PGZ Stocznia Wojenna z nową halą kadłubową

PGZ SW w Gdyni już wkrótce wzbogaci się o nowoczesną halę produkcyjną i najwyższą w Polsce, a także jedną z najwyższych w Europie halę kadłubową. Rozbudowa infrastruktury obejmie także nabrzeże i place składowe, a także nowe drogi wewnętrzne. Ta strategiczna inwestycja jest kluczowa dla realizacji programu MIECZNIK i znacząco zwiększy potencjał produkcyjny stoczni.
Dzięki tym nowym możliwościom, przedsiębiorstwo będzie w stanie sprostać wymaganiom rynku i umocnić swoją pozycję w branży stoczniowej, co przyczyni się do poprawy sytuacji na polskim rynku pracy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że inwestycja ta ma również pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę, zwiększając szanse na zatrudnienie w regionie.
10 marca 2023 r. inwestor wraz z generalnym wykonawcą, Konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, podpisali umowę w sprawie realizacji tego zadania.
W ramach inwestycji planowana jest budowa nowych obiektów oraz przebudowa już istniejącej infrastruktury. W ciągu 67 tygodni od podpisania umowy, generalny wykonawca ma zakończyć realizację wszystkich prac w czerwcu 2024 roku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/optymistyczne-prognozy-dla-przewoznikow-promowych-co-przyniesie-przyszlosc/
Najważniejszym zadaniem tej inwestycji jest budowa nowej hali, w której będą integrowane kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m². Wysokość hali, która będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie, wyniesie 43 m (a nawet 46 m wliczając zamontowane na dachu zespoły urządzeń do wentylacji).
Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Prezes PGZ SW, Paweł Lulewicz, podkreślił, że inwestycje te pozwolą na budowę trzech okrętów typu fregata w programie Miecznik, które będą najnowocześniejszymi jednostkami dla Marynarki Wojennej RP.

Wiceprezes Grupy NDI oraz Dyrektor Finansowy – Szymon Reptowski – jest przekonany, że bogate doświadczenie Grupy NDI przyczyni się do skutecznej realizacji zadania. W ciągu ostatnich lat, Grupa NDI zrealizowała wiele inwestycji o charakterze kubaturowym oraz hydrotechnicznym, m.in. na Mierzei Wiślanej, w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni. Aktualnie, firma rozpoczyna kolejną dużą inwestycję na nabrzeżu Orlenu. Dyrektor Finansowy wierzy, że już za nieco ponad rok, będziemy mogli spotkać się w odmienionej i nowoczesnej przestrzeni, której realizacja będzie sukcesem dzięki naszemu doświadczeniu i profesjonalizmowi.
Źródło: PGZ SW

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









