Pożar na kontenerowcu Wan Hai 503. Trwa akcja ratunkowa

10 czerwca, u wybrzeży południowo-zachodnich Indii, doszło do pożaru na pokładzie kontenerowca Wan Hai 503. Incydent doprowadził do częściowej ewakuacji załogi i zaginięcia czterech marynarzy. Statek przechyla się na lewą burtę, a sytuacja na miejscu określana jest jako krytyczna.

Pożar i eksplozje na pełnym morzu

Jednostka pływająca pod banderą Singapuru znajdowała się wówczas około 78 mil morskich na południowy zachód od wybrzeży stanu Kerala. Ogień pojawił się w jednej z sekcji ładunkowych w środkowej części pokładu i szybko objął sąsiednie kontenery. Według indyjskich służb, doszło do serii eksplozji, najprawdopodobniej związanych z obecnością materiałów łatwopalnych.

Zgłoszenie o incydencie trafiło do MPA Singapore o 10:00 czasu lokalnego, wraz z informacją o pozycji jednostki – około 78 mil morskich na południowy zachód od wybrzeży indyjskiego stanu Kerala.

Natychmiastowa reakcja służb

O godzinie 11:00 do rejonu zdarzenia dotarły dwie jednostki Indyjskiej Straży Przybrzeżnej – Samudra Prahari oraz Sachet. Rozpoczęły one działania ratownicze z wykorzystaniem systemów Fi-Fi oraz działań chłodzących rejon jednostki zagrożony przeniesieniem ognia. W akcji ratunkowej brała również udział jednostka Samarth, wspierająca działania zespołów ratowniczych z Kochi.

Na opublikowanych przez Indian Coast Guard zdjęciach widać wyraźnie, że ogień objął środkową część jednostki. Według dostępnych danych, do morza mogło wypaść od 40 do 50 kontenerów. Ich obecność na powierzchni znacznie utrudniała działania ratunkowe i stwarza ryzyko skażenia okolicznych wód. Potwierdzono, że na pokładzie znajdowało się około 100 ton paliwa bunkrowego oraz kontenery zawierające niebezpieczne materiały, w tym substancje łatwopalne i toksyczne. Według doniesień medialnych, unoszące się kontenery i pozostałości po pożarze mogą w najbliższych dniach dryfować w kierunku wybrzeży południowo-zachodnich Indii, zagrażając rybołówstwu i żegludze przybrzeżnej.

Zarówno działania gaśnicze, jak i operacja ewakuacyjna przebiegały w trudnych warunkach atmosferycznych. Z pokładu Wan Hai 503 uratowano 18 członków załogi, część z nich z poważnymi obrażeniami trafiła pod opiekę służb medycznych Marynarki Wojennej Indii. Spośród wszystkich ewakuowanych członków załogi, pięciu doznało oparzeń i zostało przetransportowanych do placówek medycznych.

Pozostali zostali tymczasowo zakwaterowani w hotelu w oczekiwaniu na dalsze decyzje operacyjne. Do późnych godzin wieczornych trwały poszukiwania czterech zaginionych marynarzy – dwóch obywateli Tajwanu, jednego z Indonezji oraz jednego z Mjanmy. Zgodnie z zapowiedzią Dyrektoriatu Generalnego ds. Żeglugi (DG Shipping), jeszcze dziś mają rozpocząć się przesłuchania uczestników zdarzenia, prowadzone przez wyznaczony zespół dochodzeniowy.

Krytyczna sytuacja operacyjna

Jak poinformował jeden z wyższych rangą urzędników zaangażowanych w działania ratunkowe, na pokładzie kontenerowca potwierdzono obecność materiałów wybuchowych, mimo że opublikowana lista towarów niebezpiecznych nie zawierała takiej pozycji. W ocenie służb, to właśnie eksplozja tych materiałów zapoczątkowała pożar, który następnie objął ładunki zawierające substancje łatwopalne.

Jak wynika z najnowszych informacji, Dyrektoriat Generalny ds. Żeglugi zapowiedział rozpoczęcie przesłuchań członków załogi już dziś. Do portu w Kochi przybędzie również zespół ratowniczy wyznaczony przez armatora. W skład zespołu wejdą m.in. specjaliści ds. chemikaliów niebezpiecznych, odpowiedzialni za ocenę ryzyka oraz wsparcie działań mających na celu neutralizację toksycznych substancji znajdujących się na pokładzie.

