Doskonałe wyniki branży promowej

W najnowszym cotygodniowym przeglądzie, portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni, w tym o znakomitych wynikach finansowych niektórych armatorów w pierwszym kwartale tego roku. Sektor morskich przewozów przewiduje prognozy na jeszcze lepsze wyniki w kolejnych miesiącach.
W artykule
Prestiżowe nagrody Shippax Awards 2023
W kwietniu odbyła się doroczna konferencja Shippax Ferry Conference, podczas której wręczono prestiżowe nagrody Shippax Awards 2023. Wśród zwycięzców znalazły się uznane marki, takie jak Tallink, Wallenius SOL czy Finnlines. Nagrodę za najlepszy projekt wnętrz otrzymał prom MyStar należący do Tallink, natomiast za najlepszą modernizację uznano tę, którą przeprowadzono na statku Smyrna di Levante (Levante Ferries). Wyróżnienia otrzymały także jednoski Botnia Enabler (Shippax Ro-Ro Technology & Environment Award), P&O Pioneer (najlepszy koncept i wydajność), Aero 1 Highspeed (najlepszy prom dużych prędkości) oraz Finneco I (Shippax Ro-Ro Technology & Environment).
Doskonałe wyniki Viking Line
Viking Line, fiński armator, pochwalił się doskonałymi wynikami za pierwsze trzy miesiące 2023 roku. Firma zwiększyła obroty o 59,7% (z 58,8 mln euro do 93,9 mln euro), a jednocześnie znacząco pomniejszyła stratę operacyjną. Przychody przewoźnika związane z przewozami pasażerskimi wzrosły o 70,1% (z 47,2 mln euro do 80,4 mln euro), a przewozy cargo przyniosły 12,7 mln euro przychodu (10,9 mln euro rok wcześniej). W I kwartale na promach Viking Line podróżowało 888 725 pasażerów, czyli o ponad 360 tys. więcej niż rok temu. Szef Viking Line, Jan Hanses, jest optymistycznie nastawiony i uważa, że pierwszy kwartał daje podstawy do pozytywnej prognozy na cały rok.
Tallink z solidnymi wzrostami
Grupa Tallink może się cieszyć dobrymi wynikami za pierwszy kwartał 2023 roku. W okresie od stycznia do marca z usług przewoźnika skorzystało aż o 45,7% więcej pasażerów niż w tym samym okresie rok wcześniej. Obroty firmy zwiększyły się o 61,3%, osiągając poziom 171,2 mln euro. Wskaźnik EBITDA wyniósł natomiast 27,1 mln euro, co oznacza, że firma osiągnęła zysk, podczas gdy rok wcześniej miała stratę w wysokości 11 mln euro. Grupie Tallink udało się również poprawić wynik operacyjny, zmniejszając stratę z 40 mln euro do 5,4 mln euro. Dyrektor Paavo Nõgene powiedział, że te wyniki są dowodem na to, że decyzje i kroki podjęte przez firmę były właściwe i pozwoliły kontynuować obrany kurs odbudowy.
Modernizacja floty Grimaldi Lines
Grupa Grimaldi nie tylko kupuje nowe statki, ale także inwestuje w renowację już eksploatowanej floty. W ramach najnowszego programu armator przeznaczy 30 mln euro na remont czterech promów: Ciudad de Granada, Ciudad de Palma, Volcan de Tijarafe i Volcan del Teide. Pierwszy z wymienionych promów wrócił już z przerwy w tureckiej stoczni, gdzie został poddany gruntownej modernizacji. Silniki główne i pomocnicze zostały wyremontowane, a statek został wyposażony w scrubbery. Wymienione zostały też powłoki malarskie, co sprawiło, że prom prezentuje się jak nowy.
Stena Line przygotowuje się na świetny sezon
Stena Line liczy na udane wyniki finansowe w tegoroczne lato i spodziewa się dużej liczby klientów na niektórych trasach. Według informacji podanych przez firmę, rezerwacje na liniach Frederikshavn-Goteborg oraz Grenaa-Halmstad są bardzo wysokie, co wskazuje na rosnącą popularność Szwecji jako celu wakacyjnego dla Duńczyków. Słaba wartość tamtejszej waluty zachęca do odwiedzenia tego kraju, ponieważ pozwala na większe oszczędności. W porównaniu z ubiegłym rokiem, poziom rezerwacji na tych liniach wzrósł o 29%, a liczba pasażerów od stycznia br. zwiększyła się o 24%.
Christina Bromander ze Stena Line zapewniła, że firma jest w pełni przygotowana na przyjęcie wszystkich klientów i zapewnia ich komfort podczas podróży.
Źródło: PromySKAT

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









