Diehl Defence otrzymał kontrakt na produkcję pocisku przeciwokrętowego RBS15 

Bułgarska marynarka wojenna będzie ósmym użytkownikiem tej rodziny pocisków, dołączając do Niemiec, Polski, Szwecji, Finlandii, Algierii, Tajlandii i Chorwacji.

Bułgarskie Ministerstwo Obrony przyznało Diehl Defence kontrakt na pociski przeciwokrętowe typu RBS15, mające być główne uzbrojeniem najnowszych okrętów bułgarskiej Marynarki Wojennej czyli typu MMPV (Multi Mission Patrol Vessel). MMPV są budowane w Bułgarii przez MTG Dolphin JSC będące podwykonawcą NVL Group. Bułgaria podpisała w listopadzie umowę z niemiecką stocznią Luerssen na budowę dwóch wielozadaniowych modułowych okrętów patrolowych (MMPV) o wartości 984 mln BGN (lewów) czyli ok. 593 mln USD.

Oparte na projekcie Lürssen OPV-90, jednostki budowane w ramach tego projektu będą miały 90 m długości szerokość 13,5 metra i i wyporność 2300 t. Ich uzbrojenie ma się składać z armaty kalibru 76 mm, czterech pocisków przeciwokrętowych, ośmiu rakiet przeciwlotniczych VL-MICA w wyrzutniach VLS, systemu artyleryjskiego Rheinmetall Millenium oraz torped ZOP. Swój udział w programie ma Saab, który podpisał umowę z niemiecką firmą stoczniową Lürssen i otrzymał zamówienie na dostarczenie i integrację systemu bojowego dla nowych okrętów patrolowych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/saab-otrzymal-zamowienie-na-dodatkowe-systemy-double-eagle-sarov-%EF%BF%BC/

RBS15 (Robotsystem 15) to pocisk przeciwokrętowy dalekiego zasięgu. Wersja RBS 15 Mk. III ma możliwość atakowania również celów lądowych. Pocisk został opracowany przez szwedzką firmę Saab Bofors Dynamics. Rozwój RBS 15 Mk. III rozpoczął się w połowie lat dziewięćdziesiątych. W tej wersji główny nacisk położono na zwiększenie zasięgu (dzięki większej pojemności paliwa i nowemu paliwu zasięg zwiększono do około 200 km), poprawę dokładności (zintegrowany GPS) oraz możliwość wyboru celu priorytetowego, co poprawiło elastyczność systemu broni.

Głównym podwykonawcą w tym projekcie jest niemiecka firma Diehl Defence, który we współpracy ze szwedzkim partnerem, dostarcza RBS15 Mk III jako podstawowe uzbrojenie nowych korwet niemieckiej marynarki wojennej typu Braunschweig (K130).

Decyzja Bułgarii oznacza, że bałkańskie państwa NATO będą na Morzu Czarnym dysponować podobnym miksem (termolokacyjny NSM i radiolokacyjny RBS15 Mk III) pocisków przeciwokrętowych jak MW RP.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering