji w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Manewry będą bardziej zaawansowane.

Michaela Claessona, generał szwedzkich sił zbrojnych

14-dniowe ćwiczenie Baltops 2022 odbędzie się w dniach 5-16 czerwca na środkowym i południowym Bałtyku, na poligonach w Polsce, Niemczech oraz krajach bałtyckich. Weźmie w nich udział ponad 45 okrętów, 75 samolotów oraz około 7 tys. żołnierzy z 16 państw oraz NATO.

Od soboty w Sztokholmie marynarka wojenna Szwecji świętuje 500-lecie swojego istnienia. Przy muzeum galeonu Waza dla publiczności przygotowano festyn. W tym roku z powodu „wyzwań dotyczących bezpieczeństwa” nie ma jednak możliwości zwiedzania okrętów państw NATO, zakazane jest także robienie zdjęć dronami.

Amerykański okręt desantowy USS Kearsarge zwiedziła w sobotę premier Szwecji Magdalena Andersson.

Za początek szwedzkiej floty uważa się zakup przez króla Gustawa I Wazę 10 okrętów z Lubeki, które zostały dostarczone do Szwecji 7 czerwca 1522 roku.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM