Pierwszy ładunek ukraińskiej pszenicy opuścił Ukrainę 

Dwa kolejne statki opuściły w piątek ukraińskie porty nad Morzem Czarnym, w tym jeden załadowany pierwszą ukraińską pszenicą, która została wyeksportowana w ramach umowy wynegocjowanej przez ONZ – poinformowało tureckie ministerstwo obrony.
W ciągu ostatnich dwóch tygodni z Ukrainy wypłynęło w sumie 14 statków, po zawarciu porozumienia z Rosją, które umożliwiło wznowienie eksportu zboża z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym, po tym jak został on wstrzymany na pięć miesięcy z powodu wojny w Ukrainie.
Porozumienie, w którym pośredniczyła Organizacja Narodów Zjednoczonych wraz z Turcją, zostało osiągnięte w zeszłym miesiącu w obawie, że utrata ukraińskich dostaw zboża doprowadzi do poważnych niedoborów żywności, a nawet wybuchu głodu w niektórych częściach świata.
W piątek, masowiec „Sormovsky” pływający pod banderą Tanzanii opuścił ukraiński port w Chornomorsku. Jednostka o numerze IMO: 8101434 została zbudowana w 1983 roku. Jego nośność to 3811 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 4,1 metra. Jego długość całkowita wynosi 119,2 m, a szerokość 13,4 m. Na jednostkę załadowano 3,050 ton ukraińskiej pszenicy, która ma zostać rozładowana w północno-zachodniej prowincji Tekirdag.
Był to pierwszy transport pszenicy z Ukrainy, która wraz z Rosją stanowiła prawie jedną trzecią światowego eksportu pszenicy sprzed 24 lutego, kiedy Moskwa rozpoczęła to, co określa jako „operację specjalną” w celu demilitaryzacji swojego sąsiada.
Na Ukrainie pozostało około 20 mln ton ziarna z ubiegłorocznych zbiorów, a tegoroczne zbiory pszenicy szacowane są również na 20 mln ton.
Z portu w Piwdennyj wyszedł w morze pływający pod banderą Wysp Marshalla masowiec „Star Laura”, zmierzający do Iranu z 60 tys. ton kukurydzy na pokładzie – podało ministerstwo.
Masowiec „Star Laura”, o numerze IMO: 9328936 został zbudowany w 2006 roku. Jego nośność to 82209 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 12,5 m. Długość całkowita jednostki wynosi 228,99 m, a szerokość 32,26 m.
Dotychczas większość ładunków w ramach umowy przewoziła zboże na paszę dla zwierząt lub na paliwo.
Nie było jeszcze transportów do krajów najbardziej zagrożonych światowym kryzysem żywnościowym, choć w czwartek Ukraina podała, że do portu ma wejść statek, który ma zawieźć zboże do Etiopii.
W ramach umowy z ONZ wszystkie statki są kontrolowane w Stambule przez Wspólne Centrum Koordynacyjne, w którym pracuje personel Rosji, Ukrainy, Turcji i ONZ.
Źródło: Reuters

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











