AIDAmar kończy sezon wycieczkowców w porcie Gdynia

Dziś o poranku do portu w Gdyni zawitał ostatni wycieczkowiec tegorocznego sezonu – majestatyczny AIDAmar. Ten mierzący 253,22 metra statek nie tylko rozświetlił ciemne, jesienne niebo, ale również symbolicznie zamknął kolejny intensywny rok turystyczny dla Gdyni. Ostatnie pożegnanie odbyło się dzisiejszego wieczoru na Nabrzeżu Francuskim.

Sezon wycieczkowców 2023 w Porcie Gdynia dobiegł końca, a ostatnim akcentem tego roku jest wizyta wycieczkowca AIDAmar. Statek, który w sezonie zawijał do Gdyni aż 9 razy, przybył o poranku, rozświetlając jesienne niebo nad portem. Przepięknie oświetlony, przyciągnął uwagę nie tylko miłośników marynistyki, ale także spacerowiczów, którzy mieli okazję podziwiać go z bliska. To właśnie AIDAmar symbolicznie kończy sezon, który rozpoczął się 2 maja wizytą innego wycieczkowca, AIDAiva.

AIDAmar, o imponującej długości 253,22 metra, zabiera na pokład średnio 2370 pasażerów podczas każdego rejsu. Jego postój w Gdyni wyniósł ponad 10 godzin. W sumie, w sezonie 2023 do portu zawinęły 42 wycieczkowce, które przywiozły około 100 tysięcy pasażerów. To liczby, które robią wrażenie i pokazują, jak ważnym portem na mapie turystycznej Europy jest Gdynia.

Dziś, do godziny 18.22, można było zobaczyć ten imponujący statek na Nabrzeżu Francuskim. Była to doskonała okazja, aby pożegnać sezon wycieczkowców w wyjątkowy sposób. Port Gdynia zachęcał mieszkańców i turystów do spacerów oraz robienia zdjęć, które mogły stanowić wspaniałą pamiątkę po tegorocznej serii wizyt wycieczkowców.

Po dzisiejszym pożegnaniu AIDAmar, Port Gdynia wkracza w okres zimowej przerwy, przygotowując się na powitanie kolejnych cruiserów w kwietniu 2025 roku. To był intensywny sezon pełen turystów i morskich gigantów, które regularnie odwiedzały gdyński port. Już za kilka miesięcy statki ponownie wypełnią nabrzeża, przynosząc ze sobą powiew wielkich morskich podróży.

Źródło: Port Gdynia

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.