Na dzień 11 czerwca kontenerowiec wciąż pozostaje przechylony na lewą burtę, co w połączeniu z trudnymi warunkami pogodowymi – silnym wiatrem i silnymi prądami morskimi – znacząco utrudnia zarówno prowadzenie akcji gaśniczej, jak i próbę stabilizacji kadłuba. Jednostka wciąż nie odzyskała stateczności, a działania prowadzone przez Indyjską Straż Przybrzeżną oraz Marynarkę Wojenną Indii są wspierane operacyjnie przez patrole lotnicze i działania chłodzące konstrukcję kadłuba.

Tło sprawy: stan techniczny kontenerowca

Wan Hai 503 to kontenerowiec zbudowany w 2005 roku. Ma 229 m długości i nominalną pojemność 4252 TEU. Według dokumentacji udostępnionej przez służby morskie, ostatnia inspekcja jednostki odbyła się na początku czerwca w porcie Bombaj. Wskazano wówczas na drobne nieprawidłowości dotyczące wyposażenia do załadunku i rozładunku, a także zgłoszono uwagi związane z bezpieczeństwem pracy na jednostce. Nie wydano jednak decyzji o zatrzymaniu statku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Polski Rejestr Statków poszukuje specjalistów ds. wyrobów medycznych

    Polski Rejestr Statków poszukuje specjalistów ds. wyrobów medycznych

    Polski Rejestr Statków (S.A.) rozszerza zespół specjalistów odpowiedzialnych za certyfikację wyrobów medycznych. Instytucja prowadzi nabór auditorów systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO 13485:2016, w tym auditorów wiodących, oraz ekspertów branżowych wspierających proces oceny zgodności.

    PRS rozwija kompetencje w obszarze wyrobów medycznych

    Polski Rejestr Statków od lat działa jako jednostka certyfikująca w sektorze medycznym, dlatego rosnąca liczba postępowań oraz zmieniające się regulacje unijne tworzą zapotrzebowanie na nowych specjalistów. Poszukiwani są zarówno doświadczeni auditorzy, jak i eksperci techniczni związani z projektowaniem, produkcją lub użytkowaniem wyrobów medycznych.

    Współpraca może być realizowana na podstawie umowy o dzieło lub w modelu B2B, co pozwala dostosować zakres i wymiar zaangażowania do możliwości kandydatów.

    Zakres zadań dla nowych specjalistów

    Do głównych obowiązków osób współpracujących z PRS będą należały:

    • udział w audytach systemów zarządzania jakością u producentów wyrobów medycznych zgodnych z wymaganiami normy ISO 13485:2016,
    • samodzielne prowadzenie audytów – w przypadku kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami,
    • opracowywanie raportów z przeprowadzonych audytów,
    • współpraca z zespołem ekspertów przy ocenie zgodności wyrobów medycznych w ramach obowiązujących regulacji MDR oraz IVDR.

    Wymagania PRS wobec kandydatów

    Do współpracy zapraszane są osoby z wykształceniem technicznym, inżynieryjnym, medycznym, farmaceutycznym, biologicznym, weterynaryjnym lub innym pokrewnym, które chcą wykorzystywać swoją wiedzę ekspercką w projektach realizowanych w sektorze wyrobów medycznych.

    PRS kieruje ofertę zarówno do kandydatów posiadających doświadczenie auditorskie, jak i do ekspertów technicznych dysponujących praktyczną znajomością wyrobów medycznych – od etapu projektowania i wytwarzania, przez kontrolę jakości, aż po ich użytkowanie.

    Co oferuje PRS

    Współpraca z Polskim Rejestrem Statków S.A. to możliwość uczestnictwa w tworzeniu nowego obszaru działalności jednostki certyfikującej, pracy w profesjonalnym środowisku opartym na zasadach bezstronności i wysokich standardach jakości oraz realnego wpływu na rozwój kompetencji organizacji.

    PRS S.A. oferuje atrakcyjne warunki wynagrodzenia, elastyczne formy współpracy, a także możliwość rozwoju poprzez szkolenia branżowe, warsztaty i współpracę z zespołem ekspertów.

    Jak aplikować?

    Osoby zainteresowane współpracą proszone są o przesłanie CV na adres:
    anna.chruscikowska@prs.pl
    z dopiskiem w temacie: „Auditor ISO 13485”.