Kluczowe zmiany w Radach Nadzorczych portów Gdynia i Gdańsk

Ostatnie zmiany personalne w Radach Nadzorczych Zarządów Morskich Portów Gdynia i Gdańsk zapowiadają nowy rozdział w zarządzaniu najważniejszymi portami Polski. Przebudowa składów rad ma potencjalnie wielkie znaczenie dla przyszłości i rozwoju polskiej branży morskiej.

29 stycznia, w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie, odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., które zaowocowało istotnymi zmianami w składzie Rady Nadzorczej tej spółki. Zmniejszenie liczby członków z dziewięciu do siedmiu oraz wprowadzenie nowych postaci do zarządu sygnalizuje nową erę w strategii zarządzania portem.

Wśród pozostałych w składzie znaleźli się Paweł Kamiński, reprezentujący Skarb Państwa jako Przewodniczący Rady, oraz Andrzej Daniel Zwara, delegat Gminy Gdynia. Nowymi członkami są Krzysztof Dobrowolski, Tomasz Sylwester Kopoczyński, Donat Zbigniew Paliszewski, Sławomir Wiktor Staszak oraz Wacław Krzysztof Turek, co świadczy o świeżym i odmienionym podejściu do zarządzania portem.

Podobne zmiany miały miejsce w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk, gdzie 25 stycznia ogłoszono nowy skład Rady Nadzorczej. Wśród wybranych członków są zarówno nowe twarze, jak i osoby dobrze znane w branży. Wyróżnia się Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich i były wiceprezydent Gdańska, oraz Jerzy Marek Glanc, ceniony adwokat.

Czytaj więcej o zmianach kadrowych w kluczowych instytucjach morskich Polski

Przypomnijmy, że Andrzej Bojanowski, nowo powołany członek Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to postać godna uwagi w kontekście rozwoju i zarządzania infrastrukturą morską w Polsce. Bogate doświadczenie zawodowe Andrzeja Bojanowskiego, obejmujące kluczowe role w gospodarce i administracji miasta Gdańska, stanowi cenne wzmocnienie dla zarządu portu.

Jako były wiceprezydent Gdańska ds. polityki gospodarczej, Andrzej Bojanowski odegrał kluczową rolę w kształtowaniu polityki miejskiej i regionalnej, skupiając się na zagadnieniach ekonomicznych. Obecnie, jako prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, wcześniej spółki Arena Gdańsk oraz wiceprezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w latach 2003-2006, Bojanowski nabył wszechstronne zrozumienie branży morskiej.

Nowo powołane składy rad nadzorczych, składające się z doświadczonych i kompetentnych członków, takich jak Andrzej Bojanowski w Gdańsku, mają za zadanie nie tylko nadzorować bieżące działania portów, ale również kształtować ich strategiczne kierunki rozwoju.

Dlatego też, oczekuje się, że te zmiany w Radach Nadzorczych przyniosą nową energię oraz inicjatywy, które będą sprzyjać dalszemu rozwojowi portów w Gdyni i Gdańsku. W ten sposób, będą one odgrywać jeszcze większą rolę w kształtowaniu przyszłości polskiego sektora morskiego, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski