PGNiG: ze Świnoujścia wyjechało już 15 tysięcy autocystern z LNG

Od początku tego roku w terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego załadowano już 5454 autocysterny przewożące skroplony gaz ziemny. W porównaniu z całym 2020 r. to wzrost o ponad 60 procent.

Dynamika sprzedaży skroplonego gazu ziemnego przez PGNiG cały czas rośnie, co potwierdza zarówno atrakcyjność samego LNG, jak i naszej oferty handlowej. Skroplony gaz ziemny to nie tylko produkt, to również sposób na wyrównanie szans i zapewnienie dostępu do niskoemisyjnego paliwa tam, gdzie nie dociera krajowa sieć gazociągowa. Jesteśmy zdeterminowani, aby zapewnić dalszy, intensywny rozwój tego segmentu rynku gazupowiedział Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Skroplony gaz ziemny sprzedawany w terminalu w Świnoujściu pochodzi z dostaw, które są dostarczane do terminala tankowcami LNG, m.in. z Kataru i USA. Większość ładunku podlega regazyfikacji i w formie lotnej jest wtłaczana do systemu gazociągów przesyłowych. Część pozostaje jednak w postaci skroplonej, co pozwala przewozić paliwo specjalnymi autocysternami. W tym przypadku LNG jest regazyfikowane dopiero u odbiorcy – w zakładach produkcyjnych, obiektach rekreacyjnych lub w stacjach zasilających lokalne sieci gazowe, które nie posiadają połączenia z siecią ogólnopolską.

PGNiG uruchomiło sprzedaż LNG w Świnoujściu w kwietniu 2016 roku. Pierwszy kamień milowy – 5 tys. załadowanych autocystern – osiągnięto po 41 miesiącach. Osiągnięcie kolejnych 5 tys. zajęło 17 miesięcy, a następnych – niespełna 11 miesięcy. Pokazuje to rosnącą dynamikę sprzedaży małego LNG przez PGNiG. W sumie, 15 tysięcy autocystern załadowanych do tej pory w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dostarczyło 263,5 tys. ton LNG, co po regazyfikacji daje ponad 0,3 mld m sześc. gazu ziemnego.

PGNiG oferuje skroplony gaz ziemny nie tylko w terminalu w Świnoujściu. Spółka sama produkuje LNG w zakładach w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim. Oferuje go również w stacji przeładunkowej LNG zlokalizowanej na terenie litewskiego portu w Kłajpedzie. PGNiG jest wyłącznym użytkownikiem stacji od kwietnia 2020 roku. Instalacja obsługuje zarówno odbiorców w krajach bałtyckich, jak i na terenie Polski. LNG do stacji przeładunkowej jest dostarczane statkami. Do tej pory PGNiG odebrało w Kłajpedzie 10 dostaw.

Źródło: PGNiG

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering