Kongsberg dostawcą technologii do supernowoczesnej platformy wiertniczej

Globalny koncern działający w branży offshore Keppel Offshore & Marine wybrał spółkę Kongsberg Maritime jako dostawę technologii do nowoczesnej półzanurzalnej platformy wiertniczej. Konstrukcję zamówiła brytyjska spółka Awilco Drilling.
Wartość zamówienia, które otrzymała spółka z norweskiej grupy przemysłowej Kongsberg, wynosi 18 mln dolarów. Półzanurzalna platforma wiertnicza zostanie zbudowana według projektu przewidującego jej wykorzystanie w trudnych warunkach środowiskowych. Platforma będzie wykorzystywana do wykonywania odwiertów na szelfie kontynentalnym. Spółka Kongsberg Maritime podała, że będzie ona wiercić na Morzu Barentsa, na wodach o głębokości do 5 tys. stóp.
Zobacz też: thyssenkrupp Marine Systems blisko budowy fregat dla Egiptu.

Norweska firma Kongsberg Maritime w ramach pozyskanego kontraktu dostarczy systemy i technologie związane m.in. z dynamicznym pozycjonowaniem, automatyką, bezpieczeństwem, sterowaniem strumieniowym, nawigacją, przetwarzaniem danych w czasie rzeczywistym. Kongsberg dostarczy również system zarządzania informacjami K-IMS oraz kompletny system elektroenergetyczny, zawierający także hybrydowy system zasilania elektrycznego, bazujący na zaawansowanej technologii magazynowania energii elektrycznej.
W drugim kwartale 2018 roku norweska grupa odnotowała 3,525 mln koron norweskich przychodów oraz 241 mln koron EBITDA. W tym okresie grupa pozyskała nowe zamówienia o wartości 5,299 mln koron. Oznacza to, że wartość obecnego portfela zamówień grupy wzrosła do 16,419 mln koron.
Zobacz też: Gazowy czempion PGNiG poszuka złóż na Morzu Norweskim.
W drugim kwartale grupa podpisała ważne kontrakty, dotyczące produkcji zbrojeniowej oraz cywilnej. To m.in. zamówienia na pociski rakietowe Joint Strike Missile oraz Naval Strike Missile oraz kontrakty związane z programem wielozadaniowego samolotu F-35 oraz pola wydobywczego Johan Svedrup. W ostatnim okresie grupa Kongsberg dokonała przejęcia od brytyjskiego koncernu spółki Rolls-Royce Commercial Marine, na co wyłożyła 500 mln funtów.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









