Przegląd promowy, a w nim m.in. promy w Gdyni już przy nowym terminalu  

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym gdyńskim terminalu, gdzie obsłużono właśnie pierwszy rozkładowy rejs.

Finnlines uruchamia nowe połączenie

Będzie nowe połączenie cargo we flocie popularnego fińskiego operatora. Firma Finnlines zapowiedziała, że już 23 lipca wystartuje nowy serwis łączący Irlandię i Europę kontynentalną. Statki Finnlines popłyną pomiędzy Rosslare a belgijskim Zeebrugge. Nowa linia będzie obsługiwana przez zbudowany w 2002 r. statek Finnpulp, który ma 185 metrów długości i posiada pas ładunkowy o długości 3240 metrów. Pomieści się na nim 225 naczep. 

Zapotrzebowanie na połączenia towarowe pomiędzy Irlandią a Europą kontynentalną wzrosły wraz z brexitem, a nowa trasa stanie się kluczowym łącznikiem dla irlandzkiego przemysłu.

komunikat przedstawicieli Finnlines

Wreszcie wystartował. Promy w Gdyni już przy nowym terminalu

W końcu nastąpił długo wyczekiwany moment. Oficjalnie uruchomiony przed wieloma miesiącami terminal promowy w Gdyni przyjął pierwszych pasażerów i obsłużył pierwszy statek. Stało się to w piątek, 17 czerwca. Pierwszy regularny rejs, który został obsłużony przy wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury, wykonywany był przez statek Stena Spirit. Stena Spirit i Stena Vision nie zagrzeją tu jednak miejsca na długo, bo jak informowaliśmy wcześniej na łamach naszego serwisu, wkrótce Stena Line wstawi na linię Gdynia-Karlskrona dwa supernowoczesne i pachnące nowością promy serii E-Flexer. Już wiemy, że pierwszym z nich będzie płynąca z Chin w kierunku Europy Stena Estelle, która ma 240 m długości i pomieści 1200 pasażerów. Posiada też pas ładunkowy o długości blisko 3600 m. Oficjalne otwarcie nowego terminalu miało miejsce 23 września 2021 r. Powstanie nowego terminala promowego w Gdyni było zapowiadane od wielu lat. Budowa obiektu zlokalizowanego przy Muzeum Emigracji i Dworca Morskiego pochłonęła blisko 300 mln PLN.

DFDS planuje przywrócić jedną z popularnych tras

Firma DFDS ujawniła plany związane z reaktywacją popularnego przed laty połączenia promowego, łączącego Zeebrugge ze szkockim Rosyth. Duński przewoźnik już kiedyś obsługiwał tę trasę, ale została ona skasowana jeszcze przed wybuchem pandemii – w 2018 r. Teraz krystalizują się plany związane z jej przywróceniem. Na tę chwilę wiele wskazuje na to, że linia ta zacznie znów funkcjonować na początku 2023 r. W początkowej fazie będzie działać jako połączenie towarowe, ale dość szybko, bo latem 2023 r. armator wyznaczy do obsługi połączenia statek ro-pax i zacznie przewozić na linii także pasażerów.

Dobre wyniki wielu przewoźników

Wielu operatorów promowych chwali się coraz lepszymi wynikami. Doskonale to widać po majowych podsumowaniach. W porównaniu z ubiegłorocznym, przebiegającym w cieniu pandemii majem, teraz wzrosty są gigantyczne. Estoński Tallink przewiózł w ubiegłym miesiącu 485 tys. pasażerów (wzrost o 290 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego) oraz ponad 38 tys. jednostek cargo (wzrost o 24 proc.). Podobne wyniki notuje też DFDS, który w maju br. przewiózł 296 tys. pasażerów w porównaniu z 35 tys. w maju 2021 r. (wzrost o 748 proc.). W przypadku frachtu wzrost wyniósł 10,8 proc.

Kanada planuje zakup nowych promów

Jeden z największych na świecie operatorów promowych, firma BC Ferries, szykuje się na zakup nawet siedmiu nowych promów. Na razie kanadyjski przewoźnik dokonał wyboru firmy, która zaprojektuje nowe statki. Zadania tego podjęło się biuro LMG Marin. Zgodnie z przyjętymi założeniami, każdy z nowych promów będzie mógł przyjąć na pokład 2100 pasażerów i będzie dysponował pasem ładunkowym o długości 2200 m. Będą to jednostki „zero emission”. Po ukończeniu prac projektowych armator zorganizuje międzynarodowy konkurs ofert i dokona wyboru stoczni, która zbuduje statki. Gdy inwestycja w ramach projektu New Major Vessel (NMV) zostanie ukończona, BC Ferries zastąpi nowymi promami największe statki w swojej flocie. Ma się to stać w 2029 r. W bogatej flocie BC Ferries pływa dziś wiele promów, które zbudowane zostały w Gdańsku.

Parlament Europejski zagłosował. Od 2035 r. tylko pojazdy bezemisyjne

Unijna wizja, w ramach której już za 13 lat we Wspólnocie miałyby być dostępne w sprzedaży jedynie pojazdy zeroemisyjne, jest coraz bliższa realizacji. Odrzucona została poprawka, w ramach której proponowano nieco łagodniejsze podejście do tematu i wymóg ograniczenia emisji spalin o 90 proc. w 2035 r. Oznacza to, że w 2035 r. producenci będą mogli „wypuszczać” pojazdy, które nie emitują CO2, co – zdaniem komentatorów – pozwoli na osiągnięcie celu polegającego na osiągnięciu neutralności klimatycznej w UE w 2050 r. Zanim poznamy ostateczną wersję ustawy, która wprowadzi rewolucyjne zmiany, toczyć się będą negocjacje z krajami członkowskimi. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest budowa jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł stoczniowy potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    Jak wskazano na stronie Seatech Engineering, wybór biura projektowego poprzedziły prace nad koncepcją jednostki, ukierunkowane na dostosowanie jej do potrzeb IMGW. Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, zwrócił uwagę, że połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, odniósł się do specyfiki projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Zwrócono uwagę na konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, co ma kluczowe znaczenie przy tego typu jednostkach wrażliwych na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering