Emocje sięgnęły zenitu na ostatniej radzie programowej BALTEXPO

13 września, w niewielu miejscach czuć było takie napięcie, jak w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich. To właśnie tam, zaledwie kilka tygodni przed inauguracją jednego z najważniejszych wydarzeń w branży morskiej Europy Środkowo-Wschodniej, odbyło się ostatnie, kluczowe spotkanie Rady Programowej BALTEXPO.

Przed nami jedno z najbardziej oczekiwanych spotkań branżowych roku – targi BALTEXPO. Jak podkreślają organizatorzy, chociaż wydarzenie cieszy się już ponad czterdziestoletnią tradycją, każda edycja jest inna, niesie ze sobą nowe wyzwania i możliwości.

Z naszych informacji wynika, że ostatnie spotkanie Rady Programowej targów BALTEXPO obfitowało w emocje. Kluczowi gracze z branży morskiej, w tym przedstawiciele największych europejskich portów, uczelni wyższych oraz władz trzech głównych miast nadmorskich Polski – Gdańska, Gdyni i Szczecina – spotkali się, aby wspólnie wyznaczyć kierunek dla tegorocznej edycji.

Wiedza i doświadczenie zgromadzone w tej sali są imponujące. Wierzę, że dzięki zaangażowaniu wszystkich obecnych, BALTEXPO 2023 stanie się miejscem wymiany wiedzy, doświadczeń oraz prezentacji nowatorskich rozwiązań dla branży morskiej.

Andrzej Bojanowski, prezes MTG S.A.

Nie ma wątpliwości, że tegoroczna edycja targów będzie pełna niespodzianek i innowacji. Teraz, po zakończeniu Rady Programowej, cała branża morska z zapartym tchem czeka na 10 października – dzień inauguracji BALTEXPO 2023. Oczekiwania są ogromne, ale biorąc pod uwagę zaangażowanie i pasję wszystkich uczestników procesu przygotowawczego, nie ma wątpliwości, że będą one spełnione.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/prezes-pgz-stoczni-wojennej-pawel-lulewicz-o-strategii-opartej-na-trzech-filarach-wywiad/

Ostatnie przygotowania do BALTEXPO 2023 są w pełnym toku, co było wyraźnie widoczne podczas ostatniego spotkania, gdzie szczegółowo omówiono program targów. Wydarzenie to przewiduje nie tylko tradycyjne prezentacje firm i produktów, ale również wiele innowacyjnych elementów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują inicjatywy skierowane do młodszej generacji, takie jak specjalna strefa dla start-upów oraz dzień kariery. Ten ostatni daje młodym ludziom szansę na bezpośrednie zapoznanie się z możliwościami kariery w branży morskiej oraz przetestowanie swoich umiejętności podczas próbnych rozmów kwalifikacyjnych.

„Niebieska gospodarka” Polski, bazująca głównie na sektorze żeglugowym, portowym, stoczniowym i rosnącym sektorze offshore, potrzebuje miejsc do wymiany wiedzy i doświadczeń. Jak podkreśla dr hab. Dorota Pyć, BALTEXPO stanowi kluczowy element w tym dialogu. Współpraca różnych sektorów i podmiotów w jednym miejscu pozwala na integrację i rozwijanie wspólnych strategii dla przyszłości.

Z każdą edycją BALTEXPO, listę wystawców stanowią coraz bardziej zróżnicowane podmioty, od infrastruktury portowej, przez organizacje offshore, aż po specjalistów z sektora zbrojeniowego. Wszystko to dowodzi, jak ważne jest to wydarzenie dla różnych gałęzi branży morskiej.

Gdańsk, jako gospodarz wydarzenia, ma w tym swój ważny udział. Jak podkreślił zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Borawski, gospodarka morska jest jednym z filarów rozwoju miasta. Targi BALTEXPO, które od lat stanowią integralną część tej branży, dzięki swoim innowacjom i zróżnicowanemu programowi, z pewnością przyciągną jeszcze większą uwagę w tym roku.

Oczekiwania wobec BALTEXPO 2023 są duże, ale jeśli spojrzeć na zaangażowanie organizatorów, partnerów i wystawców, nie ma wątpliwości, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń tego roku w branży morskiej w Polsce.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-gdansk-oraz-port-saloniki-zawarly-porozumienie-o-wspolpracy/

Przejęcie Targów BALTEXPO przez Międzynarodowe Targi Gdańskie w 2021 roku otworzyło nowy rozdział w historii tej uznanej imprezy, której korzenie sięgają początków inicjatyw Targów Warszawskich. Decyzja ta miała na celu nie tylko kontynuację wieloletniej tradycji, ale przede wszystkim adaptację BALTEXPO do nowych realiów rynkowych, z uwzględnieniem dynamicznie zmieniających się potrzeb sektora morskiego.

Gdańsk, jako miasto o silnych korzeniach morskich, doskonale rozumie wagę takich wydarzeń dla rozwoju branży w regionie Pomorza. Przejęcie Targów było zatem strategiczną decyzją, mającą na celu zaoferowanie platformy umożliwiającej nawiązywanie kontaktów, wymianę wiedzy oraz prezentację innowacji w dziedzinie morskiej.

Z niecierpliwością oczekujemy na tegoroczną edycję BALTEXPO. Wskazują na to liczne sygnały – zarówno od wystawców, jak i od odwiedzających. Z roku na rok, impreza ta przyciąga coraz szersze grono zainteresowanych, co może świadczyć o jej rosnącym znaczeniu w branży.

Nie przegap okazji, by stać się częścią tego wyjątkowego wydarzenia. Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany odwiedzeniem Targów jako gość, czy chciałbyś zaprezentować swoją ofertę jako wystawca, zachęcamy do rejestracji poprzez dedykowane linki:

  • Rejestracja dla odwiedzających
  • Rejestracja dla wystawców

Wszystkie szczegóły dotyczące BALTEXPO znajdziesz na oficjalnej stronie wydarzenia: https://baltexpo.eu

Autor: Mariusz Dasiewicz/BALTEXPO

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest budowa jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł stoczniowy potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    Jak wskazano na stronie Seatech Engineering, wybór biura projektowego poprzedziły prace nad koncepcją jednostki, ukierunkowane na dostosowanie jej do potrzeb IMGW. Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, zwrócił uwagę, że połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, odniósł się do specyfiki projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Zwrócono uwagę na konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, co ma kluczowe znaczenie przy tego typu jednostkach wrażliwych na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering