MSPO 2024: program Orka w centrum uwagi [część 2]

W drugiej części naszej relacji z MSPO 2024 Portal Stoczniowy przygląda się programowi „Orka”, który ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Marynarki Wojennej RP. Podczas targów w Kielcach swoje propozycje współpracy zaprezentowały koncerny Hanwha Ocean oraz Navantia, oferując Polsce nowoczesne okręty podwodne oraz wsparcie technologiczne.
W artykule
MSPO 2024: Hiszpańska Navantia i okręty podwodne typu S-80 w ramach programu „Orka”
Jednym z najważniejszych wydarzeń w ramach programu „Orka” było uczestnictwo hiszpańskiego koncernu stoczniowego Navantia, który proponuje Polsce nowoczesne okręty podwodne typu S-80. Podczas MSPO 2024 Navantia odbyła szereg spotkań z polskim przemysłem zbrojeniowym, omawiając plany współpracy przemysłowej. Celem firmy jest pełna integracja okrętów z systemami wykorzystywanymi przez polską armię. Okręty typu S-80 zaprojektowano do współpracy z różnymi środkami, takimi jak samoloty, drony i autonomiczne pojazdy podwodne, co czyni je wszechstronnymi jednostkami zdolnymi do operacji w różnych warunkach bojowych.

Navantia od lat rozwija swoje relacje z polskim rynkiem zbrojeniowym, a oferowane przez nią rozwiązania technologiczne zaczynają odgrywać coraz większą rolę w zamówieniach dla polskich sił zbrojnych. Przykładem jest podpisanie przez hiszpańską firmę Indra kontraktu na modernizację polskich lotnisk wojskowych, co podkreśla rosnącą obecność hiszpańskiego przemysłu obronnego na polskim rynku.
MSPO 2024: Hanwha Ocean wspiera program „Orka” – rozwój technologii i współpracy z polskim przemysłem
Kolejnym z wydarzeń w ramach tego programu było podpisanie porozumienia o współpracy między południowokoreańską firmą Hanwha Ocean i polską GRUPĄ WB podczas drugiego dnia targów MSPO 2024 w Kielcach. Partnerstwo to ma na celu rozwinięcie w Polsce zdolności serwisowych, naprawczych i przeglądowych (MRO) dla nowych okrętów podwodnych. Zawarte memorandum nie tylko umacnia współpracę między firmami, ale także przewiduje dalsze transfery technologii i kompetencji, co jest kluczowe dla budowy niezależności polskiego przemysłu stoczniowego.

Zacieśnienie współpracy między Hanwha Ocean a GRUPĄ WB w ramach programu „Orka” otwiera nowe perspektywy dla polskiego przemysłu obronnego i stoczniowego. Hanwha Ocean, która osiągnęła imponujące wyniki w budowie okrętów podwodnych KSS-III dla Republiki Korei, oferuje Polsce szeroki plan transferu technologii oraz wsparcia w zakresie MRO. Dzięki temu Polska zyska nie tylko nowoczesne okręty podwodne, ale także zdolności do ich niezależnego serwisowania.
Perspektywy programów morskich na przyszłość. Podsumowanie targów MSPO 2024
Programy „Miecznik” i „Ratownik” odgrywają kluczową rolę w przyszłości polskiej Marynarki Wojennej, wzmacniając jej zdolności obronne oraz rozwijając krajową infrastrukturę stoczniową i technologiczną. Dzięki współpracy międzynarodowej Polska może umocnić swoją pozycję w regionie Bałtyku, dysponując nowoczesną flotą zdolną do przeciwdziałania różnym zagrożeniom.
Ważnym elementem tej strategii jest program „Orka”, który ma na celu pozyskanie nowoczesnych okrętów podwodnych. Obecnie trwa wybór oferenta, a program ten stanowi jeden z priorytetów modernizacji sił morskich RP. Nowe jednostki podwodne będą kluczowe dla obrony polskich wód oraz prowadzenia operacji w głębinach Morza Bałtyckiego. „Ratownik” jako specjalistyczna jednostka ratownicza wesprze działania operacyjne, zwiększając bezpieczeństwo nowych okrętów podwodnych.
W połączeniu z fregatami „Miecznik” oraz nowymi okrętami podwodnymi, polska flota zyska nowoczesne narzędzia, które znacząco podniosą poziom bezpieczeństwa morskiego kraju i regionu. Inwestycje w „Miecznika”, „Ratownika” i program „Orka” podkreślają konsekwentne działania Polski na rzecz modernizacji sił morskich i rozwoju technologii obronnych, umacniając jej pozycję na arenie międzynarodowej.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











