Ostatnie dni tureckiego statku Kuruoglu 3 na wodach Morza Czarnego

W cieniu trwającej wojny na Ukrainie, turecki drobnicowiec Kuruoglu 3, uwięziony od początku jej wybuchu, padł ofiarą najnowszego rosyjskiego ataku na Chersoń. Po dwóch latach bezsilnego świadectwa konfliktu, jednostka ta stoi teraz na krawędzi zagłady, oczekując na swój nieuchronny koniec.

Sytuacja tureckiego statku Kuruoglu 3 na Ukrainie

W środę, turecki drobnicowiec Kuruoglu 3, uwięziony na Ukrainie od początku konfliktu zbrojnego, stał się nieoczekiwanym bohaterem dramatycznych wydarzeń. Statek, który przybył do Chersonia 22 lutego 2022 roku, miał za zadanie rozładować 2800 ton mocznika, ale szybko stał się zakładnikiem eskalującej wojny.

Nocny atak i jego konsekwencje

Pod osłoną nocy, siły rosyjskie przeprowadziły zmasowany atak rakietowy na region Chersonia, nie oszczędzając infrastruktury cywilnej ani morskiej. Według doniesień tureckich mediów, Kuruoglu 3 został bezpośrednio trafiony przez dwa pociski, co znacząco uszkodziło jego strukturę, w wyniku czego jednostka zaczęła nabierać wodę. Administrator okręgu potwierdza, że atak miał szeroki zasięg, obejmując również mieszkalne wieżowce, domy prywatne i obiekty rolnicze. W wyniku tych działań, jedna osoba straciła życie, a dwie zostały ranne.

Reakcje i działania

Kuruglu Maritime Company, operator statku, podjął nieudane próby uwolnienia jednostki z uwięzi, spotykając się z przeszkodami nie tylko natury wojskowej, ale również biurokratycznej. Chersoń, nie będąc częścią umowy zbożowej ani ukraińskiego korytarza, pozostał obszarem szczególnie trudnym do ewakuacji. Obecnie, z uszkodzonym kadłubem i zagrożeniem zatonięcia, przyszłość Kuruoglu 3 stoi pod znakiem zapytania.

Szerszy wpływ i perspektywy na przyszłość

W ubiegłym roku prezydent Turcji Erdogan podkreślił, że 12 tureckich statków jest uwięzionych w ukraińskich portach, poszukując sposobów na ich uwolnienie. Rzecznik stowarzyszenia armatorów dodał, że 60 statków pod obcą banderą również nie może opuścić Ukrainy. Dzięki korytarzowi morskiemu ustanowionemu w sierpniu 2023, niektóre jednostki zdołały wypłynąć, lecz wiele pozostaje zablokowanych poza głównymi portami.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.